Marknadsför din mobilapp via Google AdWords

Vill du öka antalet nerladdningar av din mobilapp kan Google AdWords vara ett bra alternativ. Det finns två olika varianter för göra detta: du kan antingen göra ett mobilappstillägg till en befintlig annonskampanj eller göra en anpassad ”klicka för at hämta”-annons.

Google AdWords

Vill du öka antalet nerladdningar av din mobilapp kan Google AdWords vara ett bra alternativ. Det finns två olika varianter för göra detta: du kan antingen göra ett mobilappstillägg till en befintlig annonskampanj eller göra en anpassad ”klicka för at hämta”-annons.

Mobilappstillägg

Med mobilappstillägg kan du lägga till en länk till en mobilapplikation i en app-butik (Google Play eller Apple App Store). Genom att klicka på länken kan dina potentiella kunder läsa mer om mobilappen och installera den. Med annonser med mobilappstillägg kan användarna klicka sig fram till din webbplats från annonsrubriken eller klicka på länken under annonsen för att komma direkt till appen.

För att kunna skapa ett mobilappstillägg måste du ha följande:

  • En mobilapp som är aktiverad i Google Play eller Apple App Store
  • Mobilappens paketnamn (Android) eller app-ID (iOS)
  • Webbadressen till den sida i app-butiken där användarna kan läsa mer om appen och klicka för att installera den

Så här lägger du till ett mobilappstillägg:

  1. Öppna fliken Kampanjer i ditt AdWords-konto.
  2. Klicka på fliken Annonstillägg. Om fliken Annonstillägg inte syns kan du aktivera den genom att klicka på rullgardinsmenyn till höger om fliken Sökord.
  3. Välj + Nya tillägg, markera den kampanj som du vill aktivera tillägget för och välj Mobilappstillägg.
  4. Ange appens operativsystem (Android eller iOS).
  5. Gå till fältet Mobilapp och ange paketnamnet (Android) eller app-ID (iOS).

För Android hittar du paketnamnet i appens webbadress i Google Play (t.ex.: https://market.android.com/details?id=PAKETNAMN).

För iOS hittar du appens ID i webbadressen i Apple App Store (t.ex.: http://itunes.apple.com/us/app/example-app-name/id#########).

  1. Skriv länkadressen och länktexten som dina potentiella kunder ska se. Länken ska leda kunderna direkt till butiken där de kan installera appen genom att klicka på den.

“Klicka för att hämta”-annons

Med “klicka för att hämta”-annonser kan användare hämta mobilappar direkt från iTunes eller Google Play när de har klickat på annonsen. Om du vill skapa en klicka för att hämta-annons anger du bara “itunes.apple.com/” eller “play.android.com/” följt av appnamnet i fältet för annonsens visningsadress när du skapar annonsen. Detta visas automatiskt som “Hämta från iTunes” eller “Hämta Android-app” i annonsen. Om fältet “Måladress” innehåller en fullständig sökväg till appbutiken där appen går att hämta letar Google automatiskt efter och visar den ikon som är registrerad i iTunes App Store eller Google Play.

“Klicka för att hämta”-annonser visas endast på de enheter som är avsedda för programmen. Till exempel visas klicka för att hämta-annonser för iPhone endast på iPhones och klicka för att hämta-annonser för Android endast på Android-enheter, oavsett vilka enheter du valt i dina kampanjinställningar. För kampanjen måste du dock ha valt att annonserna ska visas på avancerade enheter. Visningsadressen ersätts automatiskt med orden Hämta från iTunes eller Hämta Android-program i annonsen.

Ämnen:

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Skicka gratis nyhetsbrev

Liksom de flesta andra leverantörer av nyhetsbrevsverktyg erbjuder vi en kontotyp som är gratis för dig som användare. Det gör att du utan kostnad kan skicka nyhetsbrev till upp till 100 mottagare per månad. Har du behov av att skicka till fler mottagare byter du smidigt och snabbt till ena Läs mer

Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är en uppdatering av Googles hantering av användarsamtycke. Utformad för att följa EU:s dataskyddsregler som GDPR (General Data Protection Regulation) och DMA (Digital Markets Act) gör denna version det möjligt för webbplatser att anpassa datainsamlingen baserat på användarnas samtycken.

Förbättra din webbstategi med Googles analysverktyg

Med avancerade funktioner och ökad flexibilitet erbjuder dessa verktyg nya möjligheter till användarinsikter och spårning. Upptäck hur verktygen kan förvandla din digitala strategi och öka din konkurrenskraft på den digitala marknaden.

Fördelarna med digital analys och datadrivet arbete

Digital analys och datadrivet arbete har idag blivit avgörande för att organisationer och företag ska kunna utnyttja den ständigt växande mängden data effektivt. Genom att analysera data kan du fatta mer informerade beslut, optimera sina processer och skapa bättre resultat.

Poddar om IT & Teknik

Att lyssna på poddar är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om nyheter, inspiration, tips och förändringar inom de ämnen man är intresserad av. I det här inlägget delar vi med oss av lyssningsvärda poddtips inom IT & Teknik.

Tips för att lyckas med Facebook-annonsering

Utforska potentialen med Facebook-annonser. Lär dig hur du använder Meta Ads Manager för att driva trafik, öka konverteringar, stärka engagemang och bygga varumärkeskännedom. Få tips för att definiera mål, målgrupper, välja annonseringsformat och optimera resultat. Maximera din digitala närvaro och uppnå framgång med våra steg-för-steg-strategier för effektiv Facebook-annonsering.

Tips och verktyg för sociala medier

Vi listar tips och verktyg som underlättar ditt användande av sociala medier.

Alternativ till Google Analytics

Integritet och sekretess är centrala bekymmer för många användare, och Google Analytics samlar omfattande data om användarbeteenden. Vissa alternativa verktyg erbjuder en mer restriktiv hantering av användardata, vilket resulterar i förbättrat integritetsskydd.