Aktuella trender inom e-handeln

Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service.
Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till att spåra kundens beteende och att verktygen för kundanpassat innehåll blivit betydligt bättre.

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016

Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service.

Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till att spåra kundens beteende och att verktygen för kundanpassat innehåll blivit betydligt bättre. Att via det som kallas remarkering på webbplatser visa reklam för produkter besökaren tittat på i en webbshop har funnits i många år men nu är det allt vanligare att innehållet i själva webbshopen anpassas efter den aktuella besökarens historik ihop med andra besökares köpmönster. Det gäller även för till exempel nyhetsbrev och kampanjer där budskap och frekvens allt oftare styrs med automatik utifrån kundens beteende.

En annan tydlig trend hos våra e-handlare är att andelen köp som kommer via mobilen konstant ökar och hos många ligger andelen på över 50%. En sak som dock ibland upplevs som ett hinder är att betala online via mobilen. Många har stora förhoppningar till Swish men efter att ha lanserats i juni stängdes e-handelstjänsten på grund av prestandaproblem snabbt ner igen och det senaste jag hörde är att ny lansering tidigast sker i januari.

En teknik som funnits länge men som på senare år fått ett allt större genomslag inom e-handeln är chatten. I en tid när allt fler blir allt otåligare är en rätt använd chattfunktion ett utmärkt sätt att snabbt besvara kundens frågor och skapa en personlig kontakt som leder till ökat förtroende och ökad försäljning. En sak som är väldigt viktigt är att ha en bra plan och tydlighet gällande under vilka tider chatten är bemannad. Tar svaren för lång tid är risken stor att kunden snabbt lämnar för en konkurrent. Många av våra e-handelskunder använder Zendesk som verktyg men det finns även andra som är bra.

Alla som driver en webbplats eller e-butik där besökaren kan känsliga personliga uppgifter som till exempel lösenord eller kortuppgifter behöver noga överväga att skaffa ett SSL-certifikat. Enkelt förklarat är ett SSL-certifikat är en typ av elektronisk legitimation för en webbplats och för besökaren syns det genom att hänglås visas i adressfältet i webbläsaren. Anledning till att det är extra aktuellt just är att Google i sin webbläsare Chrome från och med januari 2017 kommer visa upp en ikon för osäker webbplats för dem som inte har SSL. Jag tror att det efter det bara är en tidsfråga innan motsvarande varning även kommer att visas i sökresultat hos Google.

Ämnen: , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO/sökmotoroptimering och googleannonsering.

Molnväxel

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Stöd för WebP i Safari

Apples webbläsare Safari får nu stöd för bildformatet WebP. Sedan tidigare finns stöd för WebP i webbläsarna Chrome, Firefox, Edge Läs mer

Nyheter inom Sökmotoroptimering

SEO, eller Sökmotoroptimering, utvecklas ständigt. Google har över 200 algoritmer som håller reda på olika faktorer för hur de ska Läs mer

Google Medic Update

Google gör flera gånger i veckan mindre justeringar på den beräkningsalgoritm som används för att räkna ut i vilken ordning Läs mer

Att fokusera lokalt trots 18 miljarder möjligheter

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, Läs mer

Ilter Clinic

Vår webbyrå har nu lanserat en ny webbplats åt Ilter Clinic som genomför hårtransplantationer. Webbplatsen är byggd i wordpress och Läs mer

Ny hemsida till Mälarlift

Vår webbyrå har idag lanserat en ny hemsida till företaget Mälarlift som har kontor i Västerås, Stockholm, Uppsala och Gävle. Läs mer