Pinterest
17 Apr 2012

Pinterest

Pinterest har under de senaste månaderna blommat upp och har blivit den nya grejen inom sociala medier. Syftet med sajten är att du kan spara bilder, videor och andra länkar på ett eller flera så kallade »boards«, vilket kan liknas med ett slags ett virtuellt kollage. Tack vare sitt gränssnitt gör Pinterest att allt ditt sparade innehåll dessutom organiseras så att det ser snyggt ut och blir lättöverskådligt.

I praktiken innebär det att du skapar ett »board« utifrån ett tema där du sedan lägger upp och publicerar olika typer av innehåll som du vill dela med dig av. Du kan även välja att ”repinna” innehåll från andra användare, vilket innebär att du helt enkelt publicerar det på ditt eget konto. Givetvis så finns även möjligheten att följa andra personer och deras olika »boards«.

För företag som vill börja använda Pinterest kan de exempelvis använda ett »board« för att visa bilder på deras produkter och genom att lägga in priserna under produktbilderna kan deras kunder även tillgång till det. Ett annat förslag är att använda tjänsten mer fritt genom att fokusera på att publicera innehåll som kan fungera som en inspirationskälla, dvs. att du som företag publicerar bilder som riktar sig åt att ge inspiration snarare än att fokusera på några specifika produkter.

En enklare lösning är att lägga till en s.k. »Pin It«-knapp på företagets hemsida bland produkterna och deras bilder. Då kan kunderna själva ”pinna” innehållet till sina egna ”boards”. Det finns även en »Follow«-knapp som gör det enkelt för andra användare att börja följa dig.

Exempel på svenska företag som använder Pinterest:

Kontakta oss om du vill veta mer om hur ditt företag kan använda Pinterest.

// Ellen Gummesson