Google Analytics Version 4

Hösten 2020 lanserades version 4 av det populära webbanalysverktyget Google Analytics. Google har meddelat att den första juli 2023 kommer ingen ny data lagras i version 3 så vårt råd är att aktivera den nya versionen om du inte redan gjort det.

AI, integritetshantering och automatisk spårning

Det första man lägger märke till i version 4 är att en hel del rapporter fått nya namn och att de delvis grupperats annorlunda vilket känns lite förvirrande när man är van vid den gamla strukturen men dt är så klart bara en vanesak. Det finns stöd för att addera flera dataströmmar vilket möjliggör analys av användarnas beteende på flera olika plattformar. Extra användbart är detta om företaget till exempel både har en webbplats och en mobilapp. För att få tillgång till den nya versionen krävs en manuell aktivering via administrationen. Vår rekommendation är du skapar en egendom för version 4 parallellt med din nuvarande för att du fortsatt ska ha tillgång till dina historiska data. I samband med att du går igenom installationsguiden rekommenderar vi att du aktiverar funktionen förbättrad mätning, Den funktionen gör att det aktiveras automatisk spårning på händelser som sker på din webbplats. Händelserna kan till exempel vara nedladdning av filer, utgående länkklick, skrollning, webbplatssökningar och videovisningar.

Rapporterna i sig har fått ett lyft utseendemässigt och känns bättre och tydligare än tidigare. Det är som vi nämnde en del nya rapporter och några som är bekanta sedan tidigare men det är också en hel del rapporter som helt har försvunnit eller slagits ihop. Att det totala antalet har minskat kan nog vara ett försök att göra det enklare för nya användare att komma igång utan att skrämmas av det enorma utbudet av rapporter. Mer erfarna och intresserade användare har kompenserats med funktionen Analysis Hub där det att på egen hand går att skapa helt egna rapporter utifrån den enorma mängd data som samlas in. Rapporterna läggs i ett eget bibliotek för framtida användning samt går enkelt att dela med andra användare.

Vad händer framöver?

Hösten 2020 lanserades version 4 av det populära webbanalysverktyget Google Analytics. Google har meddelat att den första juli 2023 kommer ingen ny data lagras i version 3 så vårt råd är att aktivera den nya versionen om du inte redan gjort det. Du aktiverar den nya versionen under fliken egendomar i administrationsinställningarna för Google Analytics. Klicka på Konfigureringsassistent för Google Analytics 4 och följ sedan guiden.  Använder du den nyare versionen av spårningskod (gtag.js) kan du direkt aktivera V4 utan att ändra något på webbplatsen.

Kontakta oss

Vill du uppgradera till Google Analytics 4 men är osäker på hur du ska göra? Vi har konverterat ett antal webbplatser till Google 4 och kan i de flesta fall hitta en lösning. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för att lämna ett förslag. Skriv gärna med adressen till den aktuella webbplatsen och även en kort beskrivning om hur ni idag arbetar med mål, e-handelsspårning, behörigheter och automatiska rapporter i Google Analytics.

    Kunduppgifter




    Meddelande *

    * = Obligatorisk uppgift

    Ämnen: , , , , ,

    digital marknadsföring

    Marknadsföring

    Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

    Nätverk i Västerås

    Nätverk

    Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

    Hemsidor i Västerås

    Hemsidor

    Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

    Nära, trygg, personlig

    Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

    Senaste inläggen

    Använd Google Search Console

    Trots kombinationen helt gratis och väldigt användbart är det förvånansvärt många företag som varken känner till eller använder Google Search Console.

    5 framgångsfaktorer för ert företags Facebooksida

    Facebook var under 2024 den sociala plattform som hade störst antal regelbundna besökare i Sverige, och en genomarbetad Facebooksida kan sannolikt öka ert företags synlighet och räckvidd. Men hur använder man som företag Facebook på bästa sätt för att boosta sin business? I detta inlägg går vi igenom strategier och Läs mer

    Leverera på LinkedIn

    LinkedIn är mer än bara en plattform för jobbsökande – det är en kraftfull kanal för företag att bygga sitt varumärke, skapa affärsmöjligheter och engagera sin målgrupp. Men hur använder man LinkedIn på bästa sätt för att nå rätt personer och få verkliga resultat? I det här inlägget går vi Läs mer

    Under ytan på YouTube

    YouTube är en potent plattform för företag som vill öka sin synlighet, visa sin expertis och bygga relationer med sin kundbas. Som med andra sociala medier kräver det strategi och planering för att maximera och dra nytta av sin närvaro på YouTube. Att skapa videos - allra särskilt konkurrenskraftiga sådana Läs mer

    Är er webbsida tillgänglighetsanpassad?

    Från och med den 28 juni 2025 kommer EU:s tillgänglighetsdirektiv, som tidigare bara gällt offentlig sektor, även att gälla för privat sektor. Den nya lagen innebär att även privata företag nu måste säkerställa att deras webbplatser och appar är tillgängliga i enlighet med WCAG 2.2.  

    Äkthet och trovärdighet inom SEO

    Krönika av Tobias Barkskog som handlar om bland annat SEO-begreppen E-E-A-T och N-E-E-A-T-T. och long tail.

    N-E-E-A-T-T inom SEO

    N-E-E-A-T-T (notabilitet, erfarenhet, expertis, auktoritet, trovärdighet och transparens) är ett samlingsnamn inom SEO för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den rankas i sökresultaten.

    Skicka gratis nyhetsbrev

    Liksom de flesta andra leverantörer av nyhetsbrevsverktyg erbjuder vi en kontotyp som är gratis för dig som användare. Det gör att du utan kostnad kan skicka nyhetsbrev till upp till 100 mottagare per månad. Har du behov av att skicka till fler mottagare byter du smidigt och snabbt till ena Läs mer