Trender inom sponsring

Sponsring handlade tidigare om att främst söka exponering, men nu har kraven bytts ut och fokus har skiftat till att istället skapa en upplevelse mellan sändare och mottagare och därmed få igång en långsiktig och hållbar dialog.

Publicerad: 15 maj 2012 | Ämnen:

Den nuvarande sponsringsmarknaden

Sponsring handlade tidigare om att främst söka exponering. Fokuset låg på att försöka att finnas överallt och på sätt få mycket uppmärksamhet. Det viktiga var att varumärkets behov uppnåddes och människor skulle kunna skapa en association till ett visst värde.

Nu har kraven bytts ut och fokus har skiftat till att istället skapa en upplevelse mellan sändare och mottagare och därmed få igång en långsiktig och hållbar dialog. Det är inte längre företagen som ska få uppmärksamhet, utan det är målgruppen. Att både vara relevant och lösa målgruppens behov är därför numera A och O. Genom att lyckas med att få kunderna att känna ett slags känslomässigt band mellan dem och ditt företag kan det därmed leda till ett ökat förtroende och inte minst en ökad varumärkeslojalitet.

Exempel

Ett tydlig exempel på detta är att framför allt väldefinierade och nischade samarbeten ökar. Brummer & Partners, som är en av de ledande förvaltarna av hedgefonder i Europa, sponsrar Svenska Matematikersamfundet och deras tävling »Skolornas Matematiktävling«. Idag tävlar ca 1000 elever från drygt 150 gymnasieskolor. Brummer & Partners måste attrahera och samtidigt bibehålla medarbetare där de med bra matematiska färdigheter värderas högt och därför är den typen av sponsring både fördelaktig för verksamheten och deras varumärke. De hjälper till med kompetensutvecklande frågor samtidigt som deras s.k. »goodwill« blir större.

Källa: tangosponsring.se

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Sponsring är idag faktiskt den tredje största marknadssatsningen svenska företag gör. Men tror du att all sponsring sker lika genomtänkt som satsningarna i det dyra mediet TV? Eller lika försäljningsdrivande som utbudsannonseringen i radio och dagstidningar?
Kultursponsring debatteras allt som oftast i medierna. Mirelle Andreasson från Tango Sponsring säger att vi kommer se en ökning av den öppna attityden inom kultur- och humanitär-/samhällsorganisationer för att förstå att det krävs mer än enbart kärnverksamheten för att få in de större sponsorerna. Hon säger även att de flesta sponsorer/partners
Anders Lindén från Tango Sponsring och branschorganisationen Sponsrings- och eventföreningen håller ett föredrag och visar med ett antal inspirerande case hur några moderna sponsorer lyft sponsringen från enkel logoexponering till att användas som ett strategiskt och effektivt verktyg.
Genom att ge dina besökare möjlighet till direkt kontakt med någon som snabbt kan svara på frågor, ökar inte bara kundens nöjdhet utan även chansen att de handlar just hos er.
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles
Du kan nu lägga till och snabbt byta mellan 5 olika Instagram-konton i appen utan att behöva logga ut och in. Funktionen finns i version 7.15 och senare för iOS och Android.
E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både inom och utanför EU.
Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 - en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt fokus på mobil handel. I Svensk E-handel 2015 tittar de närmare på hur svenskarna handlar på nätet och via mobilen samt hur nya betalsätt kan komma att påverka marknaden.
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter