Influencer Marketing

Ett begrepp som slog igenom under 2016 och som fortsätter att växa är Influencer Marketing, dvs att företag betalar för att synas på andra personers digitala kanaler. Själva företeelsen att personer med populära bloggar, instagramkonton och youtubekanaler får betalt för att marknadsföra företagets produkter och tjänster har dock förekommit under många år.

Publicerad: 24 jan 2017 | Ämnen: , , ,

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business vintern 2017

Ett begrepp som slog igenom under 2016 och som fortsätter att växa är Influencer Marketing, dvs att företag betalar för att synas på andra personers digitala kanaler.

Själva företeelsen att personer med populära bloggar, instagramkonton och youtubekanaler får betalt för att marknadsföra företagets produkter och tjänster har dock förekommit under många år. Det är som hänt under det senaste året är förutom att begreppet fått stor spridning det att allt fler företag tagit det mer på allvar med längre och bättre samarbeten med sina influencers. En annan sak som gjort att allt fler företag börjat använda sig av Influencer Marketing är att det startats ett antal bolag som hjälper till att hitta relevanta och bra influencers för företag att synas ihop med. Självklart kan du dock själv leta fram och kontakta dem som du vill samarbeta med.

Några konkreta tips på vägen är då:

  • Börja med att titta bland era befintliga kunder eftersom det förmodligen där finns influencers. Samarbetet blir mer trovärdigt om det finns ett genuint intresse.
  • Störst är inte alltid bäst. Gå inte bara på antalet följare utan titta mer på engagemanget från både influencern och följare.
  • Gå igenom tidigare inlägg på och bedöm om ert företag passar in i sammanhanget.
  • Som med all annan marknadsföring, bestäm syftet och följ upp resultatet.

Vad är då fördelen för den kanalägaren? Jo förutom det rent ekonomiska så är det ett sätt för personen att få tillgång till innehåll till sin kanal. Ett allt för vanligt scenario både gällande bloggar och sociala kanaler är att inläggsfrekvensen snabbt dala för att sedan nästan helt dö ut. Många missbedömer hur mycket tid det tar att regelbundet skapa intressant innehåll och få den spridning man önskat.

En väldigt viktig sak att tänka på är Marknadsföringslagen som förbjuder dold marknadsföring. När ett inlägg i till exempel en blogg, ett Youtubeklipp eller på Facebook är reklam ska detta tydligt framgå för alla som läser inlägget. Du kan visa det på olika sätt, till exempel genom att det står ”annons”. Oavsett vilket du väljer är kravet att märkningen ska vara tydlig. Företag som köper plats i bloggar och andra sociala medier ska informera bloggaren om reglerna för reklammärkning men både företaget och bloggaren är ansvarig för reklamen. Om reglerna inte följs kan båda drabbas.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Det första kvartalet av 2017 är nu avslutat och inom den digitala marknadsföringen fortsätter utvecklingen i snabb takt. Som alltid i början av ett år presenteras det också en hel del statistik från det föregående året.
Vi har tagit fram och lanserat en omprofilering av trubaduren Janke Jönssons nysatsning Musik i Fokus. Projektet har innefattat allt från logotype till webbplats.
Vi presenterar statistik om hur stor Youtubes spridning är och på så vis vilka möjligheter det finns att nå ut med sitt budskap till sin tilltänkta målgrupp.
Med en egen företagssida på Youtube kan du presentera dina filmer på en sida som följer din grafiska profil.
Tillsammans med en partner i Västerås erbjuder vi ett paketpris på webbfilmer som kan användas för visning på din hemsida eller youtube.
Det blir allt fler annonsformat tillgängliga på Facebook då den vanliga annonskolumnen till höger nu fått sällskap av ett flertal andra varianter där du kan betala för bättre synlighet.
Facebook har nu tagit bort kravet att tävlingar på Facebook endast administreras via appar och det gör att företag nu till exempel kan använda kommenterings- och gillafunktionen.
Tillsammans med Björkmans bil har vi tagit fram en kampanj för att marknadsföra deras stora utbud av 7-sitsiga bilar. Förutom framtagning av idé har vi även hjälpt till med att styra digital annonsering mot rätt målgrupper via Facebook, Google och Bonniers webbplatser.
Vi har nu lanserat två nya webbplatser till roadracingföraren Filip Backlund från Västerås, svensk mästare i Pro Superbike 2009 och 2011. Dels Filips huvudsida som handlar om hans förarkarriär och dels en sida för hans utbildningsdagar Filip Backlund Trackdays.
Som vi skrivit om tidigare är det inte tillåtet enligt lotterilagstiftningen att anordna en tävling på Facebook där någon kan vinna någonting enbart genom att klicka på "gilla" eller "dela". Lotteriinspektionen föreslår dock nu att lagen ska ändras så att enklare gratislotterier ska bli tillåtna.