SEO-rapport
Övervaka er ranking på Google

Övervaka er ranking
Med tanke på hur viktig trafiken från Google är så är det viktigt att hålla koll på hur din webbplats rankar på viktiga sökord. Google ändrar regelbundet i algoritmen som beräknar din hemsidas position i sökresultatet vilket gör att det tar mycket tid om man manuellt ska hålla koll på placeringen. För att snabbt kunna reagera på ändringar är det bra att ha en tjänst som automatiskt övervakar er ranking. Med vår tjänst rankingrapport övervakas er hemsidas position i sökresultatet på Google för upp till 1000 olika sökbegrepp. En gång per vecka skickas sedan en rapport till er som innehåller aktuell position och eventuell förändring från föregående vecka. Det senare för att enkelt och snabbt kunna se om rankingen blivit bättre eller sämre. Vid större förändringar i resultatet skickas en mailavisering direkt när den upptäcks.
80 kronor per månad
Vill du veta mer om rankingrapporten?
Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig med mer information.
Kontaktpersoner
Cathrine Öberg
Sökmotoroptimering
021 – 338 00 32
Tobias Barkskog
Sökmotoroptimering
021 – 338 00 51

SEO-vänligt innehåll för WordPress
SEO-vänligt innehåll handlar om att skapa och optimera webbplatsens innehåll för att förbättra synligheten i sökmotorerna. Genom att optimera ditt innehåll kan du öka chanserna att potentiella besökare hittar till din webbplats och interagerar med den.

Synas på Google
Att synas på Google är avgörande för att uppnå framgång i dagens digitala era. Google är den mest använda sökmotorn i världen och det är där människor går för att hitta information, produkter och tjänster online. Om ditt företag inte syns på Google riskerar du att förlora potentiella kunder och intäkter till dina konkurrenter som gör det. Att synas högt upp i sökresultaten på Google ökar din synlighet, trovärdighet och förtroende hos potentiella kunder.

AI inom marknadsföringen
Det som gjort att AI tagit steg framåt är den enorma mängd beteendedata som lagras och de tekniska framsteg som gjorts inom bland annat maskininlärning, språkhantering och bildanalys. För att ge exempel på konkreta områden där AI blivit all vanligare kan vi titta på Google Ads och sökmotoroptimering.

Google Analytics Version 4
Hösten 2020 lanserades version 4 av det populära webbanalysverktyget Google Analytics. Google har meddelat att den första juli 2023 kommer ingen ny data lagras i version 3 så vårt råd är att aktivera den nya versionen om du inte redan gjort det.

SEO hetare än någonsin
Sökmotoroptimering, eller SEO som det vanligtvis förkortats, är enkelt beskrivet det arbete som genomförs med kodförändringar, innehåll, struktur, länkar och laddtider på en webbplats för att ge den så bra förutsättningar som möjligt att visas högt i sökresultatet på Google.

SEO – hur gör man egentligen
Många kunder hör av sig till oss och vill ha hjälp med att få deras hemsida att ranka högt vid sökningar på Google. En vanlig fråga är, hur gör ni egentligen för att lyckas med det. Svaret är lika långt som komplext, det innebär ofta mycket jobb och envishet för att få en hemsida att ranka högt.

Pillar page
Pillar page är ett begrepp som används av sökmotoroptimerare och innefattar en samlingssida med rikligt med bred information och inspiration kring ett ämne. Som namnet antyder byggs innehållet på höjden via olika sektioner och block för att kunna presentera mycket text som ändå blir överskådligt för besökaren.

Gratis SEO-verktyg
Vi listar bra gratis verktyg som hjälper ditt arbete med SEO för din webbplats. Övervaka placeringar, länkbyggen och annat som är viktigt för din sökmotoroptimering.

Begrepp inom digital marknadsföring
I de flesta branscher och ämnesområden används en massa ord som känns obegripliga för den oinvigde och ibland även för den invigde. Med begrepp som till exempel MarTech, Marketing automation, Social selling och Pillar page är den digitala marknadsföringen inget undantag.

Googles page experience update
Efter att ha skjutits upp några gånger ser det nu ut som Google under perioden juni till augusti successivt kommer rulla ut sin uppdatering av rankingsignalen sidupplevelse. En rankingsignal är en del av den algoritm Google använder för att presentera ett relevant resultat vid en sökning på sökmotorn.

5 bästa böckerna om sökmotoroptimering
Om du känt dig vilsen, frustrerad eller rentav överväldigad när du försökt skapa en SEO-strategi för ditt företag är du inte ensam. Det finns tusentals SEO-bloggar, artiklar, webbseminarier och videor som täcker alla aspekter av SEO, från den första nyckelordsforskningnen till mer högteknisk SEO-optimering; de gör dock sällan ett bra jobb med att presentera information på ett ordnat format som är lätt att följa.

Västerås Företagsregister
Företagsregistret från Invest Västerås innehåller alla aktiva företag och organisationer med fysiskt arbetsställe inom Västerås kommun. I företagsregistret kan du därmed söka bland tusentals företag från Västerås.

Stöd för WebP i Safari
Apples webbläsare Safari får nu stöd för bildformatet WebP. Sedan tidigare finns stöd för WebP i webbläsarna Chrome, Firefox, Edge och Opera så det är en bra idé att använda formatet på din hemsida. Använder du wordpress är det enkelt genom att installera ett tillägg som automatiskt konverterar dina bilder från jpg, png och gif till WebP.

Nyheter inom Sökmotoroptimering
SEO, eller Sökmotoroptimering, utvecklas ständigt. Google har över 200 algoritmer som håller reda på olika faktorer för hur de ska ranka din hemsida jämfört med dina konkurrenter. Dessa algoritmer justeras och finslipas ofta, allt för att se till att Google kan leverera så bra sökresultat som möjligt.

Google Medic Update
Google gör flera gånger i veckan mindre justeringar på den beräkningsalgoritm som används för att räkna ut i vilken ordning webbplatserna ska presenteras i sökresultatet. Om det och en del annat som rör sökmotoroptimering och Google Medic Update har Tobias Barkskog från vår webbyrå skrivit om i en krönika i Västerås Tidning Business.

Aktuella trender inom e-handeln
Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service.
Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till att spåra kundens beteende och att verktygen för kundanpassat innehåll blivit betydligt bättre.