Varför rankar din konkurrent bättre än dig? – Björn Trolin
Att rangera i Google är viktigt kanske viktigare än någonsin då vi går mer och mer mot digital försäljning. Säljer du inte online så kommer vi att söka information om din produkt eller tjänst innan vi bestämmer oss för vad och vem vi ska handla av, göra affärer med.
Att ranka i Google är viktigt kanske viktigare än någonsin då vi går mer och mer mot digital försäljning. Säljer du inte online så kommer vi att söka information om din produkt eller tjänst innan vi bestämmer oss för vad och vem vi ska handla av, göra affärer med.
Hur får jag den viktiga topprankingen i Google och trafiken jag söker?
SEO eller sökmotoroptimering om du vill är ett stort begrepp och inte minst komplext område. Det finns många faktorer som spelar in när Google bestämmer vem ska rangera först. Någon talar om länkar en annan om sökord och den tredje om innehåll. Alla har de rätt och det vi med säkerhet vet är att Googles algoritm (matematiska formel) förändras hela tiden och det finns inget som tyder på att detta kommer ändras. Algoritmen måste ändras. Den viktiga frågan är varför?
Svaret på frågan är Googles affärsidé. Affärsidén som gjort dem till den största sökmotorn i världen och ändrat vårt beteende för att inhämta information. Google vill ge dig svar på din fråga. Så länge de visar det mest relevanta svaret för det sökord som används kommer Google att leva vidare.
Google vill svara på min fråga.. Vad ska jag göra med den informationen?
Det är algoritmen och affärsidén till Google som gjort sökmotorn så populär och detta kommer med all säkerhet fortsätta att vara huvudfaktorn för din ranking i Google. Ditt mål bör därför alltid vara att jobba för att svara på sökfrågan bättre än dina konkurrenter.
Så går du tillväga när du ska SEO-anpassa din sida
Se över de sökfraser som du vill ranka på. Tänk dig in i situationen och vad du ville ha om du skulle använda sökordet. Exempel: Jag driver CribsNorge.se webbplatsen för svenskar i Norge. En viktig fras för oss är jobba i Norge som till skillnad från jobb i Norge är en bred fråga. När man söker jobba i Norge så vill man ha svar på många frågor. Man vill veta hur man går tillväga, vilka regler som gäller, hur man får jobb, vad lönerna i Norge ligger på medans jobb i Norge är en konkret fråga om lediga jobb i Norge.
Dessa två sökord är så lika men samtidigt väldigt olika och måste hanteras på två olika sätt. För jobba i Norge handlar det om att svara kort på många frågor, visa helheten för att sedan djuplänka till fördjupande information där man svarar konkret. För jobb i Norge gäller det att visa lediga jobb i Norge annars blir du orelevant och besöket blir därför kortvarigt.
Jag svarar på frågan men rankar inte bättre
Googles algoritm är komplex och bara för att vi menar att vi svarar på frågan och borde rangera bättre så är det mer som ska till. Googles största rankingfaktor är länkar. Se på länkar som rekommendationer. Om du ska besöka en restaurang så går du till den restaurangen som har bäst omdöme. Det samma gör Google, den som har flest länkar får försprång och rangerar bättre i Google. Men svarar du inte på frågan så kommer inte besökarna att stanna länge på din sida och därför gå tillbaka till Google för att söka vidare. Detta indikerar fel och Google plockar ned dig från toppen.
Detta kan ofta vara skillnaden på ”äkta” länkar och köpta länkar. Alla kan köpa en länk men för att få en länk måste du svara på sökfrågan bäst eller ha något extraordinärt som gör dig speciell, värd en rekommendation.
Använd data för att försäkra dig om att du svarar på frågan
Google Analytics är ett gratis verktyg som analyserar din trafik och kan ge dig goda indikationer på om du svarar på frågan eller inte. Se över sökfransen du vill rangera på och sen vad som händer när besökarna kommer in på din sida. Hur länge varar besöket? Läs igenom din egen text och ta tid. Hinner besökarna läsa din text?
Kan du göra texten lättare att läsa genom att använda listor och rubriker, använda bilder eller film? Testa dig fram och kontrollera data från Analytics. Den som testar och bestämmer sig för att svara på frågan kommer över tid att upparbeta sig länkar och på sikt hitta det bästa svaret och därför rangera bättre. Lycka till!
Om gästbloggaren
Björn Trolin, har bakgrund i marketing med huvudfokus på SEO, Social Media och SEM. Driver företaget CribsNorge.se sedan 2010, som hjälper svenskar som vill jobba i Norge.
Är du intresserad av att gästblogga eller har du något tips på skribent så hör gärna av dig till .
Läs mer om vår tanke med gästbloggare.
Tidigare gästbloggare
Förtjäna ditt rykte i Sociala Medier – Lena Nordin-Andersson
6 metoder för att driva försäljning via nätet – Benny Kvist
Var stolt över ditt varumärke! – Tommy Hedlund
Var som helst, när som helst – Per Wolf
25 års erfarenhet, vad är det värt? – Pia Nordlander
Det bästa med affiliatebranschen – Erik Bergman
Ämnen: google
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.