Google Analytics Version 4
Hösten 2020 lanserades version 4 av det populära webbanalysverktyget Google Analytics. Google har meddelat att den första juli 2023 kommer ingen ny data lagras i version 3 så vårt råd är att aktivera den nya versionen om du inte redan gjort det.
AI, integritetshantering och automatisk spårning
Det första man lägger märke till i version 4 är att en hel del rapporter fått nya namn och att de delvis grupperats annorlunda vilket känns lite förvirrande när man är van vid den gamla strukturen men dt är så klart bara en vanesak. Det finns stöd för att addera flera dataströmmar vilket möjliggör analys av användarnas beteende på flera olika plattformar. Extra användbart är detta om företaget till exempel både har en webbplats och en mobilapp. För att få tillgång till den nya versionen krävs en manuell aktivering via administrationen. Vår rekommendation är du skapar en egendom för version 4 parallellt med din nuvarande för att du fortsatt ska ha tillgång till dina historiska data. I samband med att du går igenom installationsguiden rekommenderar vi att du aktiverar funktionen förbättrad mätning, Den funktionen gör att det aktiveras automatisk spårning på händelser som sker på din webbplats. Händelserna kan till exempel vara nedladdning av filer, utgående länkklick, skrollning, webbplatssökningar och videovisningar.
Rapporterna i sig har fått ett lyft utseendemässigt och känns bättre och tydligare än tidigare. Det är som vi nämnde en del nya rapporter och några som är bekanta sedan tidigare men det är också en hel del rapporter som helt har försvunnit eller slagits ihop. Att det totala antalet har minskat kan nog vara ett försök att göra det enklare för nya användare att komma igång utan att skrämmas av det enorma utbudet av rapporter. Mer erfarna och intresserade användare har kompenserats med funktionen Analysis Hub där det att på egen hand går att skapa helt egna rapporter utifrån den enorma mängd data som samlas in. Rapporterna läggs i ett eget bibliotek för framtida användning samt går enkelt att dela med andra användare.
Vad händer framöver?
Hösten 2020 lanserades version 4 av det populära webbanalysverktyget Google Analytics. Google har meddelat att den första juli 2023 kommer ingen ny data lagras i version 3 så vårt råd är att aktivera den nya versionen om du inte redan gjort det. Du aktiverar den nya versionen under fliken egendomar i administrationsinställningarna för Google Analytics. Klicka på Konfigureringsassistent för Google Analytics 4 och följ sedan guiden. Använder du den nyare versionen av spårningskod (gtag.js) kan du direkt aktivera V4 utan att ändra något på webbplatsen.
Kontakta oss
Vill du uppgradera till Google Analytics 4 men är osäker på hur du ska göra? Vi har konverterat ett antal webbplatser till Google 4 och kan i de flesta fall hitta en lösning. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för att lämna ett förslag. Skriv gärna med adressen till den aktuella webbplatsen och även en kort beskrivning om hur ni idag arbetar med mål, e-handelsspårning, behörigheter och automatiska rapporter i Google Analytics.
Ämnen: ehandel, företag, google analytics, Marknadsföring, SEO, webbanalys
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.