30 Nov 2010

Kundtjänst på Facebook

Det är en stigande trend att starta en företagssida eller en kundtjänstsida i olika sociala medier. Många företag har redan tagit steget ut på facebook. Genom att göra det får dina kunder direktrespons på funderingar vilket stärker kundrelationerna och ditt förtroende som seriös företagare ökar. Dessutom kan du delta i andras diskussioner där ämnen som berör din verksamhet tas upp. Det är just i tillgängligheten möjligheterna sitter. Med lite tur leder diskussionerna till att både leads och ideér utbyts, och helt plötsligt har nya dörrar öppnats.

Genom en företagssida syns varumärket mer samtidigt som du får viktiga insikter om hur din verksamhet uppmärksammas av kunder, eller inte gör det. Det sistnämnda är viktig information som hjälper dig både med att bena ut hur mycket av din budget du bör satsa på marknadsföring och annonsering, men även vad dina kunder vill att du ska visa mer av.

Två av de företag du hittar på facebook är Ica Ettan i Västerås och jätten Sony Ericsson. På Ica Ettans sida möts besökaren av ett personligt tilltal och en varm känsla. Det bjuds på recept, tävlingar och bilder från affären. Många kommenterar direkt på Ica Ettans inlägg, och tävlingarna har blivit en snackis både innanför och utanför affären. De har verkligen lyckats att nå ut med den trivsamma känsla som gör att kunderna känner sig som hemma, både på facebook och i affären.

Ett annat stilgrepp finner vi hos jätten Sony Ericsson och deras officiella sida på facebook. Även där kan besökarna kommentera och ta del av nyheter. Erbjudanden läggs upp och reklamfilmer varvas med diskussioner. Här är avsändaren ett enormt varumärke, vilket märks på stilen. Informationen står i fokus och den personliga touchen står besökarna för.

Vilket stilgrepp fungerar bäst? Personligt eller opersonligt? Som vi ser i exemplen ovan styr verksamheten. Om Sony Ericsson använde ett lika personligt stilgrepp som Ica Ettan skulle det gå emot känslan av deras varumärke och stilrenhet. Skulle Ica Ettan sluta vara personliga och distansiera sig från kunderna går hela deras affärsidé i stöpet. Det är förstås ingen slump att facebooksidorna har olika tongångar.

Kontakta oss om du vill ha hjälp med strategin för er facebooksida.

ICA Ettan i Västerås på Facebook

Sony Ericsson på Facebook