Messenger som chattverktyg
Har du en facebooksida till ditt företag och använder Wordpress som publiceringssystem kan du via tillägget The Official Facebook Chat Plugin använda Facebook Messenger som chatt på er webbplats. Vi använder själva denna lösning och tycker att det fungerar väldigt bra.
Att ha en livechatt för besökarna på webbplatsen eller e-butiken har blivit en allt populärare kommunikationskanal och är en service som är värd att fundera på för er hemsida. Vi skrev för några år sedan i Västerås Tidning Business om fördelarna med kundchatt och sedan dess har Facebook Messenger tillkommit som alternativ.
Miljontals svenskar använder Messenger för att kommunicera med sina vänner och företag vilket gör att dina besökare känner igen sig i gränssnittet och funktionerna. Även alla företag med en facebooksida har Messenger kopplat till sidan. En stor fördel med att använda Messenger även på er webbplats är att inkomna meddelanden hamnar på samma ställe som meddelande via facebooksidan, vilket gör att det inte behövs ännu ett verktyg att hantera för er personal. Med funktioner för bland annat öppettider, automatiska svar och vanliga frågor räcker detta som chattverktyg för många företag.
Använder du WordPress som publiceringssystem på din hemsidan är det väldigt enkelt att aktivera Messenger. Gå in i administrationen för WordPress och sedan menyn tillägg. Sök där fram The Official Facebook Chat Plugin och installera det. Klicka sedan på Customer Chat i vänstermenyn och följ guiden så är du igång. Inställningar gällande öppettider med mera gör du sedan under menyn Automatiska svar i inboxen på företagets facebooksida.
Fler exempel på chattverktyg
Det finns ett antal bra chattjänster som är enkla att koppla in på din webbplats. Verktygen innehåller oftast alla funktioner som behövs. Allt ifrån de mest grundläggande till avancerade funktioner för statistik, behörigheter och organisationsflöden. Nästan alla erbjuder möjligheten att kostnadsfritt prova verktyget under en begränsad period. Zendesk Chat används av ett antal av våra kunder. Verktyget finns i några olika prisnivåer med olika funktionalitet. Det är enkelt att skapa avancerade flöden med automatiska svar, avdelningar, öppettider med mera. Zendesk hette tidigare Zopim och har funnits i ganska många år. Andra exempel på chattjänster är Liveagent och Kundo.
Ämnen: chat, chatt, facebook, företag, kundtjänst, Marknadsföring, WordPress
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.