Under ytan på YouTube

YouTube är en potent plattform för företag som vill öka sin synlighet, visa sin expertis och bygga relationer med sin kundbas. Som med andra sociala medier kräver det strategi och planering för att maximera och dra nytta av sin närvaro på YouTube. Att skapa videos – allra särskilt konkurrenskraftiga sådana –  kräver utrustning, programvara och inte minst tid. Vi har sammanfattat de vanligaste tipsen och råden från experter inom området.

En väl strukturerad kanal hjälper användarna att hitta relevant innehåll, uppmuntrar dem att stanna längre och ta del av ytterligare content. Skapa spellistor för att samla videor inom samma ämne eller serie, och utforma din kanal så den är intuitiv och enkel att navigera.

  • Använd en väldisponerad layout som framhäver dina viktigaste videos.
  • Skriv en kanalbeskrivning som tydligt förklarar vad besökarna kommer mötas av på er kanal

Visuellt tilltalande content spelar en stor roll i att locka och behålla tittare. Genomtänkt designade miniatyrbilder, även kallade thumbnails – stillbilden som visas innan användaren klickar på er video, samt en röd tråd i designinslag ökar ert varumärkes identitet och hjälper er att sticka ut.

  • Designa miniatyrbilder som är tydliga och engagerande
  • Framhäv ert varumärkes identitet med profilbild och banner på kanalens startsida.

Publicera regelbundet efter ett konsekvent schema för att behålla din publik, och signalera till YouTubes algoritm att din kanal är aktiv.

  • Skapa en publiceringskalender och följ den
  • Testa olika tider och dagar för att leverera content till din publik när den är som mest aktiv

Optimera för SEO – YouTube är i grund och botten en sökmotor, och att använda nyckelord i rubrik, beskrivning och taggar för att öka er synlighet. Längre ner finns tips på verktyg för att hitta nyckelord för YouTube.

  • Använd populära och relevanta sökord i era videor
  • Använd transkribering för att göra innehållet mer tillgängligt, och bli mer SEO-vänligt på köpet.

Engagera och interagera med er publik, det är ett av de mest effektiva verktyg ni kan använda för att bygga relationer och etablera en lojal, återkommande publik. Att ha högt, kvalitativt engagemang på era videor stärker också kanalens auktoritet hos algoritmerna.

  • Svara på kommentarer och ställ frågor för att uppmuntra till dialog
  • Be era tittare att prenumerera och aktivera aviseringar

Använd effektiva uppmaningar, eller så kallade Calls-to-Action, i era videor. Det kan öka engagemanget, driva trafik till er webbplats eller bidra till andra målsättningar ni har för er verksamhet. Det är viktigt att tänka på om ni länkar vidare till er hemsida att användarupplevelsen är sömlös och enkel, exempelvis att landningssidan de möts av relaterar till ämnet i videon.

  • Be tittarna att gilla och dela videon
  • Länka till relevant innehåll, som hemsida eller relaterade videor, i slutskärmen på videon

Verktyg för YouTube

Vi har samlat tips på verktyg och program som kan underlätta ert arbete med YouTube.

SEO-verktyg för YouTube

Gratisverktyget Google Trends kanske ni redan använder för att följa söktrender på Google, men visste ni att det även fungerar för YouTube? Efter man skrivit in en sökterm finns “YouTube Search” att välja i drop-down menyn som är förinställd på “Web Search”. Google Trends kan hjälpa er att förstå hur en sökterm har trendat över tid, eller avgöra om ett ämne har passerat sin topp eller fortfarande är värt att ta upp.

Google Trends Youtube

Både lättillgängligt och gratis är sökförslag – det vill säga listan på förslag som visas när du börjar skriva i sökrutan på YouTube. Den använder en kombination av faktorer som söktermernas popularitet och dina tidigare sökningar för att generera förslag, och är en bra indikator på vad användarna är intresserade av just nu.

