Är er webbsida tillgänglighetsanpassad?

Från och med den 28 juni 2025 kommer EU:s tillgänglighetsdirektiv, som tidigare bara gällt offentlig sektor, även att gälla för privat sektor. Den nya lagen innebär att även privata företag nu måste säkerställa att deras webbplatser och appar är tillgängliga i enlighet med WCAG 2.2.  

WCAG står för Web Content Accessibility Guidelines och är en standard internationellt som webbplatser med tillgänglighetsanpassning ska följa. Därefter finns riktlinjerna som är i 3 olika nivåer: A, AA eller AAA. A är den lägsta nivån och innebär att du förbättrar tillgängligheten något medan AAA innebär att tillgängligheten är så pass hög så att de allra flesta kan ta del av informationen. Dessa nivåer är bra att tillämpa vid kravställning av nya webbplatser.

 

Dessa tjänster och produkter omfattas av WCAG:

 

Några exempel på hur man gör webbsidan mer tillgänglig:

  • Bilder ska ha en alt-texter. (syntolka bilden)
  • Säkerställa kontrastvärden i design
  • Kunna stänga av, sänka eller pausa eventuellt ljud.
  • Vid fel ska användaren kunna se vad som är fel och förslag på hur man rättar det.
  • Text ska kunna förstoras till 200% utan att funktionaliteten på hemsidan ändras.
  • Inget som flimrar mer än tre gånger under en ensekundsperiod, tex klipp eller showreels.
  • En begriplig hemsida – Information presenteras med en enkel och läsbar text.
  • Erbjuda undertexter och syntolkning av videoinnehåll
  • SEO (Tillgänglighet och SEO går hand i hand. Meningsfulla sidtitlar, bättre sidstruktur, optimering av bilder, snabbare laddningstider och mobilanpassad sida är några saker är något som kan leda till högre sökrankningar)

 

 

Visste du att?

 

  • Ungefär var femte person, ca 2 miljoner svenskar har någon form av funktionsnedsättning som kan innebära att de inte kan använda webbplatser som inte är tillgänglighetsanpassade.
  • En tillgänglig webbplats kan hjälpa er att nå en större publik, främja inkludering och sticka ut i mängden bland dina konkurrenter.
  • En inkluderande och tillgänglig webbplats gynnar alla användare och ger er bättre SEO eftersom er webbplats värderas högre om den är tillgänglig.

 

Klicka på länkarna nedan för att läsa mer.

Kolla in ert kontrastvärde (era färger på hemsidan)

Läs mer om WCAG

Läs mer om statistik om levnadsförhållanden från SCB

Från och med den 28 juni 2025 kommer EU:s tillgänglighetsdirektiv, som tidigare bara gällt offentlig sektor, även att gälla för privat sektor. Den nya lagen innebär att även privata företag nu måste säkerställa att deras webbplatser och appar är tillgängliga i enlighet med WCAG 2.2.

 

Ämnen: , , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Använd Google Search Console

Trots kombinationen helt gratis och väldigt användbart är det förvånansvärt många företag som varken känner till eller använder Google Search Console.

Leverera på LinkedIn

LinkedIn är mer än bara en plattform för jobbsökande – det är en kraftfull kanal för företag att bygga sitt varumärke, skapa affärsmöjligheter och engagera sin målgrupp. Men hur använder man LinkedIn på bästa sätt för att nå rätt personer och få verkliga resultat? I det här inlägget går vi Läs mer

Under ytan på YouTube

YouTube är en potent plattform för företag som vill öka sin synlighet, visa sin expertis och bygga relationer med sin kundbas. Som med andra sociala medier kräver det strategi och planering för att maximera och dra nytta av sin närvaro på YouTube. Att skapa videos - allra särskilt konkurrenskraftiga sådana Läs mer

Är er webbsida tillgänglighetsanpassad?

Från och med den 28 juni 2025 kommer EU:s tillgänglighetsdirektiv, som tidigare bara gällt offentlig sektor, även att gälla för privat sektor. Den nya lagen innebär att även privata företag nu måste säkerställa att deras webbplatser och appar är tillgängliga i enlighet med WCAG 2.2.  

Äkthet och trovärdighet inom SEO

Krönika av Tobias Barkskog som handlar om bland annat SEO-begreppen E-E-A-T och N-E-E-A-T-T. och long tail.

N-E-E-A-T-T inom SEO

N-E-E-A-T-T (notabilitet, erfarenhet, expertis, auktoritet, trovärdighet och transparens) är ett samlingsnamn inom SEO för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den rankas i sökresultaten.

Öka försäljningen med digital marknadsföring

Digital marknadsföring är en kraftfull strategi för att nå rätt kunder vid rätt tillfälle, och genom att kombinera Google Ads med riktade nyhetsbrev kan företag maximera sin försäljning och skapa långsiktiga kundrelationer.

AI inom marknadsföring

Krönika av Tobias Barkskog som handlar om AI-policy, upphovsrätt på bilder och filmer, faktagranskning av texter, övervakning av AI-styrda digitala kampanjer och att ny EU-lagstiftning är under utrullning.