Kundtjänst på Facebook

Det är en stigande trend att starta en företagssida eller en kundtjänstsida i olika sociala medier. Många företag har redan tagit steget ut på facebook. Genom att göra det får dina kunder direktrespons på funderingar vilket stärker kundrelationerna och ditt förtroende som seriös företagare ökar.

Publicerad: 30 Nov 2010 | Ämnen: ,

Det är en stigande trend att starta en företagssida eller en kundtjänstsida i olika sociala medier. Många företag har redan tagit steget ut på facebook. Genom att göra det får dina kunder direktrespons på funderingar vilket stärker kundrelationerna och ditt förtroende som seriös företagare ökar. Dessutom kan du delta i andras diskussioner där ämnen som berör din verksamhet tas upp. Det är just i tillgängligheten möjligheterna sitter. Med lite tur leder diskussionerna till att både leads och ideér utbyts, och helt plötsligt har nya dörrar öppnats.

Genom en företagssida syns varumärket mer samtidigt som du får viktiga insikter om hur din verksamhet uppmärksammas av kunder, eller inte gör det. Det sistnämnda är viktig information som hjälper dig både med att bena ut hur mycket av din budget du bör satsa på marknadsföring och annonsering, men även vad dina kunder vill att du ska visa mer av.

Två av de företag du hittar på facebook är Ica Ettan i Västerås och jätten Sony Ericsson. På Ica Ettans sida möts besökaren av ett personligt tilltal och en varm känsla. Det bjuds på recept, tävlingar och bilder från affären. Många kommenterar direkt på Ica Ettans inlägg, och tävlingarna har blivit en snackis både innanför och utanför affären. De har verkligen lyckats att nå ut med den trivsamma känsla som gör att kunderna känner sig som hemma, både på facebook och i affären.

Ett annat stilgrepp finner vi hos jätten Sony Ericsson och deras officiella sida på facebook. Även där kan besökarna kommentera och ta del av nyheter. Erbjudanden läggs upp och reklamfilmer varvas med diskussioner. Här är avsändaren ett enormt varumärke, vilket märks på stilen. Informationen står i fokus och den personliga touchen står besökarna för.

Vilket stilgrepp fungerar bäst? Personligt eller opersonligt? Som vi ser i exemplen ovan styr verksamheten. Om Sony Ericsson använde ett lika personligt stilgrepp som Ica Ettan skulle det gå emot känslan av deras varumärke och stilrenhet. Skulle Ica Ettan sluta vara personliga och distansiera sig från kunderna går hela deras affärsidé i stöpet. Det är förstås ingen slump att facebooksidorna har olika tongångar.

Kontakta oss om du vill ha hjälp med strategin för er facebooksida.

ICA Ettan i Västerås på Facebook

Sony Ericsson på Facebook

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Företagare är experter på att vara lösningsfokuserade. Det handlar om slutmål och resultat som ibland olyckligtvis överskuggar hälften av problemet – själva frågeställningen.
Den 7 maj gästas vi av Aitellu som erbjuder enkla och effektiva verktyg för bevakning av de viktigaste sociala medierna som Twitter, Facebook, bloggar och forum.
Vi har hjälp den nystartade Lobbybaren i Skrapan igång med en webbsida samt även skapat en Facebooksida. Kopplat till Facebooksida kommer vi även skapa ett antal annonskampanjer för att snabb och enkelt kunna rikta rätt budskap till rätt målgrupp.
Insights är namnet på Facebooks statistikverktyg, där kan du se statistik över aktiviteten och gillarna. Genom några få klick kan du även utöka statistiken för att även få med information om delning och engagemang för dina webbplatslänkar som sprids över Facebook.
Nu kan du med iPhone ladda ned appen Facebook Paper – en personlig blädderbok där du kan se dina vänners statusar, söka bland intressanta artiklar och skapa bildkataloger över dina favoriter.
Det blir allt fler annonsformat tillgängliga på Facebook då den vanliga annonskolumnen till höger nu fått sällskap av ett flertal andra varianter där du kan betala för bättre synlighet.
Vi har tagit fram och lanserat en omprofilering av trubaduren Janke Jönssons nysatsning Musik i Fokus. Projektet har innefattat allt från logotype till webbplats.
Facebook har nu tagit bort kravet att tävlingar på Facebook endast administreras via appar och det gör att företag nu till exempel kan använda kommenterings- och gillafunktionen.
Tillsammans med Björkmans bil har vi tagit fram en kampanj för att marknadsföra deras stora utbud av 7-sitsiga bilar. Förutom framtagning av idé har vi även hjälpt till med att styra digital annonsering mot rätt målgrupper via Facebook, Google och Bonniers webbplatser.
Vi har nu lanserat två nya webbplatser till roadracingföraren Filip Backlund från Västerås, svensk mästare i Pro Superbike 2009 och 2011. Dels Filips huvudsida som handlar om hans förarkarriär och dels en sida för hans utbildningsdagar Filip Backlund Trackdays.