Att fokusera lokalt trots 18 miljarder möjligheter

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna från Google shopping är betalda

Publicerad: 23 aug 2016 | Ämnen: , , ,

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016

Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag.

Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna från Google shopping är betalda annonsplatser. Utöver dessa visas det i vissa sökresultat en faktaruta med information från Google+ eller Wikipedia. Den sista delen, och det den här artikeln kommer att handla om, är det organiska sökresultatet.

Vilka webbplatser som visas i sökresultatet beräknas utifrån en algoritm med hundratals parametrar – allt från titlar och rubriker till webbplatsens laddtid, ålder på domännamn och vart den som söker befinner sig geografiskt. Den sista punkten är en väldigt viktig del som tyvärr många missar. Min erfarenhet är att många företag har en stor andel av sina kunder inom en lokalt begränsad räckvidd även om de kan sälja sina produkter och tjänster globalt. Trots det faktum att nätet är globalt så görs många sökningar fortfarande lokalt där man letar efter företag i sin närhet. Mitt råd är därmed att i sitt arbete med sökmotoroptimering börja med att få bra synlighet på lokala sökningar och därefter sikta nationellt och internationellt. En bra start i det arbetet är att regelbundet nämna hemorten i innehållet på webbplatsen och att se till att ha en validerad företagssida på Google My Business.

Att välja rätt sökord är generellt viktigt när det gäller sökmotoroptimering. Det är extremt vanligt att tankemässigt fastna i ord som enbart används inom branschen. Ett bra tips är att fråga dina kunder vad dem söker på när de letar efter dina produkter och tjänster. Jag lovar att du kommer bli förvånad.

Håll koll på AMP

En nyhet gällande sökmotoroptimering som inte är lokalt kopplad, men som jag tror kommer påverka mest inom det närmaste året, är AMP. Förkortningen AMP står för Accelerated Mobile Pages och kan enkelt beskrivas som begränsad html för webbsidor. Bakom projektet (som lanserades den 24 februari i år) står Google och huvudsyftet enligt dem är att korta ner laddtiderna i mobila enheter. Vid lansering låg fokus på nyhetssajter och bloggar men utvecklingen sker snabbt och funktioner för till exempel e-handel är på väg ut. Det är fortfarande alldeles för tidigt att göra en bedömning av hur spritt AMP blir men med Googles enorma dominans på sökmarknaden är det absolut värt att hålla ämnet under bevakning.

 

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll
Idrottsstöd till barn och ungdomar

Välgörenhetsinitiativet Skyhöga favoriter stödjer barn och ungdomar i Västmanland som vill idrotta men som utan ekonomiskt stöd kanske inte har Läs mer

Google Medic Update

Google gör flera gånger i veckan mindre justeringar på den beräkningsalgoritm som används för att räkna ut i vilken ordning Läs mer

The Wine Room

Webbplatsen är byggd i wordpress och fokus är på att göra det enkelt för besökaren att hitta vin som passar Läs mer

VSK Fotboll

Vår webbyrå har nu lanserat en ny webbplats åt VSK Fotboll. Webbplatsen är byggd i wordpress och kodad med en responsiv Läs mer

Affärsnätverk i Västerås

Vi listar några nyttiga affärsnätverk för bl.a. företagare som är verksamma i Västerås. Tipsa oss gärna om du saknar ditt Läs mer

Fotografer i Västerås

Att använda bra bilder kommer göra din närvaro på webben både enklare och mer framgångsrik. Förutom att det ger ert Läs mer

Webbplats till Bra-AW

Vår webbyrå har nu lanserat en ny webbplats åt Bra-AW. Ett nytt välgörenhetsprojekt med matvandringar, kulturevenemang, dryckesprovningar, träningspass, föreläsning eller Läs mer

Powerboozt den 30/3

Den 30 mars är vi samarbetspartner till Powerboozt som arrangeras av VIKverket på AROS Congress Center Västerås. Powerboozt är en Läs mer

Västerås Summer Meet

Vår webbyrå har nu lanserat en ny webbplats åt Västerås Summer Meet. Bilträffen som fyllt tomrummet efter Powermeet i Västerås.

Webbplats till Frukostklubben

Vi har lanserat en ny webbplats till Frukostklubben i Västerås. Frukostklubben arrangerar den 2:a tisdagen i månaden ett frukostmöte med Läs mer