Under ytan på YouTube
YouTube är en potent plattform för företag som vill öka sin synlighet, visa sin expertis och bygga relationer med sin kundbas. Som med andra sociala medier kräver det strategi och planering för att maximera och dra nytta av sin närvaro på YouTube. Att skapa videos – allra särskilt konkurrenskraftiga sådana – kräver utrustning, programvara och inte minst tid. Vi har sammanfattat de vanligaste tipsen och råden från experter inom området.
En väl strukturerad kanal hjälper användarna att hitta relevant innehåll, uppmuntrar dem att stanna längre och ta del av ytterligare content. Skapa spellistor för att samla videor inom samma ämne eller serie, och utforma din kanal så den är intuitiv och enkel att navigera.
- Använd en väldisponerad layout som framhäver dina viktigaste videos.
- Skriv en kanalbeskrivning som tydligt förklarar vad besökarna kommer mötas av på er kanal
Visuellt tilltalande content spelar en stor roll i att locka och behålla tittare. Genomtänkt designade miniatyrbilder, även kallade thumbnails – stillbilden som visas innan användaren klickar på er video, samt en röd tråd i designinslag ökar ert varumärkes identitet och hjälper er att sticka ut.
- Designa miniatyrbilder som är tydliga och engagerande
- Framhäv ert varumärkes identitet med profilbild och banner på kanalens startsida.
Publicera regelbundet efter ett konsekvent schema för att behålla din publik, och signalera till YouTubes algoritm att din kanal är aktiv.
- Skapa en publiceringskalender och följ den
- Testa olika tider och dagar för att leverera content till din publik när den är som mest aktiv
Optimera för SEO – YouTube är i grund och botten en sökmotor, och att använda nyckelord i rubrik, beskrivning och taggar för att öka er synlighet. Längre ner finns tips på verktyg för att hitta nyckelord för YouTube.
- Använd populära och relevanta sökord i era videor
- Använd transkribering för att göra innehållet mer tillgängligt, och bli mer SEO-vänligt på köpet.
Engagera och interagera med er publik, det är ett av de mest effektiva verktyg ni kan använda för att bygga relationer och etablera en lojal, återkommande publik. Att ha högt, kvalitativt engagemang på era videor stärker också kanalens auktoritet hos algoritmerna.
- Svara på kommentarer och ställ frågor för att uppmuntra till dialog
- Be era tittare att prenumerera och aktivera aviseringar
Använd effektiva uppmaningar, eller så kallade Calls-to-Action, i era videor. Det kan öka engagemanget, driva trafik till er webbplats eller bidra till andra målsättningar ni har för er verksamhet. Det är viktigt att tänka på om ni länkar vidare till er hemsida att användarupplevelsen är sömlös och enkel, exempelvis att landningssidan de möts av relaterar till ämnet i videon.
- Be tittarna att gilla och dela videon
- Länka till relevant innehåll, som hemsida eller relaterade videor, i slutskärmen på videon
Verktyg för YouTube
Vi har samlat tips på verktyg och program som kan underlätta ert arbete med YouTube.
SEO-verktyg för YouTube
Gratisverktyget Google Trends kanske ni redan använder för att följa söktrender på Google, men visste ni att det även fungerar för YouTube? Efter man skrivit in en sökterm finns “YouTube Search” att välja i drop-down menyn som är förinställd på “Web Search”. Google Trends kan hjälpa er att förstå hur en sökterm har trendat över tid, eller avgöra om ett ämne har passerat sin topp eller fortfarande är värt att ta upp.
Både lättillgängligt och gratis är sökförslag – det vill säga listan på förslag som visas när du börjar skriva i sökrutan på YouTube. Den använder en kombination av faktorer som söktermernas popularitet och dina tidigare sökningar för att generera förslag, och är en bra indikator på vad användarna är intresserade av just nu.
En annan smart funktion är populärt-sidan, som likt sökförslag ger en bra insyn i vad som är hett på YouTube just nu. Du kan förslagsvis använda Populärt för att identifiera virala format eller stilar att efterlikna i ditt eget content, vilka ämnen som väcker stort intresse, eller se vilka thumbnails, titlar och beskrivningar som lockar klick just nu.
Semrush erbjuder Keyword Analytics for YouTube som är ett dedikerat nyckelordsverktyg som låter dig upptäcka populära termer och YouTube-söktrender som du kan skapa innehåll kring. Efter en 7-dagars gratis provperiod kostar verktyget $10 / månaden.
Videoredigering
Canva är ett mycket populärt onlineverktyg för all möjlig grafisk design, däribland videoredigering. Den innehåller ett enormt bibliotek med bilder, videor, övergångar och andra element som du kan använda i dina videor.
Dessutom fungerar det på Windows-, Mac-, iOS- och Android-enheter. Det är enkelt att använda och ett bra alternativ för absoluta nybörjare.
För den mer erfarne är Davinci Resolve ett toppverktyg för redigering – det är gratis och har använts i efterproduktion på både Marvel-filmer och Star Wars. Det kombinerar redigering, färgkorrigering, visuella effekter, rörlig grafik och ljudpostproduktion i ett och samma mjukvaruverktyg.
