Google Performance Max

Google Performance Max är en avancerad kampanjtyp som använder artificiell intelligens och automatisering för att optimera dina annonser över flera av Googles plattformar och nå en bredare målgrupp samtidigt.

Vad är Google Performance Max?

Det är en kampanjtyp som bygger på AI (artificiell intelligens) och automatisering för att maximera online-annonsering prestanda i Googles annonskanaler såsom sökresultatet, Display, Discover, Shopping, Gmail och Youtube i en och samma kampanj. Denna kampanjtyp använder sig av all text-, bild- och videoannonser vi skapat för att sedan anpassa detta till de konverteringsmål vi angivit. Denna data och algoritmer används sedan för att på ett enklare sätt nå en bredare målgrupp, öka synligheten och synas på flera platser samtidigt.

Hur fungerar Google Performance Max?

Kampanjen är målbaserad, med det menas att algoritmerna arbetar utifrån de konverteringsmål du angivit genom att optimera buden i realtid och över flera kanaler. Google anpassar också annonserna och visar olika typer av annonser till olika potentiella kunder, beroende på var i kundresan de befinner sig. På grund av detta är det viktigt att sätta upp tydliga mål för Google att optimera mot.

Skapa en kampanj

För att köra en Performance Max-kampanj måste du göra några enkla steg. Du behöver skapa några annonser som passar din kampanj ange den totala budgeten för din kampanj. Google hjälper dig sedan att hjälper dig att fördela din budget på bästa sätt över olika nätverk och platser där din annons kan synas.

Därefter behöver du klargöra vilket mål du har med din kampanj, till exempel att få fler konverteringar, besökare eller andra typer av engagemang från kunderna på din webbplats.

Du behöver inte oroa dig för att skriva olika annonstexter för olika enheter, eftersom Google med den data vi gett anpassar dem automatiskt till mobil, dator eller surfplatta för att maximera din kampanjs effektivitet.

Fördelar vs Nackdelar

Fördelarna med Performance Max får du hjälp av maskininlärning att hitta rätt publik för dina annonser. Du kan nå ut till potentiella konverterade kunder som är intresserade av det du erbjuder och få mer uppmärksamhet för ditt varumärke.

Den största fördelen är att dina annonser visas på flera olika ställen över alla Googles nätverk och plattformar i en och samma kampanj. Detta kan öka din synlighet och ger dig mer räckvidd och möjlighet att träffa potentiella kunder där de är aktiva.

Du kan också dra nytta av automatisk budgivning. Performance Max justerar dina bud i realtid för att maximera din avkastning på investeringen. Du slipper lägga tid på manuell optimering och kan använda din budget smartare.

Sparar tid gör du också då du inte behöver sköta så mycket detaljer utan kan lägga mer fokus på din övergripande strategi och utvärdering av dina resultat. Detta gör att du kan arbeta mer effektivt och förbättra din digitala marknadsföring.

Nackdelarna med en automatiserad kampanj är att du har mindre direkt kontroll över kampanjen. Det kan dessutom ta tid att förstå hur man faktiskt optimerar kampanjerna för att få bäst resultat. För mindre företag kan kostnaden vara hög. Därav passar denna kampanj företag med som specifik vill ha en bredare synlighet över Googles nätverk och plattformar.

Också viktigt att komma ihåg att Performance Max-kampanjer är starkt automatiserade och bygger på Googles maskininlärningsalgoritmer. Du bör ha en grundläggande förståelse för hur kampanjen fungerar och vara redo att göra strategiska beslut när det behövs.

Ämnen: ,

Google Performance Max

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Använd Google Search Console

Trots kombinationen helt gratis och väldigt användbart är det förvånansvärt många företag som varken känner till eller använder Google Search Console.

5 framgångsfaktorer för ert företags Facebooksida

Facebook var under 2024 den sociala plattform som hade störst antal regelbundna besökare i Sverige, och en genomarbetad Facebooksida kan sannolikt öka ert företags synlighet och räckvidd. Men hur använder man som företag Facebook på bästa sätt för att boosta sin business? I detta inlägg går vi igenom strategier och Läs mer

Leverera på LinkedIn

LinkedIn är mer än bara en plattform för jobbsökande – det är en kraftfull kanal för företag att bygga sitt varumärke, skapa affärsmöjligheter och engagera sin målgrupp. Men hur använder man LinkedIn på bästa sätt för att nå rätt personer och få verkliga resultat? I det här inlägget går vi Läs mer

Under ytan på YouTube

YouTube är en potent plattform för företag som vill öka sin synlighet, visa sin expertis och bygga relationer med sin kundbas. Som med andra sociala medier kräver det strategi och planering för att maximera och dra nytta av sin närvaro på YouTube. Att skapa videos - allra särskilt konkurrenskraftiga sådana Läs mer

Äkthet och trovärdighet inom SEO

Krönika av Tobias Barkskog som handlar om bland annat SEO-begreppen E-E-A-T och N-E-E-A-T-T. och long tail.

N-E-E-A-T-T inom SEO

N-E-E-A-T-T (notabilitet, erfarenhet, expertis, auktoritet, trovärdighet och transparens) är ett samlingsnamn inom SEO för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den rankas i sökresultaten.

Skicka gratis nyhetsbrev

Liksom de flesta andra leverantörer av nyhetsbrevsverktyg erbjuder vi en kontotyp som är gratis för dig som användare. Det gör att du utan kostnad kan skicka nyhetsbrev till upp till 100 mottagare per månad. Har du behov av att skicka till fler mottagare byter du smidigt och snabbt till ena Läs mer

Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är en uppdatering av Googles hantering av användarsamtycke. Utformad för att följa EU:s dataskyddsregler som GDPR (General Data Protection Regulation) och DMA (Digital Markets Act) gör denna version det möjligt för webbplatser att anpassa datainsamlingen baserat på användarnas samtycken.