03 Okt 2012

Förtjäna ditt rykte i Sociala Medier – Lena Nordin-Andersson

Har du någonsin googlat ditt eget namn? Hur många träffar fick du och framförallt, vilka träffar fick du? Så här såg det ut när jag googlade mitt namn alldeles nyss.

Det första jag kan säga är att jag är nöjd. Resultatet visar den bild som jag vill. Bilderna du ser är ”föreläsarbilder” och det första resultatet är min egen hemsida. Men det här är ju bara en bild – vad händer när den som sökte börjar klicka, ser det likadant ut då?

Vässa pennan!

Normalt när vi pratar om personliga varumärken brukar vi fokusera på vad du gör. Men när vi kommer till nätet och Sociala Medier, vem vet vad du gör? Här vet dem bara vad du säger. Du borde alltså lägga mer tid och energi på hur du uttrycker dig skriftligt.

Det är betydligt lättare att missuppfattas i skrift och det är svårt att plocka fram sin personlighet. Men det kanske inte är den som ska synas? Det kanske är ett helt annat varumärke vi pratar om än personligheten när vi talar om Sociala Medier. Det kanske är ditt yrkesvarumärke du vill framhålla.

Det handlar ändå fortfarande om att vara genuin, både i det du gör och i det du förmedlar i skrift. Det slår alltid igenom förr eller senare om du har byggt en piedestal eller mask, om det du skriver/säger är på riktigt eller fejk.

Top of mind och Top of heart

Vanligtvis pratar vi om att ett starkt varumärke ska tilltala både hjärta och hjärna, eller att det ska ha både skäl och själ. Det märks också i Sociala Medier. Det heter också Sociala Medier för det handlar om att vara social. Jag har tydligt märkt att ju mer aktiv jag är med att kommentera, dela och göra tummar upp, ju större återkoppling och respons får jag själv. Med andra ord – det du ger får du tillbaka, precis som i vanliga livet.

När någon tänker på det du vill förknippas med så ska ditt namn automatiskt komma upp. Säger jag hamburgare tänker de flesta ofrivilligt på McDonalds. Men kanske inte alla tycker att just deras hamburgare är godast. De är top of mind, men vilken hamburgare är top of heart. Alltså, när de sen väljer, tar de dig då?

Ju längre relationen på nätet har varat, ju mer sann bild får du av dem du är ihopkopplad med. Efter ett tag kanske du blir toktrött på någon, som du väljer att blockera eller helt koppla ifrån dig från. Men du vill ju helst tvärtom, att ju mer andra får reda på om dig, desto större förtroende får dem för dig, samt ju mer tycker dem om dig, eller hur?

Vara eller inte vara – är det frågan?

Nej, det är inte frågan. Du måste se till ditt personliga varumärke på nätet. För det finns där. Och blivande arbetsgivare, leverantörer eller kunder kommer att googla dig vid något tillfälle. Finns du inte någonstans så kommer det också att skicka signaler. Du behöver inte finnas överallt, men de största och mest aktiva kanalerna borde du ha närvaro vid.

Själv hade jag många olika konton för några år sen. Jag har bantat rejält, men brukar fortfarande prova på det som kommer i min väg, bara för att kunna göra avvägda beslut om det är något som passar mig bättre.

Eftersom vi alla är producenter och konsumenter i den digitala världen och alla har möjlighet att både profilera och marknadsföra sig själv vore det ju dumt att låta bli. Det kostar väldigt lite i kronor, men en del ansträngning och eftertanke.

Vänd andra kinden till

Du är ansiktet utåt för din arbetsgivare så väl som för dig själv. Alla behöver ha en proffsig presentation av sig själva. Vill du ha ett nytt jobb, en ny kund, så måste du tilltala på nätet. Du måste skapa nyfikenhet eller åtminstone välvilja. Visa den sidan som du vill visa, men var ärlig, det är det viktigaste.

Avslutningsvis – något som också påverkar ditt varumärke är ditt sociala nätverk. Vi slänger ut en fråga på Twitter eller Facebook och får snabbt flera svar. Om du är en spindel i nätverket blir du självklart en som påverkar, en opinionsbildare. En opinionsbildare på nätet har oftast ett starkt digitalt, personligt varumärke. Vem påverkar du och vilka påverkas du av?

Bygg ditt personliga varumärke och dina relationer genom att vara social i Sociala Medier, på det sättet blir det ett starkt varumärke.

Lycka till

Om gästbloggaren
Lena Nordin-Andersson, driver företaget Nordinspire Communication AB sedan 1998, som utbildar och föreläser inom marknadskommunikation, t.ex. inom Sociala Medier. www.nordinspire.se

Är du intresserad av att gästblogga eller har du något tips på skribent så hör gärna av dig till .

Läs mer om vår tanke med gästbloggare.

Tidigare gästbloggare
6 metoder för att driva försäljning via nätet – Benny Kvist
Var stolt över ditt varumärke! – Tommy Hedlund
Var som helst, när som helst – Per Wolf
25 års erfarenhet, vad är det värt? – Pia Nordlander
Det bästa med affiliatebranschen – Erik Bergman