01 Dec 2014

Fungerar din webbplats i mobilen?

Idag söker vi information hemifrån, på bussen, i tunnelbanan eller i butiken – när och där det passar oss själva. Surfplattor och mobiler har förändrat vårt sätt att surfa och den mobila fasen fortsätter med oförminskad styrka. De smarta mobilerna som till en början användes i mindre omfattning fick först 2011 ordentlig spridning. Därefter gick det fort, enligt undersökningen Svenskarna och Internet använder nu 73 procent smarta mobiler, och 69 procent kopplar upp sig till internet via mobilen, 54 procent gör det dagligen och 31 procent flera gånger dagligen.

Responsiv design

På många av våra kunders webbplatser börjar nu andelen mobila besökare närma sig 50% av det totala antalet som besökare sidan. Det gör att din webbplats måste vara anpassad för att förutom i datorn även fungera bra i surfplattan och mobilen för att du ska kunna fånga dina kunders intresse. Responsiv design innebär att din hemsida anpassar sig automatiskt till dina kunders skärmstorlek. Anpassningen innefattar design och hur element, navigering och interaktion fungerar i olika enheter. Det spelar ingen roll om dina besökare surfar via datorn, surfplattan eller mobilen för att din hemsida ska kännas lätthanterlig och bra. Detta ger en bättre surfupplevelse och fler väljer att stanna kvar på din hemsida eller webbshop. Vill du veta mer om hur responsiva designer fungerar kodmässigt finns det många bra guider, till exempel The 2014 Guide to Responsive Web Design.

Googlesök i mobilen

Ytterligare en anledning till att ha en mobilvänlig webbplats är att Google har gjort förändringar i sin sökfunktion, de webbplatser som är mobilanpassade/responsiva rankas upp vid mobila sökningar på Google. Passa på att ge din hemsida ett försprång mot dina konkurrenter genom att se till att den fungerar bra i alla plattformer.  Enklaste sättet att se om Google anser att din webbplats är mobilvänlig är att via mobilen surfa in på google.se och söka på ditt företagsnamn. Under texten som länkar till din webbplats ska texten ”Mobilvänlig webbplats” synas. Om den inte gör det är det dags att göra något om du har mobila besökare på din webbplats.

Mobil e-handel

Enligt Dibs rapport om svensk e-handel handlade förra året 26 procent av svenska konsumenter i smartphone eller på surfplatta. I år är siffran 37 procent. Mobilshoppandet ökar stort i alla åldersgrupper. Det avtar så småningom med åldern, men faktum är att det är i åldersgruppen 55-64 år som mobilshoppingen ökar mest. 60 procent av mobilshopparna i årets undersökning säger att de valde att handla från mobilen eller surfplattan för att den var närmast i köpögonblicket. Inte nog med att de i regel är närmast, mobilen och surfplattan är alltid uppkopplad. När de mobila betalningssystemen blir tillräckligt enkla för att inte hindra köp talar allt för att e-handeln kommer att ta nästa stora språng.

Vi gör din webbplats responsiv

Kontakta Cathrine på eller 021 – 338 00 32 om du vill ha hjälp med att göra din webbplats responsiv. Vi tar då fram ett förslag på hur din webbplats kan se ut i mobilen samt ger dig ett pris på vad det kostar för att vi ska göra omkodningen.