YouTube sökförslag

En annan smart funktion är populärt-sidan, som likt sökförslag ger en bra insyn i vad som är hett på YouTube just nu. Du kan förslagsvis använda Populärt för att identifiera virala format eller stilar att efterlikna i ditt eget content, vilka ämnen som väcker stort intresse, eller se vilka thumbnails, titlar och beskrivningar som lockar klick just nu.

Semrush erbjuder Keyword Analytics for YouTube som är ett dedikerat nyckelordsverktyg som låter dig upptäcka populära termer och YouTube-söktrender som du kan skapa innehåll kring. Efter en 7-dagars gratis provperiod kostar verktyget $10 / månaden.


Videoredigering

Canva är ett mycket populärt onlineverktyg för all möjlig grafisk design, däribland videoredigering. Den innehåller ett enormt bibliotek med bilder, videor, övergångar och andra element som du kan använda i dina videor.
Dessutom fungerar det på Windows-, Mac-, iOS- och Android-enheter. Det är enkelt att använda och ett bra alternativ för absoluta nybörjare.

För den mer erfarne är  Davinci Resolve ett toppverktyg för redigering – det är gratis och har använts i efterproduktion på både Marvel-filmer och Star Wars. Det kombinerar redigering, färgkorrigering, visuella effekter, rörlig grafik och ljudpostproduktion i ett och samma mjukvaruverktyg.

Clipchamp är ett videoredigeringsprogram som följer med Windows, och har färdiga mallar för olika videoplattformar – YouTube inkluderat.

Mac-datorer levereras med iMovie-appen, som även finns i begränsad version för iOS-enheter. iMovie innehåller några grundläggande övergångseffekter, möjligheten att lägga till ljud och musiköverlägg, trimma klipp, justera bildförhållande och annat smått och gott.


Musik, video & bilder

Designinslag som kan ge ett ordentligt lyft till era videor, men kan vara ordentliga tidstjuvar att skapa på egen hand – som tur är finns många bra källor att tillgå där musik, video och bilder går att ladda ner. Musik har allt som oftast upphovsrätt, men det finns flera tjänster som erbjuder prenumeration och säkerställer att era videor inte blir nedtagna.

Epidemic Sound är ett svenskt företag som, enligt dem själva,  erbjuder den största musik- och ljudeffektkatalogen av sitt slag. Enkel att använda med färdiga genrer, moods och teman. För kommersiellt användande är priset från 170 kr / månaden, då med rättighet att använda deras ljud i digitala annonser.

Uppbeat har även de en stor, och välstrukturerad, katalog av musik och ljudeffekter – med en trend-sida som visar det mest nedladdade just nu, och ett AI-verktyg som genererar en spellista som utifrån din beskrivning skapar en skräddarsydd & upphovsrättsfri lista med musik. Uppbeats Business-prenumeration kostar $14.99 i månaden.

YouTube har också  ett eget ljudbibliotek som ni kan hitta i YouTube Studio – all musik och ljud där är upphovsrättsfria och säkra att använda. Värt att tänka på är dock att detta inbyggda alternativ ökar chansen att många andra använder samma musik och ljud i sina videor.

Mixkit är en one-stop-shop för allt ni kan behöva för att maxa ert content, med video, musik, ljudeffekter, ikoner och dessutom videomallar att ladda ner. De har tydliga videokategorier för att snabbt leda er på rätt väg.

Pexels har ett stort utbud av kostnadsfria videor och foton, och en smart sökfunktion som ger er mer specifika förslag relaterade till er sökning, så att ni enkelt kan hitta rätt motiv för era ändamål.

Unsplash är en fantastisk källa för högkvalitativa foton och illustrationer – och dessutom gratis för såväl privat som kommersiellt bruk. Detta möjliggörs genom deras så kallade Unsplash License, vilken tillåter nedladdning och användning utan att behöva tillstånd eller tillskrivning för fotografen.


Andra verktyg

VidIQ är ett kraftfullt webbläsartillägg som hjälper dig att hantera er YouTube-kanal som kommer med en rad extra funktioner, som dagliga idéer för att inspirera till nya videor, analys- och optimeringsverktyg, och möjlighet att jämföra din kanal med andra i din nisch och se vad deras mest framgångsrika videos är. VidIQ är gratis på Basic-nivå, där nämnda funktioner ingår, men går också att uppgradera från $19 / månad.

