Aktuella trender inom e-handeln

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016

Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service.

Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till att spåra kundens beteende och att verktygen för kundanpassat innehåll blivit betydligt bättre. Att via det som kallas remarkering på webbplatser visa reklam för produkter besökaren tittat på i en webbshop har funnits i många år men nu är det allt vanligare att innehållet i själva webbshopen anpassas efter den aktuella besökarens historik ihop med andra besökares köpmönster. Det gäller även för till exempel nyhetsbrev och kampanjer där budskap och frekvens allt oftare styrs med automatik utifrån kundens beteende.

En annan tydlig trend hos våra e-handlare är att andelen köp som kommer via mobilen konstant ökar och hos många ligger andelen på över 50%. En sak som dock ibland upplevs som ett hinder är att betala online via mobilen. Många har stora förhoppningar till Swish men efter att ha lanserats i juni stängdes e-handelstjänsten på grund av prestandaproblem snabbt ner igen och det senaste jag hörde är att ny lansering tidigast sker i januari.

En teknik som funnits länge men som på senare år fått ett allt större genomslag inom e-handeln är chatten. I en tid när allt fler blir allt otåligare är en rätt använd chattfunktion ett utmärkt sätt att snabbt besvara kundens frågor och skapa en personlig kontakt som leder till ökat förtroende och ökad försäljning. En sak som är väldigt viktigt är att ha en bra plan och tydlighet gällande under vilka tider chatten är bemannad. Tar svaren för lång tid är risken stor att kunden snabbt lämnar för en konkurrent. Många av våra e-handelskunder använder Zendesk som verktyg men det finns även andra som är bra.

Alla som driver en webbplats eller e-butik där besökaren kan känsliga personliga uppgifter som till exempel lösenord eller kortuppgifter behöver noga överväga att skaffa ett SSL-certifikat. Enkelt förklarat är ett SSL-certifikat är en typ av elektronisk legitimation för en webbplats och för besökaren syns det genom att hänglås visas i adressfältet i webbläsaren. Anledning till att det är extra aktuellt just är att Google i sin webbläsare Chrome från och med januari 2017 kommer visa upp en ikon för osäker webbplats för dem som inte har SSL. Jag tror att det efter det bara är en tidsfråga innan motsvarande varning även kommer att visas i sökresultat hos Google.

02 Nov 2016