28 Jan 2014

Annonsformat på facebook

Det blir allt fler annonsformat tillgängliga på Facebook då den vanliga annonskolumnen till höger nu fått sällskap av ett flertal andra varianter där du kan betala för bättre synlighet. Innan du startar arbetet med att skapa annonserna behöver du bestämma vilken målgrupp du vill nå utifrån kriterier som bland annat kön, ålder, intressen, geografi, utbildning och relationsstatus.

Annons för fler gillare av din Facebooksida

Denna annonstyp är anpassat för att skaffa fler relevanta gilla-markeringar på din facebooksida. Ställ in din målgrupp samt skapa annonserna genom att skriva rubrik (25 tecken), text (90 tecken) samt välja upp till 6 olika bilder. Under rubriken kopplingar finns en ruta som gör att annonsen enbart visas för dem som har en vän som redan gillar din sida. Ihop med annonsen finns då texten ”Din vän XX XX gillar [sidnamnet]”. För att den funktion ska fungera bra krävs det dock att din sida har ett antal gillare. Till sist ställer du in slutdatum för kampanjen samt en maxbudget för kampanjen.

Marknadsför inlägg

Funktionen når du genom att klicka på ikonen marknadsför under inläggen på din facebooksida. Du kan då antingen välja att marknadsföra inlägget mot dina befintliga fans + deras vänner eller mot en målgrupp (ålder, kön, intressen och hemort). Ställ sedan in hur många dagar du vill annonsera samt din maxbudget. Fördelen med detta annonsformat är att sannolikheten ökar betydligt för att dina fans ska se inlägget. Vill du automatisera marknadsföringen av inläggen så gör det under annonshanteringen ställa in att det senaste inlägget alltid marknadsförs.

Annons i nyhetsflödet

En annan variant till att annonsera i högerkolumnen är att lägga in en annons i nyhetsflödet. En fördel med det att den även syns i mobila enheter där högerspaltsannonserna inte finns med. Rekommenderad bildstorlek för nyhetsflödet är 600 x 225 pixlar.

Den traditionella högerspalten

Vi har många gånger hört personer säga något i stil med ”jag tittar aldrig på annonserna på Facebook”. Sanningen är dock att det genererar en hel del klick så länge du ställer in en relevant målgrupp. Andelen som klickar, det som kallas CTR, är oftast rätt låg men det finns även ett värde i att personerna i din målgrupp som inte klickar ändå exponeras för ditt varumärke.

Övriga annonsformat på Facebook

Utöver de ovan nämnda annonstyperna finns det specialanpassade varianter för att annonsera för event, Facebookappar, webbplatskonverteringar samt anspråk på erbjudanden.

 Vanliga frågor gällande annonsering på Facebook

Hur betalar jag för annonserna?
Betalning sker vanligtvis genom att du anger dina kortuppgifter och Facebook drar sedan löpande pengar i den takt dina kampanjer förbrukar pengar. För byråer, som till exempel oss, samt stora annonsörer finns det en möjlighet att bli fakturerad.

Vilka format gäller för bilderna?
Facebook anger att den bästa bildstorleken att ladda upp 1200 x 628 pixlar för alla annonser men det är sällen bilderna behöver vara så stora. För bilder till annonser i nyhetsflödet ska bilderna dock vara minst 600 x 225 pixlar. I ett annat inlägg har vi skrivit om bildstorlekarna för tidslinjen.

Har du fler frågor eller vill ha hjälp med annonser på Facebook så kontakta eller