Podcasts

Podcasts, eller poddradio och poddsändningar som det även kallas, är i korthet en metod för att lägga ut och prenumerera på ljudfiler eller videoklipp via webben.

Publicerad: 07 jun 2012 | Ämnen: , ,

Podcasts, eller poddradio och poddsändningar som det även kallas, är i korthet en metod för att lägga ut och prenumerera på ljudfiler eller videoklipp via webben. De skiljer sig från andra sätt att dela ut filerna eftersom de kopplas till RSS-flöden som används för prenumerera på dem. Vem som helst kan välja att sända en podcast eftersom det är gratis och relativt enkelt. Den största fördelen med formatet, jämfört med de mer traditionella ljudmedierna, är att man kan lyssna på programmet när som helst genom att exempelvis använda sig av en mediaspelare eller en mobiltelefon.

Så lyssnar du

Med hjälp av en podcast-klient, det vill säga en speciell programvara som kan prenumerera och ladda ner podcasts, kan du på ett enkelt sätt lyssna på dina val av podcasts, både på datorn men även i en vanlig mediaspelare och på din mobiltelefon.

Podcast-klienter
Apple iTunes
Juice
Google Reader (RSS-läsare)

Några exempel på podcasts

  • P3 Browser – P3 Browser pratar om de många olika grenarna inom internet och webb, som exempelvis sociala medier men även appar och smarta tjänster.
    www.sverigesradio.se
  • .SE-podcast – .SE-podcast  publiceras av  .SE – Stiftelsen för Internetinfrastruktur och behandlar internetrelaterade frågor och nyheter.
    www.iis.se
  • Webbradion – Webbradion är en podradio av och för webbutvecklare. I Webbradion diskuteras allt ifrån kodning till programvaror.
    www.webbradion.net 

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll
Värd för Geek Meet Västerås den 6/3

Vi är ärade över att torsdagen den 6 mars för andra gången få vara värd för Geek Meet Västerås, en Läs mer

Digitala trender

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Det första kvartalet av 2017 är Läs mer

Influencer Marketing

Ett begrepp som slog igenom under 2016 och som fortsätter att växa är Influencer Marketing, dvs att företag betalar för Läs mer

Aktuella trender inom e-handeln

Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig Läs mer

Livechat för e-handel

Genom att ge dina besökare möjlighet till direkt kontakt med någon som snabbt kan svara på frågor, ökar inte bara Läs mer

Att fokusera lokalt trots 18 miljarder möjligheter

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, Läs mer

Företagen brister i den sociala dialogen

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ Läs mer

Multipla konton på Instagram

Du kan nu lägga till och snabbt byta mellan 5 olika Instagram-konton i appen utan att behöva logga ut och Läs mer

E-handelsguiden

E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både Läs mer

Svensk E-handel har ökat med 10 miljarder på 1 år

Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 - en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt Läs mer