Trender inom sponsring

Sponsring handlade tidigare om att främst söka exponering, men nu har kraven bytts ut och fokus har skiftat till att istället skapa en upplevelse mellan sändare och mottagare och därmed få igång en långsiktig och hållbar dialog.

Den nuvarande sponsringsmarknaden

Sponsring handlade tidigare om att främst söka exponering. Fokuset låg på att försöka att finnas överallt och på sätt få mycket uppmärksamhet. Det viktiga var att varumärkets behov uppnåddes och människor skulle kunna skapa en association till ett visst värde.

Nu har kraven bytts ut och fokus har skiftat till att istället skapa en upplevelse mellan sändare och mottagare och därmed få igång en långsiktig och hållbar dialog. Det är inte längre företagen som ska få uppmärksamhet, utan det är målgruppen. Att både vara relevant och lösa målgruppens behov är därför numera A och O. Genom att lyckas med att få kunderna att känna ett slags känslomässigt band mellan dem och ditt företag kan det därmed leda till ett ökat förtroende och inte minst en ökad varumärkeslojalitet.

Exempel

Ett tydlig exempel på detta är att framför allt väldefinierade och nischade samarbeten ökar. Brummer & Partners, som är en av de ledande förvaltarna av hedgefonder i Europa, sponsrar Svenska Matematikersamfundet och deras tävling »Skolornas Matematiktävling«. Idag tävlar ca 1000 elever från drygt 150 gymnasieskolor. Brummer & Partners måste attrahera och samtidigt bibehålla medarbetare där de med bra matematiska färdigheter värderas högt och därför är den typen av sponsring både fördelaktig för verksamheten och deras varumärke. De hjälper till med kompetensutvecklande frågor samtidigt som deras s.k. »goodwill« blir större.

Källa: tangosponsring.se

Ämnen:

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO/sökmotoroptimering och googleannonsering.

Molnväxel

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Sponsring – en gåva eller strategisk marknadsföring – Anders Lindén

Sponsring är idag faktiskt den tredje största marknadssatsningen svenska företag gör. Men tror du att all sponsring sker lika genomtänkt Läs mer

Modern kultursponsring

Kultursponsring debatteras allt som oftast i medierna. Mirelle Andreasson från Tango Sponsring säger att vi kommer se en ökning av den Läs mer

Föredrag om sponsring ur en modern synvinkel

Anders Lindén från Tango Sponsring och branschorganisationen Sponsrings- och eventföreningen håller ett föredrag och visar med ett antal inspirerande case Läs mer

Att fokusera lokalt trots 18 miljarder möjligheter

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, Läs mer

Företagen brister i den sociala dialogen

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ Läs mer

E-handelsguiden

E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både Läs mer