Meta
Poddar om sociala medier
Att lyssna på poddar är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om nyheter, förbättringar, idéer och förändringar inom de ämnen man är intresserad av. Vi tipsar här om poddar inom sociala medier som vi tycker är värda att lyssna på. Lär dig mer om marknadsföring och närvaro på bland annat Facebook, Instagram, TikTok och LinkedIn.
Publicerad: 25 september, 2022
Messenger som chattverktyg
Har du en facebooksida till ditt företag och använder Wordpress som publiceringssystem kan du via tillägget The Official Facebook Chat Plugin använda Facebook Messenger som chatt på er webbplats. Vi använder själva denna lösning och tycker att det fungerar väldigt bra.
Publicerad: 22 juni, 2020
Multipla konton på Instagram
Det är möjligt att ha multipla konton på Instagram. Du kan lägga till och snabbt byta mellan 5 olika Instagram-konton i appen utan att behöva logga ut och in.
Publicerad: 9 februari, 2020
Digitala trender
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Det första kvartalet av 2017 är nu avslutat och inom den digitala marknadsföringen fortsätter utvecklingen i snabb takt. Som alltid i början av ett år presenteras det också en hel del statistik från det föregående året. i den här artikeln har
Publicerad: 2 april, 2017
Företagen brister i den sociala dialogen
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles för många använder fler kanaler
Publicerad: 14 februari, 2016
Facebooksstatistik för din webbplats
Insights är namnet på Facebooks statistikverktyg, där kan du se statistik över aktiviteten och gillarna. Genom några få klick kan du även utöka statistiken för att även få med information om delning och engagemang för dina webbplatslänkar som sprids över Facebook.
Publicerad: 20 februari, 2014
Facebook Paper
Nu kan du med iPhone ladda ned appen Facebook Paper – en personlig blädderbok där du kan se dina vänners statusar, söka bland intressanta artiklar och skapa bildkataloger över dina favoriter.
Publicerad: 4 februari, 2014
Annonsformat på facebook
Det blir allt fler annonsformat tillgängliga på Facebook då den vanliga annonskolumnen till höger nu fått sällskap av ett flertal andra varianter där du kan betala för bättre synlighet.
Publicerad: 28 januari, 2014
Facebook ändrar reglerna för tävlingar
Facebook har nu tagit bort kravet att tävlingar på Facebook endast administreras via appar och det gör att företag nu till exempel kan använda kommenterings- och gillafunktionen.
Publicerad: 27 augusti, 2013
Tävlingar på Facebook
Som vi skrivit om tidigare är det inte tillåtet enligt lotterilagstiftningen att anordna en tävling på Facebook där någon kan vinna någonting enbart genom att klicka på “gilla” eller “dela”. Lotteriinspektionen föreslår dock nu att lagen ska ändras så att enklare gratislotterier ska bli tillåtna.
Publicerad: 3 januari, 2013
Förtjäna ditt rykte i Sociala Medier – Lena Nordin-Andersson
Har du någonsin googlat ditt eget namn? Hur många träffar fick du och framförallt, vilka träffar fick du?
Publicerad: 3 oktober, 2012
6 metoder för att driva försäljning via nätet – Benny Kvist
Oavsett om det handlar om att boka flygbiljetter eller köpa hus så startar det allt som oftast med informationsinhämtning från Google, relevanta webbsidor eller genom rekommendationer via sociala nätverk. Men vilka konkreta metoder kan man då använda sig av för att påverka kundernas köpbeslut och öka sin försäljning online?
Publicerad: 1 oktober, 2012
Ny erbjudandefunktion på Facebook
Facebook har nu släppt ut erbjudandefunktionen även till mindre företag. Tidigare var man tvungen att ansöka om att få tillgång till funktionen men nu finns den tillgängliga för alla som har fler än 400 fans.
Publicerad: 24 september, 2012
Marknadsför dina inlägg på Facebook
Vill du öka chansen att de som gillar din facebooksida ser ditt inlägg finns det nu en möjlighet att ytterligare marknadsföra dina inlägg. När du marknadsför ett inlägg visas det i nyhetsflödena hos fler av de personer som gillar din sida än du skulle nå normalt. Du kan marknadsföra statusuppdateringar, foton, filmklipp och frågor genom
Publicerad: 8 juni, 2012
Konvertera ett personligt konto till en sida på Facebook
Såhär gör du för att konvertera ett personligt konto (en profil) till en sida på Facebook.