Ett annat webbläsartillägg är Tubebuddy med gratisfunktioner som är hjälpsamma för er kanal, till exempel Search Explorer och Tag Rankings som kan hjälpa era videor att ranka högre i sökningar, eller Tag Sorter och Keyword Explorer för att hitta nyckelord som boostar er SEO. Tubebuddy har dessa funktioner (med vissa volymbegränsningar) i sin gratisversion, och går att uppgradera från $6 / månad för ytterligare fiffiga funktioner.

Photopea är ett gratis onlineverktyg för bildredigering, som efterliknar Photoshop (och dessutom kan öppna PSD-filer). Photopea har förinställda mallar för YouTube-stillbilder, såväl thumbnails som profilbild och banners. Ett utmärkt verktyg för att skapa iögonfallande designer för er kanal.

Vem använder YouTube?

Under 2024 använde 8 av 10 svenskar YouTube, ungefär hälften av befolkningen använde plattformen varje vecka, och 30% var dagliga besökare.
Män använder YouTube aningen mer än kvinnor, och personer födda på 90-, 00- eller 10-talet är mer frekventa besökare än de äldre generationerna.
De senaste 4 åren så har användandet av YouTube legat relativt stabilt, inga större minskningar eller ökningar har uppmätts.

Statistik på hur svenskar i olika åldersgrupper använder Youtube

Källa: Svenskarna och internet 2024

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Leverera på LinkedIn

LinkedIn är mer än bara en plattform för jobbsökande – det är en kraftfull kanal för företag att bygga sitt varumärke, skapa affärsmöjligheter och engagera sin målgrupp. Men hur använder man LinkedIn på bästa sätt för att nå rätt personer och få verkliga resultat? I det här inlägget går vi Läs mer

Under ytan på YouTube

YouTube är en potent plattform för företag som vill öka sin synlighet, visa sin expertis och bygga relationer med sin kundbas. Som med andra sociala medier kräver det strategi och planering för att maximera och dra nytta av sin närvaro på YouTube. Att skapa videos - allra särskilt konkurrenskraftiga sådana Läs mer

Är er webbsida tillgänglighetsanpassad?

Från och med den 28 juni 2025 kommer EU:s tillgänglighetsdirektiv, som tidigare bara gällt offentlig sektor, även att gälla för privat sektor. Den nya lagen innebär att även privata företag nu måste säkerställa att deras webbplatser och appar är tillgängliga i enlighet med WCAG 2.2.  

Äkthet och trovärdighet inom SEO

Krönika av Tobias Barkskog som handlar om bland annat SEO-begreppen E-E-A-T och N-E-E-A-T-T. och long tail.

Öka försäljningen med digital marknadsföring

Digital marknadsföring är en kraftfull strategi för att nå rätt kunder vid rätt tillfälle, och genom att kombinera Google Ads med riktade nyhetsbrev kan företag maximera sin försäljning och skapa långsiktiga kundrelationer.

AI inom marknadsföring

Krönika av Tobias Barkskog som handlar om AI-policy, upphovsrätt på bilder och filmer, faktagranskning av texter, övervakning av AI-styrda digitala kampanjer och att ny EU-lagstiftning är under utrullning.

Skicka gratis nyhetsbrev

Liksom de flesta andra leverantörer av nyhetsbrevsverktyg erbjuder vi en kontotyp som är gratis för dig som användare. Det gör att du utan kostnad kan skicka nyhetsbrev till upp till 100 mottagare per månad. Har du behov av att skicka till fler mottagare byter du smidigt och snabbt till ena Läs mer

Bredbandstelefoni i utlandet

En av de största fördelarna med bredbandstelefoni är möjligheten att behålla ditt svenska telefonnummer, oavsett var du befinner dig i världen. Genom att ta med dig din telefonibox kan du använda ditt svenska nummer precis som hemma. Detta gör det enkelt för familj och vänner i Sverige att nå dig Läs mer