Kundtjänst på Facebook

Det är en stigande trend att starta en företagssida eller en kundtjänstsida i olika sociala medier. Många företag har redan tagit steget ut på facebook. Genom att göra det får dina kunder direktrespons på funderingar vilket stärker kundrelationerna och ditt förtroende som seriös företagare ökar.

Det är en stigande trend att starta en företagssida eller en kundtjänstsida i olika sociala medier. Många företag har redan tagit steget ut på facebook. Genom att göra det får dina kunder direktrespons på funderingar vilket stärker kundrelationerna och ditt förtroende som seriös företagare ökar. Dessutom kan du delta i andras diskussioner där ämnen som berör din verksamhet tas upp. Det är just i tillgängligheten möjligheterna sitter. Med lite tur leder diskussionerna till att både leads och ideér utbyts, och helt plötsligt har nya dörrar öppnats.

Genom en företagssida syns varumärket mer samtidigt som du får viktiga insikter om hur din verksamhet uppmärksammas av kunder, eller inte gör det. Det sistnämnda är viktig information som hjälper dig både med att bena ut hur mycket av din budget du bör satsa på marknadsföring och annonsering, men även vad dina kunder vill att du ska visa mer av.

Två av de företag du hittar på facebook är Ica Ettan i Västerås och jätten Sony Ericsson. På Ica Ettans sida möts besökaren av ett personligt tilltal och en varm känsla. Det bjuds på recept, tävlingar och bilder från affären. Många kommenterar direkt på Ica Ettans inlägg, och tävlingarna har blivit en snackis både innanför och utanför affären. De har verkligen lyckats att nå ut med den trivsamma känsla som gör att kunderna känner sig som hemma, både på facebook och i affären.

Ett annat stilgrepp finner vi hos jätten Sony Ericsson och deras officiella sida på facebook. Även där kan besökarna kommentera och ta del av nyheter. Erbjudanden läggs upp och reklamfilmer varvas med diskussioner. Här är avsändaren ett enormt varumärke, vilket märks på stilen. Informationen står i fokus och den personliga touchen står besökarna för.

Vilket stilgrepp fungerar bäst? Personligt eller opersonligt? Som vi ser i exemplen ovan styr verksamheten. Om Sony Ericsson använde ett lika personligt stilgrepp som Ica Ettan skulle det gå emot känslan av deras varumärke och stilrenhet. Skulle Ica Ettan sluta vara personliga och distansiera sig från kunderna går hela deras affärsidé i stöpet. Det är förstås ingen slump att facebooksidorna har olika tongångar.

Kontakta oss om du vill ha hjälp med strategin för er facebooksida.

ICA Ettan i Västerås på Facebook

Sony Ericsson på Facebook

Ämnen: ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Annonsering på Facebook

Det är dock inte det stora antalet du kan nå via Facebook som gör annonseringen så bra utan möjligheten att Läs mer

Grundkurs i sökmotoroptimering

Lär dig grunderna inom sökmotoroptimering genom en handbok utgiven av Google. Handboken finns att ladda ner som en pdf.

Kortare adress på Facebook

När du skapar en ny profil eller företagssida på facebook får den en väldigt lång adress. Du kan dock enkelt Läs mer

Spam i loggen på facebooksidan

Har du problem med att du får in spamkommentarer i loggen på din facebooksidan. Under landsrestriktioner fyller du i de Läs mer

Hur ska jag utforma mina nyhetsbrev?

Vad är nyttig information för din mottagare och hur ska den presenteras? Detta är viktiga frågor för dig. Med E-postmarknadsföring Läs mer

Vad får mottagaren att öppna och läsa mina nyhetsbrev?

Tre variabler styr hur många som öppnar ditt e-postutskick. Ämnesraden ska locka och beskriva utskickets viktigaste innehåll. Inled med en Läs mer