28 Sep 2012

Var stolt över ditt varumärke! – Tommy Hedlund

Vi hjälper företag eller organisationer att profilera sitt varumärke eller sin logotype på valda artiklar. Många använder det som giveaways i sin marknadsföring och vissa klär upp sin personal i samband med event, mässor eller annat när man tydligt vill visa var man kommer ifrån.

Varför vill man inte alltid visa upp sig profilerat kan man fråga sig? Om du nu läser detta och sen tittar ut på personalen på ditt arbete, kan du då skilja på besökare och de som jobbar där? Jag är förvånad att man inte profilerar sig tydligare även på arbetsplatsen då det ger besökaren en upplevelse av att här vårdar man sitt varumärke, samtidigt som det ger en tydligare bild av vad företaget står för.

De som arbetar inom hantverk har förstått att en hel, ren och profilerad hantverkare, får mer jobb på grund av detta, då privatpersonen känner en större säkerhet när personalen är uniformerad.

Givetvis förstår vi att avdragsdelen med skyddskläder är klarare för hantverkarna då de måste ha skyddskläder i sitt arbete, men skatteverket har ingenting emot om företagen trycker upp profilerade kläder och drar av denna kostnad som reklam.

Visst förstår jag att det även är förknippat med pengar, men jämför goodwill av detta jämfört med en pappersannons i tidningen så är ju denna reklam tydligare, samt kommer användas över lång, lång tid.

Att profilera upp sin personal med 5 överdelar och en jacka + väska, kan kosta runt 1500 kr/år givetvis men tror fördelarna med synligheten, reklamen man får samtidigt men ÄVEN den samhörighet som skapas hos personalen är viktig.

Hos oss har vi som krav att när man möter kund, så skall det alltid finnas profilerade plagg på säljare eller personal. Efter en enkät som vi gjort bland våra kunder har det upplevts oerhört positivt och tryggt då man vet precis vem man skall fråga efter.

Kan man profilera vad som helst?
Svaret är ja! För en tid sedan så hjälpte vi en större mäklarfirma som vill vara mer synliga på stormiga ”husvisningar”.  Det kan ju under några timmars tid komma 50-60 personer samtidigt och man är inte lätt att hitta då. Vi tog fram en jacka med logon tydligt både fram och bak, en fin slips i företagets färger, givetvis husvisningskyltar, men gjorde även en kostym med stor broderad logo på ryggen. Det är ju inte så vanligt att man sätter en stor logo på en kostym, men firman är jättenöjd nu då den dels är avdragsgill (då den förmodligen bara används på arbetet) men även kunder enligt en enkät visste precis vem mäklaren var i detta fall. Kunderna fick en giveaway för 50kr om de svarade på en kort enkät efter visningen.

Detta är ett bra exempel då det gav stor goodwill i synligheten men även gav det mer info till byrån som även använder deras personuppgifter i kommande syften.

Gerillamarknadsföring?
I ett test som utfördes på ca 400 studenter framkom det att vara synlig i storskala på profilklädd människa var bra mycket bättre än den stora reklamplats som syntes stort på 5 ställen. Detta gjordes under en studentdag då alla leverantörer, ca 100 stycken på en studentmässa var klädda i exakt samma plagg i samma färg med samma logotyper.

Samtidigt fanns det 5 stora reklamytor 5×10 meter i en helt annan färg med andra logotyper. Några dagar efter så gjordes en uppföljning och 90 % kom ihåg en eller flera logotyper på plaggen, medan 10 % kom ihåg en eller flera logotyper från reklamytan. Här kan man notera att skylten var dyrare att annonsera på. Vidare kan sägas att man matas med så mycket synintryck idag, så skylten blir en i mängden medan plagget som var i en speciellt synlig färg gav ett större impact.

I NHL så gör man ibland denna typ av gerillamarknadsföring, då alla besökare får en t-shirt som skall användas i introt på matchen för att skapa en enhetlighet och ett härligt tifo. De annonsörer som brukar medverka där är oerhört nöjda med att ca 18000 personer bär deras logotype och förknippas med NHL. Vi har på senare tid även sett detta fenomen på svenska ishockeymatcher, bland annat hade Djurgården i finalserien för något år sedan en liknande tröja.

Om gästbloggaren
Tommy HedlundJag heter Tommy Hedlund och är grundare till TriffiQ Företagsprofilering AB, ett av Sveriges största företag inom profilerade artiklar såsom presentreklam och textil.

Detta var allt från mig, om ni behöver hjälp, tveka ej att höra av er.

Läs mer om TriffiQ Företagsprofilering AB

Är du intresserad av att gästblogga eller har du något tips på skribent så hör gärna av dig till .

Läs mer om vår tanke med gästbloggare.

Tidigare gästbloggare
Var som helst, när som helst – Per Wolf
25 års erfarenhet, vad är det värt? – Pia Nordlander
Det bästa med affiliatebranschen – Erik Bergman