Parasite SEO

Parasite SEO  är en term inom SEO som berättar om en form av strategi där man utnyttjar existerande högrankande webbplatser eller plattformar för att man ska få en bättre synlighet i sökresultaten för specifika sökord. Denna strategi involverar vanligtvis att man skapa och publicera innehåll på tredjepartswebbplatser eller plattformar som tillåter användargenererat innehåll. På så sätt kan man dra nytta av deras auktoritet och popularitet för att nå ut till fler potentiella besökare.

Hur fungerar Parasite SEO?

Så här går det till:

  1. Först behöver man välja en webbplats eller plattform som är högt rankad och som tillåter publicering av eget innehåll. Det kan vara bloggar, sociala medieplattformar eller recensionswebbplatser.
  2. Det skapta innehåller behöver vara av högkvalitet och optimerat för de sökorden du vill ranka på. Relevant information, inkludering av nyckelord samt länkar till den egna webbplatsen ifall möjligt.
  3. Eget innehåll publiceras på värdwebbplatsen och länkar till den egna webbplatsen är inkluderat. Länkarna fungerar som backlinks och kan bidra till ökningen av den egna webbplatsens rankning och auktoritet.
  4. Viktigt att tänka på är att det egna innehållet ska vara användbart och relevant för värdwebbplatsen och dess användare. Innehållet behöver vara optimerad för människor och inte endast sökmotorerna då Google även värdesätter användarupplevelsen för besökarna.

Finns det fördelar och nackdelar med Parasite SEO?

Ja, som med allt så finns det självklart för- och nackdelar även här.

Fördelar
Med inkludering av Parasite SEO som strategi ges möjligheten att snabbt få hög synlighet för specifika sökord samt att dra nytta av webbplatserna med hög auktoritet, vilket är hela poängen med denna strategi. Den kan även hjälpa att få bättre placering för sökord som är konkurrensutsatta på den egna webbplatsen.

Nackdelar
Riskerna med Parasite SEO är att det är en väldigt ovanlig och kontroversiell strategi och att den kan bryta mot användarvillkoren för de plattformar som används. Innehållet som läggs upp på externa webbplatser är utom din kontroll vilket kan göra det svårt att upprätthålla kvaliteten och relevansen. Så, denna ovanliga och kontroversiella taktik kan vara effektiv men samtidigt ska man vara medveten om riskerna som kan komma. Viktigt att alltid använda bästa praxis samt komma ihåg är att SEO är ett långsiktigt arbete där man kontinuerligt behöver underhållas.

Kort om SEO

SEO är en förkortning av det engelska begreppet Search Engine Optimization som översatt till svenska blir sökmotorsoptimering. Traditionell SEO omfattar vanligtvis att optimera den egna webbplatsen för att ranka högre i sökresultaten i till exempel Google när kunder söker efter dina produkter eller tjänster.

Typer av SEO

Det finns 3 olika typer av SEO. Kommer nedan förklara lite kort om de tre olika metoderna.

  1. Vit SEO – följer sökmotorernas riktlinjer till punkt och pricka.
  2. Grå SEO – följer vissa riktlinjer men använder vissa metoder som inte är helt enkla att klassificeras som varken vita eller svarta. Exempel kan vara köp av länkar.
  3. Svart SEO – tar inte hänsyn till sökmotorernas riktlinjer

Parasite SEO som vi berättar mer om i den här artikeln skulle kunna falla under grå SEO – tekniken.

Ämnen: , , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Använd Google Search Console

Trots kombinationen helt gratis och väldigt användbart är det förvånansvärt många företag som varken känner till eller använder Google Search Console.

5 framgångsfaktorer för ert företags Facebooksida

Facebook var under 2024 den sociala plattform som hade störst antal regelbundna besökare i Sverige, och en genomarbetad Facebooksida kan sannolikt öka ert företags synlighet och räckvidd. Men hur använder man som företag Facebook på bästa sätt för att boosta sin business? I detta inlägg går vi igenom strategier och Läs mer

Leverera på LinkedIn

LinkedIn är mer än bara en plattform för jobbsökande – det är en kraftfull kanal för företag att bygga sitt varumärke, skapa affärsmöjligheter och engagera sin målgrupp. Men hur använder man LinkedIn på bästa sätt för att nå rätt personer och få verkliga resultat? I det här inlägget går vi Läs mer

Under ytan på YouTube

YouTube är en potent plattform för företag som vill öka sin synlighet, visa sin expertis och bygga relationer med sin kundbas. Som med andra sociala medier kräver det strategi och planering för att maximera och dra nytta av sin närvaro på YouTube. Att skapa videos - allra särskilt konkurrenskraftiga sådana Läs mer

Är er webbsida tillgänglighetsanpassad?

Från och med den 28 juni 2025 kommer EU:s tillgänglighetsdirektiv, som tidigare bara gällt offentlig sektor, även att gälla för privat sektor. Den nya lagen innebär att även privata företag nu måste säkerställa att deras webbplatser och appar är tillgängliga i enlighet med WCAG 2.2.  

Äkthet och trovärdighet inom SEO

Krönika av Tobias Barkskog som handlar om bland annat SEO-begreppen E-E-A-T och N-E-E-A-T-T. och long tail.

N-E-E-A-T-T inom SEO

N-E-E-A-T-T (notabilitet, erfarenhet, expertis, auktoritet, trovärdighet och transparens) är ett samlingsnamn inom SEO för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den rankas i sökresultaten.

Öka försäljningen med digital marknadsföring

Digital marknadsföring är en kraftfull strategi för att nå rätt kunder vid rätt tillfälle, och genom att kombinera Google Ads med riktade nyhetsbrev kan företag maximera sin försäljning och skapa långsiktiga kundrelationer.