SGE (Search Generative Experience)
Search Generative Experience innebär att sökmotorerna med hjälp av generativ AI hela tiden berikar sökresultatet med ytterligare information för att ge den som söker hela svaret utan att behöva lämna sökmotorn.
Mer om SGE
Genom avancerad maskininlärning och naturlig språkbehandling kommer sökupplevelsen att bli mycket personlig. Google kommer att förstå användarens preferenser och intressen för att generera skräddarsydda svar och innehåll. Det blir som en intelligent digital följeslagare som känner dig väl. Sökningen kommer också att bli multimodal vilket betyder att du kan söka med text, röst eller bilder och få rika resultat som kombinerar olika medier som text, bilder och video. Än så länge är SGE bara i ett extremt tidigt stadium så här nedan kommer vi fylla på med intressanta länkar där det går att följa utvecklingen.
Kommer SGE att skapa ett nytt sökbeteende?
Sedan sökmotorernas start har de använts på i princip på samma sätt. Besökaren har skrivit in en sökfras och som svar fått en lista med länkar till de webbplatser som sökmotorns algoritm bedömt vara mest relevanta. Även om det är tidigt i processen innebär utrullningen av SGE (Search Generative Experience) ett nytt beteende som både påverkar den som söker och den som arbetar med att via SEO (Search Engine Optimize) få in relevant trafik till sin webbplats.
Läs hela krönikan i Västerås Tidning
Ämnen: ai, google, kunskap, Västerås tidning business
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.