Att fokusera lokalt trots 18 miljarder möjligheter

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna från Google shopping är betalda

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016

Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag.

Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna från Google shopping är betalda annonsplatser. Utöver dessa visas det i vissa sökresultat en faktaruta med information från Google+ eller Wikipedia. Den sista delen, och det den här artikeln kommer att handla om, är det organiska sökresultatet.

Vilka webbplatser som visas i sökresultatet beräknas utifrån en algoritm med hundratals parametrar – allt från titlar och rubriker till webbplatsens laddtid, ålder på domännamn och vart den som söker befinner sig geografiskt. Den sista punkten är en väldigt viktig del som tyvärr många missar. Min erfarenhet är att många företag har en stor andel av sina kunder inom en lokalt begränsad räckvidd även om de kan sälja sina produkter och tjänster globalt. Trots det faktum att nätet är globalt så görs många sökningar fortfarande lokalt där man letar efter företag i sin närhet. Mitt råd är därmed att i sitt arbete med sökmotoroptimering börja med att få bra synlighet på lokala sökningar och därefter sikta nationellt och internationellt. En bra start i det arbetet är att regelbundet nämna hemorten i innehållet på webbplatsen och att se till att ha en validerad företagssida på Google My Business.

Att välja rätt sökord är generellt viktigt när det gäller sökmotoroptimering. Det är extremt vanligt att tankemässigt fastna i ord som enbart används inom branschen. Ett bra tips är att fråga dina kunder vad dem söker på när de letar efter dina produkter och tjänster. Jag lovar att du kommer bli förvånad.

Håll koll på AMP

En nyhet gällande sökmotoroptimering som inte är lokalt kopplad, men som jag tror kommer påverka mest inom det närmaste året, är AMP. Förkortningen AMP står för Accelerated Mobile Pages och kan enkelt beskrivas som begränsad html för webbsidor. Bakom projektet (som lanserades den 24 februari i år) står Google och huvudsyftet enligt dem är att korta ner laddtiderna i mobila enheter. Vid lansering låg fokus på nyhetssajter och bloggar men utvecklingen sker snabbt och funktioner för till exempel e-handel är på väg ut. Det är fortfarande alldeles för tidigt att göra en bedömning av hur spritt AMP blir men med Googles enorma dominans på sökmarknaden är det absolut värt att hålla ämnet under bevakning.

 

Ämnen: , , , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Öka försäljningen med digital marknadsföring

Digital marknadsföring är en kraftfull strategi för att nå rätt kunder vid rätt tillfälle, och genom att kombinera Google Ads med riktade nyhetsbrev kan företag maximera sin försäljning och skapa långsiktiga kundrelationer.

Skicka gratis nyhetsbrev

Liksom de flesta andra leverantörer av nyhetsbrevsverktyg erbjuder vi en kontotyp som är gratis för dig som användare. Det gör att du utan kostnad kan skicka nyhetsbrev till upp till 100 mottagare per månad. Har du behov av att skicka till fler mottagare byter du smidigt och snabbt till ena Läs mer

Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är en uppdatering av Googles hantering av användarsamtycke. Utformad för att följa EU:s dataskyddsregler som GDPR (General Data Protection Regulation) och DMA (Digital Markets Act) gör denna version det möjligt för webbplatser att anpassa datainsamlingen baserat på användarnas samtycken.

Förbättra din webbstategi med Googles analysverktyg

Med avancerade funktioner och ökad flexibilitet erbjuder dessa verktyg nya möjligheter till användarinsikter och spårning. Upptäck hur verktygen kan förvandla din digitala strategi och öka din konkurrenskraft på den digitala marknaden.

Poddar om digital analys

Att lyssna på poddar är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om nyheter, inspiration, tips och förändringar inom de ämnen man är intresserad av. I det här inlägget delar vi med oss av lyssningsvärda poddtips om digital analys och data visualisering.

Fördelarna med digital analys och datadrivet arbete

Digital analys och datadrivet arbete har idag blivit avgörande för att organisationer och företag ska kunna utnyttja den ständigt växande mängden data effektivt. Genom att analysera data kan du fatta mer informerade beslut, optimera sina processer och skapa bättre resultat.

Poddar om IT & Teknik

Att lyssna på poddar är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om nyheter, inspiration, tips och förändringar inom de ämnen man är intresserad av. I det här inlägget delar vi med oss av lyssningsvärda poddtips inom IT & Teknik.

Tips för att lyckas med Facebook-annonsering

Utforska potentialen med Facebook-annonser. Lär dig hur du använder Meta Ads Manager för att driva trafik, öka konverteringar, stärka engagemang och bygga varumärkeskännedom. Få tips för att definiera mål, målgrupper, välja annonseringsformat och optimera resultat. Maximera din digitala närvaro och uppnå framgång med våra steg-för-steg-strategier för effektiv Facebook-annonsering.