Podcasts

Podcasts, eller poddradio och poddsändningar som det även kallas, är i korthet en metod för att lägga ut och prenumerera på ljudfiler eller videoklipp via webben.

Publicerad: 07 jun 2012 | Ämnen: , ,

Podcasts, eller poddradio och poddsändningar som det även kallas, är i korthet en metod för att lägga ut och prenumerera på ljudfiler eller videoklipp via webben. De skiljer sig från andra sätt att dela ut filerna eftersom de kopplas till RSS-flöden som används för prenumerera på dem. Vem som helst kan välja att sända en podcast eftersom det är gratis och relativt enkelt. Den största fördelen med formatet, jämfört med de mer traditionella ljudmedierna, är att man kan lyssna på programmet när som helst genom att exempelvis använda sig av en mediaspelare eller en mobiltelefon.

Så lyssnar du

Med hjälp av en podcast-klient, det vill säga en speciell programvara som kan prenumerera och ladda ner podcasts, kan du på ett enkelt sätt lyssna på dina val av podcasts, både på datorn men även i en vanlig mediaspelare och på din mobiltelefon.

Podcast-klienter
Apple iTunes
Juice
Google Reader (RSS-läsare)

Några exempel på podcasts

  • P3 Browser – P3 Browser pratar om de många olika grenarna inom internet och webb, som exempelvis sociala medier men även appar och smarta tjänster.
    www.sverigesradio.se
  • .SE-podcast – .SE-podcast  publiceras av  .SE – Stiftelsen för Internetinfrastruktur och behandlar internetrelaterade frågor och nyheter.
    www.iis.se
  • Webbradion – Webbradion är en podradio av och för webbutvecklare. I Webbradion diskuteras allt ifrån kodning till programvaror.
    www.webbradion.net 

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Vi är ärade över att torsdagen den 6 mars för andra gången få vara värd för Geek Meet Västerås, en träff för webbutvecklare och andra som är intresserade av webben. Det kostar inget att närvara och vi bjuder på öl, mackor och Wifi. Talare är Jens Nylander och David Paulsson.
Ett begrepp som slog igenom under 2016 och som fortsätter att växa är Influencer Marketing, dvs att företag betalar för att synas på andra personers digitala kanaler. Själva företeelsen att personer med populära bloggar, instagramkonton och youtubekanaler får betalt för att marknadsföra företagets produkter och tjänster har dock förekommit under
Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service. Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till
Genom att ge dina besökare möjlighet till direkt kontakt med någon som snabbt kan svara på frågor, ökar inte bara kundens nöjdhet utan även chansen att de handlar just hos er.
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles
Du kan nu lägga till och snabbt byta mellan 5 olika Instagram-konton i appen utan att behöva logga ut och in. Funktionen finns i version 7.15 och senare för iOS och Android.
E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både inom och utanför EU.
Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 - en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt fokus på mobil handel. I Svensk E-handel 2015 tittar de närmare på hur svenskarna handlar på nätet och via mobilen samt hur nya betalsätt kan komma att påverka marknaden.
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter