Marknadsför din mobilapp via Google AdWords
Vill du öka antalet nerladdningar av din mobilapp kan Google AdWords vara ett bra alternativ. Det finns två olika varianter för göra detta: du kan antingen göra ett mobilappstillägg till en befintlig annonskampanj eller göra en anpassad ”klicka för at hämta”-annons.
Vill du öka antalet nerladdningar av din mobilapp kan Google AdWords vara ett bra alternativ. Det finns två olika varianter för göra detta: du kan antingen göra ett mobilappstillägg till en befintlig annonskampanj eller göra en anpassad ”klicka för at hämta”-annons.
Mobilappstillägg
Med mobilappstillägg kan du lägga till en länk till en mobilapplikation i en app-butik (Google Play eller Apple App Store). Genom att klicka på länken kan dina potentiella kunder läsa mer om mobilappen och installera den. Med annonser med mobilappstillägg kan användarna klicka sig fram till din webbplats från annonsrubriken eller klicka på länken under annonsen för att komma direkt till appen.
För att kunna skapa ett mobilappstillägg måste du ha följande:
- En mobilapp som är aktiverad i Google Play eller Apple App Store
- Mobilappens paketnamn (Android) eller app-ID (iOS)
- Webbadressen till den sida i app-butiken där användarna kan läsa mer om appen och klicka för att installera den
Så här lägger du till ett mobilappstillägg:
- Öppna fliken Kampanjer i ditt AdWords-konto.
- Klicka på fliken Annonstillägg. Om fliken Annonstillägg inte syns kan du aktivera den genom att klicka på rullgardinsmenyn till höger om fliken Sökord.
- Välj + Nya tillägg, markera den kampanj som du vill aktivera tillägget för och välj Mobilappstillägg.
- Ange appens operativsystem (Android eller iOS).
- Gå till fältet Mobilapp och ange paketnamnet (Android) eller app-ID (iOS).
För Android hittar du paketnamnet i appens webbadress i Google Play (t.ex.: https://market.android.com/details?id=PAKETNAMN).
För iOS hittar du appens ID i webbadressen i Apple App Store (t.ex.: http://itunes.apple.com/us/app/example-app-name/id#########).
- Skriv länkadressen och länktexten som dina potentiella kunder ska se. Länken ska leda kunderna direkt till butiken där de kan installera appen genom att klicka på den.
“Klicka för att hämta”-annons
Med “klicka för att hämta”-annonser kan användare hämta mobilappar direkt från iTunes eller Google Play när de har klickat på annonsen. Om du vill skapa en klicka för att hämta-annons anger du bara “itunes.apple.com/” eller “play.android.com/” följt av appnamnet i fältet för annonsens visningsadress när du skapar annonsen. Detta visas automatiskt som “Hämta från iTunes” eller “Hämta Android-app” i annonsen. Om fältet “Måladress” innehåller en fullständig sökväg till appbutiken där appen går att hämta letar Google automatiskt efter och visar den ikon som är registrerad i iTunes App Store eller Google Play.
“Klicka för att hämta”-annonser visas endast på de enheter som är avsedda för programmen. Till exempel visas klicka för att hämta-annonser för iPhone endast på iPhones och klicka för att hämta-annonser för Android endast på Android-enheter, oavsett vilka enheter du valt i dina kampanjinställningar. För kampanjen måste du dock ha valt att annonserna ska visas på avancerade enheter. Visningsadressen ersätts automatiskt med orden Hämta från iTunes eller Hämta Android-program i annonsen.
Ämnen: google adwords
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.