Clipchamp är ett videoredigeringsprogram som följer med Windows, och har färdiga mallar för olika videoplattformar – YouTube inkluderat.
Mac-datorer levereras med iMovie-appen, som även finns i begränsad version för iOS-enheter. iMovie innehåller några grundläggande övergångseffekter, möjligheten att lägga till ljud och musiköverlägg, trimma klipp, justera bildförhållande och annat smått och gott.
Musik, video & bilder
Designinslag som kan ge ett ordentligt lyft till era videor, men kan vara ordentliga tidstjuvar att skapa på egen hand – som tur är finns många bra källor att tillgå där musik, video och bilder går att ladda ner. Musik har allt som oftast upphovsrätt, men det finns flera tjänster som erbjuder prenumeration och säkerställer att era videor inte blir nedtagna.
Epidemic Sound är ett svenskt företag som, enligt dem själva, erbjuder den största musik- och ljudeffektkatalogen av sitt slag. Enkel att använda med färdiga genrer, moods och teman. För kommersiellt användande är priset från 170 kr / månaden, då med rättighet att använda deras ljud i digitala annonser.
Uppbeat har även de en stor, och välstrukturerad, katalog av musik och ljudeffekter – med en trend-sida som visar det mest nedladdade just nu, och ett AI-verktyg som genererar en spellista som utifrån din beskrivning skapar en skräddarsydd & upphovsrättsfri lista med musik. Uppbeats Business-prenumeration kostar $14.99 i månaden.
YouTube har också ett eget ljudbibliotek som ni kan hitta i YouTube Studio – all musik och ljud där är upphovsrättsfria och säkra att använda. Värt att tänka på är dock att detta inbyggda alternativ ökar chansen att många andra använder samma musik och ljud i sina videor.
Mixkit är en one-stop-shop för allt ni kan behöva för att maxa ert content, med video, musik, ljudeffekter, ikoner och dessutom videomallar att ladda ner. De har tydliga videokategorier för att snabbt leda er på rätt väg.
Pexels har ett stort utbud av kostnadsfria videor och foton, och en smart sökfunktion som ger er mer specifika förslag relaterade till er sökning, så att ni enkelt kan hitta rätt motiv för era ändamål.
Unsplash är en fantastisk källa för högkvalitativa foton och illustrationer – och dessutom gratis för såväl privat som kommersiellt bruk. Detta möjliggörs genom deras så kallade Unsplash License, vilken tillåter nedladdning och användning utan att behöva tillstånd eller tillskrivning för fotografen.
Andra verktyg
VidIQ är ett kraftfullt webbläsartillägg som hjälper dig att hantera er YouTube-kanal som kommer med en rad extra funktioner, som dagliga idéer för att inspirera till nya videor, analys- och optimeringsverktyg, och möjlighet att jämföra din kanal med andra i din nisch och se vad deras mest framgångsrika videos är. VidIQ är gratis på Basic-nivå, där nämnda funktioner ingår, men går också att uppgradera från $19 / månad.
Ett annat webbläsartillägg är Tubebuddy med gratisfunktioner som är hjälpsamma för er kanal, till exempel Search Explorer och Tag Rankings som kan hjälpa era videor att ranka högre i sökningar, eller Tag Sorter och Keyword Explorer för att hitta nyckelord som boostar er SEO. Tubebuddy har dessa funktioner (med vissa volymbegränsningar) i sin gratisversion, och går att uppgradera från $6 / månad för ytterligare fiffiga funktioner.
Photopea är ett gratis onlineverktyg för bildredigering, som efterliknar Photoshop (och dessutom kan öppna PSD-filer). Photopea har förinställda mallar för YouTube-stillbilder, såväl thumbnails som profilbild och banners. Ett utmärkt verktyg för att skapa iögonfallande designer för er kanal.
Vem använder YouTube?
Under 2024 använde 8 av 10 svenskar YouTube, ungefär hälften av befolkningen använde plattformen varje vecka, och 30% var dagliga besökare.
Män använder YouTube aningen mer än kvinnor, och personer födda på 90-, 00- eller 10-talet är mer frekventa besökare än de äldre generationerna.
De senaste 4 åren så har användandet av YouTube legat relativt stabilt, inga större minskningar eller ökningar har uppmätts.
Källa: Svenskarna och internet 2024
Klicka på länkarna nedan för att läsa mer.
Tankeställare och tips om YouTube för företag
Djupgående steg-för-steg artikel om hur du startar en YouTube kanal
Grundläggande tips för YouTube Shorts
För dig som kommit igång på YouTube och vill optimera din kanal
Använd din YouTube-kanal för marknadsföring
Inspiration till videoskapande
18 gratisverktyg för YouTube kreatörer
Detta är ett gästinlägg av Catherine Pettersson som praktiserar hos oss våren 2025.
Ämnen: kunskap, Marknadsföring, sociala medier, start, Youtube
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.