Publicerad: 4 juni, 2012
Schemalägg dina inlägg på din Facebook-sida
Facebook har släppt en funktion som numera gör det möjligt att schemalägga dina inlägg på ditt företags Facebook-sida.
Publicerad: 1 juni, 2012
Administratörsroller på Facebook
Facebook har nu lagt till möjligheten att ge olika roller med olika behörigheter till administratörer för en och samma sida.
Publicerad:
Facebook lanserar App Center
Tidigare i veckan berättade Facebook att de kommer att lansera App Center. Facebooks användare kommer att kunna bläddra runt bland appar som kan integreras med det sociala nätverket.
Publicerad: 11 maj, 2012
Facebook Statistik
Med hjälp av Facebooks funktion Statistik kan du lära dig mer om ditt företags Facebook-sida och hur den ska kunna fungera effektivt utifrån företagets förutsättningar.
Publicerad: 30 april, 2012
Bildstorlekar för Facebook Timeline
Vi får en del frågor gällande vilka bildstorlekar som gäller för Facebooks Timeline. Facebook skalar om bilderna men för att få det bra bör du redan från början ladda upp bilderna i rätt storlek.
Publicerad: 30 mars, 2012
Bugg på grund av facebook timeline?
Rykten och nyheter florerar nu om att privata meddelande i vissa fall syns på den relativt nysläppta funktionen Facebook timeline. Meningen går dock isär om det är en bugg eller om det är ändrad användning av vissa funktioner som orsakat detta.
Publicerad: 10 januari, 2012
Facebookstatistik
Har roat mig med att plocka ut statistik från Facebook gällande användare i de nordiska länderna samt en del andra kriterier.
Publicerad: 4 januari, 2012
Målgrupper för riktade facebookannonser
Möjligheten att rikta annonser på facebook är i det närmaste oändlig. Förutom de vanliga kriterierna som ålder, kön, intressen och bostadsort kan du styra annonsen efter personernas relations- och familjestatus samt eventuella barns ålder.
Publicerad:
Facebook Comments
Har du en webbplats där dina besökare ska kunna kommentera innehållet finns nu ett tillägg till facebook för att enkelt skapa den funktionen.
Publicerad: 28 mars, 2011
Facebook deals
Facebook deals, eller erbjudanden som det kallas på den svenska versionen är nu på väg att lanseras i Sverige.
Publicerad: 18 mars, 2011
Ny layout på facebooksidor
Facebook-sidornas layout håller på att uppdateras och en rad nya funktioner läggs till som kommer att hjälpa dig att samverka med dina fans.
Publicerad: 11 februari, 2011
Kundtjänst på Facebook
Det är en stigande trend att starta en företagssida eller en kundtjänstsida i olika sociala medier. Många företag har redan tagit steget ut på facebook. Genom att göra det får dina kunder direktrespons på funderingar vilket stärker kundrelationerna och ditt förtroende som seriös företagare ökar.
Publicerad: 30 november, 2010
Facebook Messages
Facebook nya meddelandetjänst kallad Facebook Messages är nu lanserad och där kan du få Facebook-meddelanden, chattar och SMS på ett och samma ställe.
Publicerad: 16 november, 2010
Nytt spamfilter på facebook
Facebook har implementerat ett nytt spamfilter i loggen på facebooksidorna för att förhindra att icke relaterade länkar postas in på sidorna.
Publicerad: 1 november, 2010
Spam i loggen på facebooksidan
Har du problem med att du får in spamkommentarer i loggen på din facebooksidan. Under landsrestriktioner fyller du i de länder som dina fans kan tänkas ansluta ifrån.
Publicerad: 14 oktober, 2010
Kortare adress på Facebook
När du skapar en ny profil eller företagssida på facebook får den en väldigt lång adress. Du kan dock enkelt ändra detta till en betydligt kortare.
Publicerad: 13 oktober, 2010
Annonsering på Facebook
Det är dock inte det stora antalet du kan nå via Facebook som gör annonseringen så bra utan möjligheten att du genom annonsverktyget kan rikta dina annonser beroende på till exempel målgruppens ålder, hemort och intressen. Så fort du lägger till eller tar bort alternativ uppdateras antalet användare som kommer se annonsen.
Publicerad: 4 oktober, 2010