Digitala trender
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Det första kvartalet av 2017 är nu avslutat och inom den digitala marknadsföringen fortsätter utvecklingen i snabb takt. Som alltid i början av ett år presenteras det också en hel del statistik från det föregående året. i den här artikeln har
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016
Det första kvartalet av 2017 är nu avslutat och inom den digitala marknadsföringen fortsätter utvecklingen i snabb takt.
Som alltid i början av ett år presenteras det också en hel del statistik från det föregående året. i den här artikeln har jag plockat en del intressanta saker som berör digital marknadsföring.
Alla 12-15-åringar använder Youtube regelbundet
Enligt rapporten Svenskarna och internet använder 79 procent 12-15-åringar Youtube dagligen och alla i åldersgruppen tittar regelbundet. Siffrorna säger en hel del om både nuläget och framtiden gällande betendet i hur man tittar på rörliga bilder. Den Google-ägda videotjänsten dominerar men streamingtjänster som till exempel Netflix växer också på bekostnad av de traditionella linjära TV-kanalerna. Youtube är inte enbart stort bland de yngre, 25 procent av de svenska internetanvändarna tittar dagligen på Youtube. Globalt har YouTube över en miljard användare och varje dag tittar användarna på hundratals miljoner timmar innehåll. Den mest sedda Youtubevideo någonsin är fortfarande Gangnam Style med över 2,7 miljarder visningar. Den har toppat listan ända sedan november 2012.
Marketing automation
En trend som hänger med från i fjol är “marketing automation” eller “automatiserad marknadsföring”. Begreppet innefattar tjänster och strategier för att effektivisera marknadsföringen genom att utifrån händelser, beteende och historik skapa ett kundanpassat budskap.
Native advertising
Native är ett annonsformat som blivit allt populärare i takt med att allt fler installerar adblockers. Native är en betald annonstext som i sin utformning och placering är lik en vanlig redaktionell nyhetsartikel. Native-artiklarna ska vara tydligt uppmärkta med att det är ett betalt innehåll men det är inte alltid det efterlevs, speciellt hos bloggare är det lite si och så med tydligheten av vad som är ett reklambudskap och vad som är ett personligt genuint innehåll.
Snapchat börsintroducerades
Värdet på de stora digitala tjänsterna är fortsatt hisnande höga. Bolaget som 2016 omsatte 404 miljoner dollar och gjorde en förlust på 514.6 miljoner dollar börsintroducerades tidigare i år till ett värde på 24 miljarder dollar. Snapchat har mer än 158 miljoner dagliga användare, vilket kan jämföras med Facebook-ägda Instagram som har 400 miljoner dagliga aktiva användare. Instagram Stories som tydligt är inspirerat av Snapchat har dock gjort att Snapchat börjat tappa användare.
Ämnen: content marketing, Marketing automation, Native advertising, Netflix, Snapchat, Västerås tidning business, Youtube
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.