E-handeln via smarta telefoner ökar

Företaget DIBS gör varje år en undersökning om e-handel. Resultaten är baserade på 9000 intervjuer med internetanvändare i Europa. Tydligt är att e-handeln fortsätter vara stark och att inköp via smarta telefoner ökar.

Publicerad: 04 dec 2012 | Ämnen: , ,

Företaget DIBS gör varje år en undersökning om e-handel. Resultaten är baserade på 9000 intervjuer med internetanvändare i Europa. Tydligt är att e-handeln fortsätter vara stark och att inköp via smarta telefoner ökar.

E-handel är något som numera är en del av vardagen för många människor. Den största anledningen till att handel sker på internet är ganska självklar – tidsbesparingen. Men öppettiderna, möjligheterna till att jämföra produkter snabbt och därmed fynda, är också drivmedel för den som handlar. Alla dessa anledningar är viktiga att ha i åtanke när det är dags att utforma en e-butik. Kunderna har höga förväntningar och lämnar e-butiken om den inte uppfyller deras krav. Enligt rapporten är kraven tydliga; enkel navigering och många, säkra betalningsalternativ.

Något som imponerar på e-handelsmarknaden är antal inköp via smarta telefoner. Hela 28% i åldrarna 15-34 har köpt både produkter och tjänster. Det är en ökning med 11% från förra årets undersökning och med all sannolikhet kommer siffran ha ökat ytterligare till nästa år. En slutsats som dragits är att det är en något högre tröskel till att börja handla via telefonen, men när steget väl är gjort är man oftast positiv till fortsatt handel.

Vill du grotta ner dig ytterligare? Läs hela undersökningen här.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll
Dibs rapport om svensk e-handel

DIBS, som är en av våra betalpartners för e-handel, ger årligen ut rapporten Svensk E-handel om handel på nätet och Läs mer

Webbplats till MIV

Vi har nu lanserat en ny webbplats med tillhörande system för hantering av event och nyhetsbrev till Marknadsföreningen i Västerås.

Aktuella trender inom e-handeln

Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig Läs mer

Livechat för e-handel

Genom att ge dina besökare möjlighet till direkt kontakt med någon som snabbt kan svara på frågor, ökar inte bara Läs mer

Att fokusera lokalt trots 18 miljarder möjligheter

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, Läs mer

Företagen brister i den sociala dialogen

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ Läs mer

Multipla konton på Instagram

Du kan nu lägga till och snabbt byta mellan 5 olika Instagram-konton i appen utan att behöva logga ut och Läs mer

E-handelsguiden

E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både Läs mer

Svensk E-handel har ökat med 10 miljarder på 1 år

Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 - en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt Läs mer

Det stora genombrottet för mobila betalningar

Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi Läs mer