TikTok för företag – hur lyckas man?
TikTok är en av världens mest populära sociala medier med miljarder användare över hela världen. Som företag har du möjligheten att nå en stor och engagerad publik genom att skapa kreativt och underhållande innehåll på plattformen.
5 Tips för att lyckas som företag på Tiktok
Genom att använda TikTok i marknadsföringen kan ni visa ert företags personliga och mänskliga sida, samt skapa en stark koppling till er målgrupp. Utnyttja den unika möjligheten att visa er företagskultur och produkter på ett roligt och minnesvärt sätt. För att underlätta starten har vi sammanställt några användbara tips.
- Se över målgruppen
Tiktok är som störst bland 00-talister visar svenskarna och internets spaning för 2022 där drygt hälften av dem använder Tiktok dagligen. Dessutom har användandet ökat från föregående år bland 90-talister. Därför Tiktok är ett perfekt tillfälle att bygga relationer med dagens målgrupp men kanske också framtidens målgrupp? - Se över trender och gör research
Tiktok är mer än bara dansvideos. Vi ser trender i form av maträtter som går virala så hyllor i butiker får slut på tex fetaost, musik som toppar topplistorna, lifehacks med mera. Våga satsa på organiskt innehåll, Våga er på trender, Våga satsa på varumärkesbyggande i form av rörligt innehåll och låt följarna lära känna er med ett mer personligt plan. - Posta kontinuerligt och skapa engagemang
Att ha ett kontinuerligt postande på Tiktok skapar relationer med följarna och boostar den organiska räckvidden och engagemang. Att våga satsa som företag på organiskt innehåll är faktiskt att rekommendera då den organiska räckvidden på just Tiktok är fantastisk och gynnande för er som företag. Något som man sedan har användning av om man väljer även att annonsera på plattformen Tiktok. - Influencermarketing
För att kunna skapa ett ännu mer personligt och relaterbart innehåll så kan man använda sig utav influencers och kända profiler som marknadsför er som företag på deras egna Tiktok-konto. Man kan se en stor spridning av trender av produkter med hjälp av profiler. Ett exemel på företag som trendat i Sverige med hjälp av influencers och profiler är Normal och Lidl. - Sist men inte minst – att ha kul!
Om ni har kul i ert skapande av Tiktoks och ert rörliga innehåll så ser följarna och de som nås av era tiktoks också det. Det skapar en mer personlig bild av er som företag och gör det lättare att som följare vilja se mer av er som varumärke men också skapa ett förtroende. Som i sin tur kan leda till ett köptillfälle.
Mer om Tiktok
TikTok är en social videoapp där användare kan skapa och dela korta musik- och dansvideoer med en längd på upp till 3 minuter. Appen är populär bland unga människor och har blivit en plattform för trendande musik, memes, dansutmaningar och kreativt innehåll. TikTok ägs av det kinesiska företaget ByteDance. TikTok lanserades först som musikvideoappen Douyin i Kina i september 2016. Den internationella versionen, TikTok, lanserades i september 2017 och har sedan dess blivit en av de mest populära sociala medieapparna i världen.
Ämnen: kunskap, Marknadsföring, Tiktok
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.