27 Aug 2013

Facebook ändrar reglerna för tävlingar

Facebook publicerade nu ikväll en nyhet om dom ändringar riktlinjerna för tävlingar på Facebook. Tidigare har det inte varit tillåtet att enbart använda Facebooks egna funktioner för att anordna tävlingarna i form av till exempel i form av ”dela och gilla tävlingar” som ändå används rätt flitigt av en del företag. Facebook har nu tagit bort kravet att tävlingar på Facebook endast administreras via appar och det gör att företag nu till exempel kan använda kommenterings- och gillafunktionen.

Läs Facebooks egna guide för ändringarna (pdf)

Liksom tidigare kan dock företagen inte administrera tävlingar på personliga tidslinjer.
Det krävs också noggrann märkning av tävlingen.

För att upprätthålla riktigheten av sidinnehåll förbjuds nu sidor från att tagga eller uppmuntra folk att tagga sig i innehåll som de inte faktiskt skildras i. Så, till exempel:

  • Det är OK att be folk att lämna förslag på en ny produkt i utbyte mot en chans att vinna ett pris
  • Det är inte OK att be folk tagga sig i bilder av en ny produkt i utbyte mot en chans att vinna ett pris

Facebook hoppas att dessa uppdateringar kommer att möjliggöra fler företag att använda Facebook för att lansera sina tävlingar.

Läs hela riktlinjerna för Facebooksidor

Att tänka på är att den svenska lotterilagen fortfarande gör att det måste vara någon form av skicklighetsmoment inblandat.