Digitala trender

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Det första kvartalet av 2017 är nu avslutat och inom den digitala marknadsföringen fortsätter utvecklingen i snabb takt. Som alltid i början av ett år presenteras det också en hel del statistik från det föregående året. i den här artikeln har

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016

Det första kvartalet av 2017 är nu avslutat och inom den digitala marknadsföringen fortsätter utvecklingen i snabb takt.

Som alltid i början av ett år presenteras det också en hel del statistik från det föregående året. i den här artikeln har jag plockat en del intressanta saker som berör digital marknadsföring.

Alla 12-15-åringar använder Youtube regelbundet

Enligt rapporten Svenskarna och internet använder 79 procent 12-15-åringar Youtube dagligen och alla i åldersgruppen tittar regelbundet. Siffrorna säger en hel del om både nuläget och framtiden gällande betendet i hur man tittar på rörliga bilder. Den Google-ägda videotjänsten dominerar men streamingtjänster som till exempel Netflix växer också på bekostnad av de traditionella linjära TV-kanalerna. Youtube är inte enbart stort bland de yngre, 25 procent av de svenska internetanvändarna tittar dagligen på Youtube. Globalt har YouTube över en miljard användare och varje dag tittar användarna på hundratals miljoner timmar innehåll. Den mest sedda Youtubevideo någonsin är fortfarande Gangnam Style med över 2,7 miljarder visningar. Den har toppat listan ända sedan november 2012.

Marketing automation

En trend som hänger med från i fjol är “marketing automation” eller “automatiserad marknadsföring”. Begreppet innefattar tjänster och strategier för att effektivisera marknadsföringen genom att utifrån händelser, beteende och historik skapa ett kundanpassat budskap.

Native advertising

Native är ett annonsformat som blivit allt populärare i takt med att allt fler installerar adblockers. Native är en betald annonstext som i sin utformning och placering är lik en vanlig redaktionell nyhetsartikel. Native-artiklarna ska vara tydligt uppmärkta med att det är ett betalt innehåll men det är inte alltid det efterlevs, speciellt hos bloggare är det lite si och så med tydligheten av vad som är ett reklambudskap och vad som är ett personligt genuint innehåll.

Snapchat börsintroducerades

Värdet på de stora digitala tjänsterna är fortsatt hisnande höga. Bolaget som 2016 omsatte 404 miljoner dollar och gjorde en förlust på 514.6 miljoner dollar börsintroducerades tidigare i år till ett värde på 24 miljarder dollar. Snapchat har mer än 158 miljoner dagliga användare, vilket kan jämföras med Facebook-ägda Instagram som har 400 miljoner dagliga aktiva användare. Instagram Stories som tydligt är inspirerat av Snapchat har dock gjort att Snapchat börjat tappa användare.

Ämnen: , , , , , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Använd Google Search Console

Trots kombinationen helt gratis och väldigt användbart är det förvånansvärt många företag som varken känner till eller använder Google Search Console.

5 framgångsfaktorer för ert företags Facebooksida

Facebook var under 2024 den sociala plattform som hade störst antal regelbundna besökare i Sverige, och en genomarbetad Facebooksida kan sannolikt öka ert företags synlighet och räckvidd. Men hur använder man som företag Facebook på bästa sätt för att boosta sin business? I detta inlägg går vi igenom strategier och Läs mer

Leverera på LinkedIn

LinkedIn är mer än bara en plattform för jobbsökande – det är en kraftfull kanal för företag att bygga sitt varumärke, skapa affärsmöjligheter och engagera sin målgrupp. Men hur använder man LinkedIn på bästa sätt för att nå rätt personer och få verkliga resultat? I det här inlägget går vi Läs mer

Under ytan på YouTube

YouTube är en potent plattform för företag som vill öka sin synlighet, visa sin expertis och bygga relationer med sin kundbas. Som med andra sociala medier kräver det strategi och planering för att maximera och dra nytta av sin närvaro på YouTube. Att skapa videos - allra särskilt konkurrenskraftiga sådana Läs mer

Äkthet och trovärdighet inom SEO

Krönika av Tobias Barkskog som handlar om bland annat SEO-begreppen E-E-A-T och N-E-E-A-T-T. och long tail.

N-E-E-A-T-T inom SEO

N-E-E-A-T-T (notabilitet, erfarenhet, expertis, auktoritet, trovärdighet och transparens) är ett samlingsnamn inom SEO för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den rankas i sökresultaten.

Öka försäljningen med digital marknadsföring

Digital marknadsföring är en kraftfull strategi för att nå rätt kunder vid rätt tillfälle, och genom att kombinera Google Ads med riktade nyhetsbrev kan företag maximera sin försäljning och skapa långsiktiga kundrelationer.

AI inom marknadsföring

Krönika av Tobias Barkskog som handlar om AI-policy, upphovsrätt på bilder och filmer, faktagranskning av texter, övervakning av AI-styrda digitala kampanjer och att ny EU-lagstiftning är under utrullning.