IP-Telefoni – Privat

Se vår sida IP-telefoni för beställning och aktuella priser.

Frågor & svar

  • Vad är IP-telefoni?

    IP-telefoni innebär att du ringer och tar emot dina fasta samtal via ditt bredband, istället för Telias jack i väggen. Har du t.e.x. bara en trådlös telefon eller bordstelefon kopplar du telefonsladden till vår teleadapter, istället för telefonjacket. Telefoniadaptern kopplas i sin tur till ditt bredband.

  • Kan jag behålla mitt gamla telefonnummer?

    Ja, du behålla ditt gamla telefonnummer när du går över till IP-telefoni.

  • Vad händer vid el- eller internetavbrott?

    Tjänsten upphör under elavbrott. Du som har en sladdlös telefon hemma har säkert redan erfarenhet av detta. Samma sak gäller givetvis vid avbrott i bredbandsuppkopplingen.

  • Hur lång garantitid är det på telefonboxen?

    Se vår sida beställning av telefonbox för information om garantitider och priser.

  • Fungerar IP-telefoni med alla bredbandsleverantörer?

    Vår bredbandstelefoni fungerar med alla bredbandsleverantörer förutsatt att den bredbandstjänst du har uppfyller det som krävs för bredbandstelefoni.

  • Hur är kvalitén på samtalen?

    Kvalitén är precis lika bra som vid vanlig telefoni, förutsatt att din bredbandstjänst uppfyller de krav som ställs.

  • Finns det något krav på bredbandet?

    Telefonin delar din Internetanslutning med din dator. Vi rekommenderar därför bredbandstelefoni bara om du har 0,5Mbit (512Kbps) eller större bandbredd i båda riktningarna. Försäkra dig om detta innan du beställer tjänsten.

  • Måste min dator vara påslagen hela tiden för att kunna ringa?

    Nej, endast teleboxen måste vara påslagen förutsatt att du inte har webbaserat inloggningsförfarande för din Internetanslutning.

  • Hur lång tid tar det innan jag kan ringa med bredbandstelefonin?

    Cirka en vecka från det att vi mottagit din beställning får du teleboxen hemskickad och därefter kan du börja ringa med oss.

  • Kan jag använda bredbandstelefoni utomlands?

    Ja det kan du göra, tjänsten går att använda globalt. Det enda kravet är tillgång till bredband.

  • Kommer mitt telefonnummer finnas med hos nummerupplysningen?

    Om du vill att ditt nummer ska vara synligt måste du meddela oss det. Det gör du genom att kontakta kundtjänst eller bocka i under beställningsprocessen.

  • Redovisas priser inklusive eller exklusive moms?

    Priser inkl. moms, avrundade till närmsta öre.

  • Kan jag ändra prislista i efterhand?

    Ja, det är möjligt. Kontakta kundtjänst om du redan är kund och vill ändra till en annan prislista/abonnemangsform.

  • Har jag ångerrätt när jag beställer IP telefoni?

    Privatpersoner har enligt lag 2 veckors ångerrätt. Telefoniboxen för tjänsten ska återsändas i originalförpackning och i “väsentligt oförändrat” skick.

  • Finns det möjlighet att spärra utlandssamtal?

    Ja, det går att begränsa utlandssamtal till dessa grupper:

    • Sverige
    • Europa + Nordamerika (Standardinställning)
    • Europa utökad + Nordamerika
    • Världen
  • Finns det möjlighet att spärra betalsamtal?

    Ja