Twittra är silver, Tänka är guld
Företagare är experter på att vara lösningsfokuserade. Det handlar om slutmål och resultat som ibland olyckligtvis överskuggar hälften av problemet – själva frågeställningen.
En klok man vid namn John Aldair sa
”A thing is not right because we do it. A method is not good because we use it. Equipment is not the best beacuse we own it”
Företagare är experter på att vara lösningsfokuserade. Det handlar om slutmål och resultat som ibland olyckligtvis överskuggar hälften av problemet – själva frågeställningen. Att ställa frågor kan faktiskt vara av stor betydelse för hur företaget utvecklas och även på vilket sätt den aktuella frågan ställs. Samma problem kan säkerligen formuleras till en rad olika frågor. Ju fler frågor desto fler ideér till lösningar. Fler lösningar innebär större utvecklingsmöjligheter, som ibland kräver större krav på kompetens, i takt med att nya arbetsområden framträder.
Alla vill synas i de omtalade sociala medierna som blir större för var dag som går, eller mindre som i exempelvis mediet Twitters fall. De har många medlemmar som läser men få som faktiskt Twittrar. Ibland är det lätt att dras med av fel anledning (slutmålet) istället för att faktiskt fokusera på själva anledningen (hur ställs frågorna?). Vad vill vi som företag ha ut av att vara med på Facebook eller Twitter? Vilka sidor vill vi visa upp? Vem kan vi låta ansvara för att visa upp den bilden? Självklart är det bra att synas, om det som syns är genomtänkt. Vi hör alla sociala medier lovsjungas men det är viktigt att understryka den tyngd av ansvar medierna medför. Otroligt många människor kan nås av information som både kan lyfta och fälla företaget, på en millisekund.
Ett bra exempel på detta är när SJ använde Twitter som ett sätt för kunderna att få svar på frågor. Här kan man ana att SJ har varit något mer fokuserade på slutmålet än på själva syftet i sig.
http://www.jmw.se/2010/12/13/sj-avslojar-usel-affarsstrategi-pa-twitter/
Läs och begrunda!
Ämnen: kundtjänst, twitter
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.