Att skriva på nätet

Det finns en uppsjö av artiklar om att det är bra att skriva kort på nätet. Men är det verkligen så? Och i så fall, varför? Vi skriver om några tips som du kan tänka på när du skriver dina texter för webben.

Det finns en uppsjö av artiklar om att det är bra att skriva kort på nätet. Men är det verkligen så? Och i så fall, varför?

Mycket har förstås att göra med informationsbruset som omsluter vår vardag. För att ta ett exempel är det sagt att i en veckas publicerade ”New York Times”-tidningar finns mer information än vad en person på 1900-talet möter under en hel livstid. Ha sedan i åtanke att vi läser ca 20% långsammare när vi sitter framför en datorskärm! Vi människor har därför utvecklat ett behov av att sålla för att enbart ta in det som är viktigt för oss.

Det är sant att du bara har några få sekunder att fånga läsaren, men en variabel som sällan nämns är hur villig din målgrupp är att läsa. Om du som företagare har kunder som är oerfarna läsare på nätet, finns det ett motstånd att rulla texten på sidan (att scrolla). Då måste du ju skriva kort. Har du däremot en erfaren nätläsare som målgrupp, kanske du har råd att exprimentera med texterna på exempelvis hemsidan. Ungefär som vi på QuickNet gör nu, med en artikelblogg. Mycket kan vinnas på att bena ut företagets typläsare!

Som tidigare nämnt läser vi långsammare vid skärmen, men i takt med att människan vant sig vid det datoriserade samhället läser vi allt snabbare. Därför är inte denna faktor lika viktig att ta hänsyn till som den var förr. Desto viktigare är det att skriva lättläst och konkret. Vi kommer således in på vikten av att disponera den text du faktiskt har, kort som lång. Innan du sätter dig ner för att skriva, tänk igenom vad du vill berätta. Det är ännu viktigare när du skriver på nätet, eftersom läsarna har kortare tålamod. Och hur vill du disponera texterna? Enligt ett tema? Hierarkiskt?

Här kommer några råd:

  • Försök få en uppfattning om vilken målgrupp du vill skriva till.
  • Skriv kärnfullt utifrån syftet. Skriv lättläst!
  • Tänk över strukturen av texterna och låt alla texter följa samma mall. På det viset känner läsaren igen sig i och tar in innehållet snabbare.
  • Ta hjälp med att designa hemsidan om det känns övermäktigt. En sida utan god menystrukur och tydlig design är att kasta innehållet i sjön.

Ämnen:

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Skicka gratis nyhetsbrev

Liksom de flesta andra leverantörer av nyhetsbrevsverktyg erbjuder vi en kontotyp som är gratis för dig som användare. Det gör att du utan kostnad kan skicka nyhetsbrev till upp till 100 mottagare per månad. Har du behov av att skicka till fler mottagare byter du smidigt och snabbt till ena Läs mer

Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är en uppdatering av Googles hantering av användarsamtycke. Utformad för att följa EU:s dataskyddsregler som GDPR (General Data Protection Regulation) och DMA (Digital Markets Act) gör denna version det möjligt för webbplatser att anpassa datainsamlingen baserat på användarnas samtycken.

Förbättra din webbstategi med Googles analysverktyg

Med avancerade funktioner och ökad flexibilitet erbjuder dessa verktyg nya möjligheter till användarinsikter och spårning. Upptäck hur verktygen kan förvandla din digitala strategi och öka din konkurrenskraft på den digitala marknaden.

Fördelarna med digital analys och datadrivet arbete

Digital analys och datadrivet arbete har idag blivit avgörande för att organisationer och företag ska kunna utnyttja den ständigt växande mängden data effektivt. Genom att analysera data kan du fatta mer informerade beslut, optimera sina processer och skapa bättre resultat.

Poddar om IT & Teknik

Att lyssna på poddar är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om nyheter, inspiration, tips och förändringar inom de ämnen man är intresserad av. I det här inlägget delar vi med oss av lyssningsvärda poddtips inom IT & Teknik.

Tips för att lyckas med Facebook-annonsering

Utforska potentialen med Facebook-annonser. Lär dig hur du använder Meta Ads Manager för att driva trafik, öka konverteringar, stärka engagemang och bygga varumärkeskännedom. Få tips för att definiera mål, målgrupper, välja annonseringsformat och optimera resultat. Maximera din digitala närvaro och uppnå framgång med våra steg-för-steg-strategier för effektiv Facebook-annonsering.

Tips och verktyg för sociala medier

Vi listar tips och verktyg som underlättar ditt användande av sociala medier.

SGE (Search Generative Experience)

Search Generative Experience innebär att sökmotorerna med hjälp av generativ AI hela tiden berikar sökresultatet med ytterligare information för att ge den som söker hela svaret utan att behöva lämna sökmotorn.