Obs! Detta enbart är ett exempel på yrkesroll hos oss, se lediga tjänster för aktuella annonser.

Google Ads Specialist

Google Adwords, eller Google Ads som det heter numera, är googles verktyg för annonsering. Som specialist inom Google Adwords arbetar du med att skapa, optimera och underhålla digitala annonskampanjer. Den idealiska ads-specialisten bör ha en utmärkt kommunikationsförmåga samt en god förståelse för Google Ads-plattformen. Förmåga att använda komplexa analysverktyg är också en förutsättning för att lyckas

Relevanta kunskaper och utbildningar

  • Kandidatexamen inom marknadsföring eller relaterat område (önskvärt)
  • Dokumenterad kunskap om Google Adwords-plattformen
  • Starka analytiska färdigheter, med erfarenhet av att använda komplexa analysverktyg
  • Förmåga att skapa riktade kampanjer baserat på forskning och dataanalys
  • Erfarenhet av tekniker för optimering av webbplatser, t.ex. A/B-testning
  • Utmärkt skriftlig kommunikationsförmåga och detaljerad kunskap om tekniker för copywriting
  • Kompetens i att använda HTML/CSS är att föredra
  • Erfarenhet av andra plattformar för digital marknadsföring (Facebook Ads, Twitter Ads etc.) är ett plus

Exempel på arbetsmoment

  • Hantera storskaliga Google Ads-konton på flera olika plattformar
  • Utforma effektiva digitala reklamkampanjer som optimerar konverteringar i stor skala
  • Utnyttja kunddata för att skapa skräddarsydda meddelanden som ökar klickfrekvensen (CTR) och prisstrukturen för kostnad per klick (CPC)
  • Övervaka löpande mätvärden för kampanjens prestanda, t.ex. visningar, klick, CTR, CPC, kostnad per konvertering (CPA) osv. – Analysera kampanjresultaten regelbundet för att upptäcka trender i kundernas beteende och förfina annonsstrategierna i enlighet med detta – Samarbeta med innehållsförfattare för att utveckla övertygande annonser som engagerar kunderna – Optimera webbplatsens innehåll för SEO-ändamål – Bevaka branschtrender och ny teknik för att säkerställa maximal effektivitet i kampanjerna

 

Den här arbetsbeskrivningen är en allmän överblick och detaljerade krav kan variera beroende på företag och kundbehov. På vår sida om Google Ads kan du läsa mer om hur vår SEM-byrå i Västerås arbetar.