08 Nov 2014

Rapport om e-handel i Norden

PostNord följer från och med det första kvartalet 2014 den nordiska utvecklingen inom e-handeln varje kvartal. Undersökningen bygger på konsumenternas uppskattning av hur mycket de har e-handlat för. E-handel i Norden publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsumentundersökning genomförd i Sverige, Danmark, Norge och Finland. I rapporten kan du bland annat läsa att:

  • Värdet av nordiska konsumenters e-handel under andra kvartalet 2014 uppgick till cirka 34,5 miljarder SEK.
  • Kläder/skor, böcker/media, hemelektronik samt kosmetika, hud- och hårvård är de fyra varukategorier som flest konsumenter i de nordiska länderna e-handlade under andra kvartalet.
  • 33 procent av de nordiska konsumenterna uppskattar att de ska köpa julklappar på internet till ett värde av 11 miljarder SEK.
  • Julhandeln på internet kulminerar i slutet på november.
  • Den viktigaste orsaken till att konsumenterna i Norden väljer att handla sina julklappar på internet är att det är enkelt och bekvämt.

Läs hela rapporten om e-handel i Norden