Rapport från Google Engage
I onsdags var jag och Cathrine i Stockholm för en heldag med Google Engage, dvs programmet för deras återförsäljare av adwordsannonser. Föreläsare var AdWords-experterna David Booth och Nick Iyengar från Cardinal Path.
I onsdags var jag och Cathrine i Stockholm för en heldag med Google Engage, dvs. programmet för deras återförsäljare av adwordsannonser. Föreläsare var AdWords-experterna David Booth och Nick Iyengar från Cardinal Path.
Fokus under föreläsningarna låg på nyttan med att använda annonstillägg, remarketing, varianter, testning genom AdWords Campaign Experiments samt uppföljning via Google Analytics.
AdWords Campaign Experiments
AdWords Campaign Experiments är en väldigt användbar funktion där du kan testa dig fram för att förbättra en annons. Du kan bland annat testa nya nyckelord, annonstexter och bud genom att ställa in en procentsats (10%-90%) på hur ofta testet ska visas i förhållande till den ordinarie annonsen och under hur lång tidsperiod. Du kan sedan välja om du vill överföra experimentet till den skarpa annonsen.
Läs mer om AdWords Campaign Experiments
Annonstillägg
Med annonstilläggen kan du komplettera din annons med ytterligare information för att det vid din annons ska visas telefonnummer, karta samt upp till sex länkar till undersidor på din webbplats. Det gör din annons mer synbar och kommer ge dig en betydligt bättre klickfrekvens vilket i sin tur leder till att du behöver betala mindre per klick.
Adwords Remarketing
Funktionen används för att genom webbplatserna i Googles annonsnätverk nå besökare som tidigare varit på din webbplats. Ett tänkbart scenario är att du vill nå besökare som tidigare varit in på din hemsida och läst om en speciell produkt men sedan inte gjort någon beställning. Mot dem kan du sedan till exempel rikta en annons med en säljande produktbeskrivning och då erbjuda dem 10 % rabatt. Annonserna visas på de webbplatser som använder Adsense vilket är väldigt många så du kommer inom en kort tid kunna visa din annons för den tilltänkta målgruppen.
Företagssida på Google +
I Sverige används Google+ främst av de som jobbar inom webb/media och den stora frågan är fortfarande om Google ska lyckas locka över de stora massorna från Facebook. Förutom de vanliga funktionerna med att kunna lägga upp inlägg, bilder och filmer finns det bland annat möjlighet att starta en videokonferens (hangout) dit dina besökare kan ansluta. En annan bra funktion är att du som sidägare kan skapa undergrupper som sedan blir valbara för besökaren och som gör att du kan visa inlägg för endast en undergrupp (krets). Om du till exempel äger en friluftbutik kan du ha kretsarna cykling, alpint, längdskidor och vandring. När du sedan lägger upp en cykelnyhet kan du välja att enbart visa den för cykelgruppen. En stor anledning till att lägga upp en företagssida på Google+ är att Googles ökade integration mellan olika tjänster gör att dina insamlade kan få dina sökresultat att synas bättre.
Läs mer om fördelarna med Google+ och +1-knapp
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.