Annonsering på Facebook

Det är dock inte det stora antalet du kan nå via Facebook som gör annonseringen så bra utan möjligheten att du genom annonsverktyget kan rikta dina annonser beroende på till exempel målgruppens ålder, hemort och intressen. Så fort du lägger till eller tar bort alternativ uppdateras antalet användare som kommer se annonsen.

Publicerad: 04 okt 2010 | Ämnen: ,

Det finns idag 4 093 540 svenskar som har ett konto registrerat på Facebook. Det motsvarar runt 45 procent av befolkningen så trots att inte alla är aktiva når du en stor andel av befolkningen. Det är dock inte det stora antalet du kan nå via Facebook som gör annonseringen så bra utan möjligheten att du genom annonsverktyget kan rikta dina annonser beroende på till exempel målgruppens ålder, hemort och intressen. Så fort du lägger till eller tar bort alternativ uppdateras antalet användare som kommer se annonsen.

För att ytterligare förklara användningsområdet ser du nedan två exempel på utförda annonskampanjer.

London Tickets på facebookLondon Tickets
Företaget som säljer biljetter och resor till fotboll i London har via annonser ökat från runt 200 till över 2300 fotbollsintresserade fans. Annonserna riktades mot svenskar äldre än 18 år som markerat att de gillar lagen vars matcher företaget säljer biljetter till. En annons skapades per lag med budskapet ”gilla oss om du gillar lagnamnet”. Se exempel till höger med annons riktade till fans till Chelsea.

London Tickets på Facebook
London Tickets webbplats

Skottlandsresor på facebookSkottlandsresor
Företaget säljer guidade rundresor till Skottland och har via facebookannonseringen femdubblat sina fans. Annonserna användes för att marknadsföra företagets whiskyresor mot de 9000 svenskar äldre än 31 år som markerat att de gillar whisky.

Skottlandsresor på Facebook
Skottlandsresors webbplats

Några ytterligare tips för din facebooksida.

  • Se till att fylla din sida med innehåll innan du startar marknadsföringen. Väldigt få väljer att gilla en sida där det enbart finns en logotype och en företagsbeskrivning. Ta hjälp av dina vänner för att få in kommentarer och bilder innan du köper annonserna.
  • Har du fler än 25 personer som gillar din sida kan du få en kortare adress genom att gå in på http://www.facebook.com/username/ och fylla i det namn du vill ha. Du kan korta ner namnet både för din personliga profil samt din företagssida.
  • Visa på er vanliga webbplats att ni har en facebooksida. Antingen genom en länkad ikon eller genom en ruta där besökaren kan se antalet fans och direkt klicka för att gilla din sida.
    Här kan du ladda ner en fans-ruta

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service. Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till
Vi har hjälp den nystartade Lobbybaren i Skrapan igång med en webbsida samt även skapat en Facebooksida. Kopplat till Facebooksida kommer vi även skapa ett antal annonskampanjer för att snabb och enkelt kunna rikta rätt budskap till rätt målgrupp.
Om du läser detta och sedan tittar ut på personalen på ditt arbete, kan du då skilja på besökare och de som jobbar där?
Vill du öka chansen att de som gillar din facebooksida ser ditt inlägg finns det nu en möjlighet att ytterligare marknadsföra dina inlägg. När du marknadsför ett inlägg visas det i nyhetsflödena hos fler av de personer som gillar din sida än du skulle nå normalt. Du kan marknadsföra statusuppdateringar,
Måndagen den 14 november är vi eventsponsor för Helena Westins föreläsning Kommersiell kreativitet som arrangeras av Marknadsföringen i Västerås.
Facebook deals, eller erbjudanden som det kallas på den svenska versionen är nu på väg att lanseras i Sverige.
Vi är stolta över att tillsammans med Pingdom och Atrium Ljungberg blivit nominerade till Guldstänk som årets marknadsförare 2010.
Vad är nyttig information för din mottagare och hur ska den presenteras? Detta är viktiga frågor för dig. Med E-postmarknadsföring kan du enkelt ta reda på detta.
Tillsammans med Björkmans bil har vi tagit fram en kampanj för att marknadsföra deras stora utbud av 7-sitsiga bilar. Förutom framtagning av idé har vi även hjälpt till med att styra digital annonsering mot rätt målgrupper via Facebook, Google och Bonniers webbplatser.
Vi har nu lanserat två nya webbplatser till roadracingföraren Filip Backlund från Västerås, svensk mästare i Pro Superbike 2009 och 2011. Dels Filips huvudsida som handlar om hans förarkarriär och dels en sida för hans utbildningsdagar Filip Backlund Trackdays.