Tredjepartscookies
Google har beslutat att fasa ut tredjepartscookies under år 2024. Detta kommer att påverka hur vi jobbar med marknadsföring idag. Upptäck hur dessa förändringar kommer att påverkar användare och webbplatsägare.
Slutet för tredjepartscookies i Google Chrome
Från och med 2024 kommer Google Chrome att fasa ut tredjecookies, vilket kan innebär att många webbplatser behöva hitta nya sätt att nå ut till sina besökare eller målgrupp. Detta kan påverka användarnas integritet och webbplatsers intäkter.
Varför gör Google detta?
De vill skapa ett mer privat och säkert internet, där användarna har mer kontroll över sina data. De menar också att tredjepartscookies inte är lika effektiva som de en gång varit och att det finns bättre alternativ för att mäta och optimera webbplatstrafik. Google har därför lanserat ett initiativ som kallas Privacy Sandbox, där de utvecklar nya tekniker för att ersätta tredjepartscookies. Privacy Sandbox syfte är att skydda användarnas integritet när de surfar online.
Hur kommer det påverka användare?
Vissa kan tycka att det kan vara skönt att slippa bli spårad av olika aktörer på nätet samt få mer valfrihet över vilka annonser som de vill se. Däremot kan det också betyda att du får mindre relevanta annonser. Det kan också vara svårt att veta hur Google kommer att hantera dina data i framtiden, och om de kommer att respektera din integritet.
Hur kommer det påverka webbplatsägare?
Är din verksamheten beroende av tredjepartscookies för att analysera webbplatstrafik, segmentera din publik eller visa anpassade annonser, kan du behöva anpassa dig till de nya förutsättningarna. Du kan behöva hitta andra sätt att samla in och använda data om dina besökare, eller samarbeta med Google eller andra plattformar som erbjuder liknande tjänster. Du kan även behöva informera dina besökare om de förändringar som sker för att be om deras samtycke eller ge de ett val.
Hur påverkar slutet av tredjepartscookies statistiken & remarketing?
Det kommer att påverka statistiken och remarketing på flera sätt då tredjepartscookies är det som möjliggör att man kan rikta in sig i en anonymiserad form över digitala kanaler. Statistiken kommer att bli mindre tillförlitlig och exakt då det blir svårare att spåra och analysera användarnas beteende över olika webbplatser och enheter. Vad gäller remarketing kommer det att bli svårare att visa relevanta annonser till potentiella kunder som har visat intresse för ett visst erbjudande eller produkt.
För att anpassa sig till denna förändring behövs det hitta alternativa lösningar för att samla in, bearbeta och använda data om sina användare.
Några möjliga lösningar skulle kunna vara:
- Att använda förstapartscookies som är filer som sparas av den webbplats som användaren besöker.
- Använda datainsamling där användarna ger sitt medgivande till att dela sina data med webbplatsen.
- Använda anonymiserade eller aggregerade data som inte kan kopplas till enskilda individer eller enheter. Detta kan minska risken för integritetskränkningar, men det kan också minska precisionen och relevansen av data.
Slutet med tredjepartscookies kommer innebära många förändringar och anpassning till dessa förändringar kräver noggrann övervägning och implementering av lämpliga strategier.
Vad är en tredjepartscookie och vad gör den?
Tredjepartscookies är små filer med information som sparas på din dator, mobil eller padda när du besöker en webbsida. När du surfar på en webbsida kan den lagra information om dig och vad du gör med hjälp av cookies. Till skillnad från förstapartscookies så hanteras och ägs denna data dock inte av företaget vars webbsida du besöker. Denna hanteras och ägs av en tredje part, därav har den fått sitt namn, tredjeparts cookies. Dessa cookies kan använda din information för att bland annat visa dig annonser som passar dina intressen när du surfar vidare.
Ämnen: google, kunskap, Marknadsföring
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.