Aktuella trender inom e-handeln

Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service.
Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till att spåra kundens beteende och att verktygen för kundanpassat innehåll blivit betydligt bättre.

Publicerad: 02 Nov 2016 | Ämnen: ,

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016

Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service.

Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till att spåra kundens beteende och att verktygen för kundanpassat innehåll blivit betydligt bättre. Att via det som kallas remarkering på webbplatser visa reklam för produkter besökaren tittat på i en webbshop har funnits i många år men nu är det allt vanligare att innehållet i själva webbshopen anpassas efter den aktuella besökarens historik ihop med andra besökares köpmönster. Det gäller även för till exempel nyhetsbrev och kampanjer där budskap och frekvens allt oftare styrs med automatik utifrån kundens beteende.

En annan tydlig trend hos våra e-handlare är att andelen köp som kommer via mobilen konstant ökar och hos många ligger andelen på över 50%. En sak som dock ibland upplevs som ett hinder är att betala online via mobilen. Många har stora förhoppningar till Swish men efter att ha lanserats i juni stängdes e-handelstjänsten på grund av prestandaproblem snabbt ner igen och det senaste jag hörde är att ny lansering tidigast sker i januari.

En teknik som funnits länge men som på senare år fått ett allt större genomslag inom e-handeln är chatten. I en tid när allt fler blir allt otåligare är en rätt använd chattfunktion ett utmärkt sätt att snabbt besvara kundens frågor och skapa en personlig kontakt som leder till ökat förtroende och ökad försäljning. En sak som är väldigt viktigt är att ha en bra plan och tydlighet gällande under vilka tider chatten är bemannad. Tar svaren för lång tid är risken stor att kunden snabbt lämnar för en konkurrent. Många av våra e-handelskunder använder Zendesk som verktyg men det finns även andra som är bra.

Alla som driver en webbplats eller e-butik där besökaren kan känsliga personliga uppgifter som till exempel lösenord eller kortuppgifter behöver noga överväga att skaffa ett SSL-certifikat. Enkelt förklarat är ett SSL-certifikat är en typ av elektronisk legitimation för en webbplats och för besökaren syns det genom att hänglås visas i adressfältet i webbläsaren. Anledning till att det är extra aktuellt just är att Google i sin webbläsare Chrome från och med januari 2017 kommer visa upp en ikon för osäker webbplats för dem som inte har SSL. Jag tror att det efter det bara är en tidsfråga innan motsvarande varning även kommer att visas i sökresultat hos Google.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Vi har hjälp den nystartade Lobbybaren i Skrapan igång med en webbsida samt även skapat en Facebooksida. Kopplat till Facebooksida kommer vi även skapa ett antal annonskampanjer för att snabb och enkelt kunna rikta rätt budskap till rätt målgrupp.
Om du läser detta och sedan tittar ut på personalen på ditt arbete, kan du då skilja på besökare och de som jobbar där?
Vill du öka chansen att de som gillar din facebooksida ser ditt inlägg finns det nu en möjlighet att ytterligare marknadsföra dina inlägg. När du marknadsför ett inlägg visas det i nyhetsflödena hos fler av de personer som gillar din sida än du skulle nå normalt. Du kan marknadsföra statusuppdateringar,
Måndagen den 14 november är vi eventsponsor för Helena Westins föreläsning Kommersiell kreativitet som arrangeras av Marknadsföringen i Västerås.
Facebook deals, eller erbjudanden som det kallas på den svenska versionen är nu på väg att lanseras i Sverige.
Vi är stolta över att tillsammans med Pingdom och Atrium Ljungberg blivit nominerade till Guldstänk som årets marknadsförare 2010.
Vad är nyttig information för din mottagare och hur ska den presenteras? Detta är viktiga frågor för dig. Med E-postmarknadsföring kan du enkelt ta reda på detta.
Det är dock inte det stora antalet du kan nå via Facebook som gör annonseringen så bra utan möjligheten att du genom annonsverktyget kan rikta dina annonser beroende på till exempel målgruppens ålder, hemort och intressen. Så fort du lägger till eller tar bort alternativ uppdateras antalet användare som kommer
Vi har nu lanserat en funktion för webbokning åt resebyrån Skottlandsresor där du logiskt nog kan boka en rundresa i Skottland.
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter