Google Performance Max
Google Performance Max är en avancerad kampanjtyp som använder artificiell intelligens och automatisering för att optimera dina annonser över flera av Googles plattformar och nå en bredare målgrupp samtidigt.
Vad är Google Performance Max?
Det är en kampanjtyp som bygger på AI (artificiell intelligens) och automatisering för att maximera online-annonsering prestanda i Googles annonskanaler såsom sökresultatet, Display, Discover, Shopping, Gmail och Youtube i en och samma kampanj. Denna kampanjtyp använder sig av all text-, bild- och videoannonser vi skapat för att sedan anpassa detta till de konverteringsmål vi angivit. Denna data och algoritmer används sedan för att på ett enklare sätt nå en bredare målgrupp, öka synligheten och synas på flera platser samtidigt.
Hur fungerar Google Performance Max?
Kampanjen är målbaserad, med det menas att algoritmerna arbetar utifrån de konverteringsmål du angivit genom att optimera buden i realtid och över flera kanaler. Google anpassar också annonserna och visar olika typer av annonser till olika potentiella kunder, beroende på var i kundresan de befinner sig. På grund av detta är det viktigt att sätta upp tydliga mål för Google att optimera mot.
Skapa en kampanj
För att köra en Performance Max-kampanj måste du göra några enkla steg. Du behöver skapa några annonser som passar din kampanj ange den totala budgeten för din kampanj. Google hjälper dig sedan att hjälper dig att fördela din budget på bästa sätt över olika nätverk och platser där din annons kan synas.
Därefter behöver du klargöra vilket mål du har med din kampanj, till exempel att få fler konverteringar, besökare eller andra typer av engagemang från kunderna på din webbplats.
Du behöver inte oroa dig för att skriva olika annonstexter för olika enheter, eftersom Google med den data vi gett anpassar dem automatiskt till mobil, dator eller surfplatta för att maximera din kampanjs effektivitet.
Fördelar vs Nackdelar
Fördelarna med Performance Max får du hjälp av maskininlärning att hitta rätt publik för dina annonser. Du kan nå ut till potentiella konverterade kunder som är intresserade av det du erbjuder och få mer uppmärksamhet för ditt varumärke.
Den största fördelen är att dina annonser visas på flera olika ställen över alla Googles nätverk och plattformar i en och samma kampanj. Detta kan öka din synlighet och ger dig mer räckvidd och möjlighet att träffa potentiella kunder där de är aktiva.
Du kan också dra nytta av automatisk budgivning. Performance Max justerar dina bud i realtid för att maximera din avkastning på investeringen. Du slipper lägga tid på manuell optimering och kan använda din budget smartare.
Sparar tid gör du också då du inte behöver sköta så mycket detaljer utan kan lägga mer fokus på din övergripande strategi och utvärdering av dina resultat. Detta gör att du kan arbeta mer effektivt och förbättra din digitala marknadsföring.
Nackdelarna med en automatiserad kampanj är att du har mindre direkt kontroll över kampanjen. Det kan dessutom ta tid att förstå hur man faktiskt optimerar kampanjerna för att få bäst resultat. För mindre företag kan kostnaden vara hög. Därav passar denna kampanj företag med som specifik vill ha en bredare synlighet över Googles nätverk och plattformar.
Också viktigt att komma ihåg att Performance Max-kampanjer är starkt automatiserade och bygger på Googles maskininlärningsalgoritmer. Du bör ha en grundläggande förståelse för hur kampanjen fungerar och vara redo att göra strategiska beslut när det behövs.
Ämnen: google, Marknadsföring
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.