Få ut mer av Google Analytics, del 1

Många använder Google Analytics för att se statistik på sin webbplats. Mängden statistik du kan få ut är enorm men många tittar nästan enbart på diagrammet som visar antalet besökare. Det tycker vi är lite synd och kommer därför i ett antal artiklar ge tips på funktioner som gör att du får ännu mer nytta av verktyget.

Många använder Google Analytics för att se statistik på sin webbplats. Mängden statistik du kan få ut är enorm men många tittar nästan enbart på diagrammet som visar antalet besökare. Det tycker vi är lite synd och kommer därför i ett antal artiklar ge tips på funktioner som gör att du får ännu mer nytta av verktyget. Vi kommer blanda mellan grundläggande tips och mer avancerade funktioner. Kontakta oss gärna på om det är något du undrar över eller vill att vi skriver om.

Lägga upp och mäta mål

Att lägga upp mål är en av de viktigaste sakerna i analytics och en förutsättning för att dra nytta av de mer avancerade funktionerna. Det första du behöver göra för att kunna lägga upp mål i analytics är att fundera på vad du vill att dina besökare ska göra på din webbplats. Driver du en webbshop är ju ett givet mål att besökaren ska genomföra en beställning. Men även om du inte har någon försäljning på webbsidan så finns det annat som kan vara ett mål.

  • Att besökaren fyller i ett kontaktformulär (Händelse)
  • Att besökaren laddar ner ett produktblad som pdf (Händelse)
  • Att besökaren tittat på fler än 5 sidor (Sida/besök)
  • Att besökaren varit längre än 5 minuter på sin webbplats (Besökets längd)
  • Att besökaren tittar på en viss sida, till exempel kontakt (Webbadressmål)
  • Att besökaren anmält sig till ert nyhetsbrev (Webbadressmål/Händelse)

För att lägga upp mål klickar du på administratör uppe till höger och sedan vidare in på din profil. Där finns det sedan en flik som heter mål. Alla mål utom de av typen händelser kan du skapa direkt där. För typen händelser behöver du lägga in en extra spårningskod på din webbplats. När detta är gjort kan du sedan lägga upp mål för att se hur många som till exempel klickar på en e-postadress på webbplatsen.

Indirekta omvandlingar

Oftast när man mäter vilken trafik in till webbsidan som genererar beställningar, tittar man enbart på det besöket som genererar affären. Men det säger inte alltid hela sanningen om hur besökaren egentligen hittade till din webbplats. Till exempel kan det se ut så här.

  1. Pelle har köpt skoter och behöver en overall. Han googlar då efter skoteroverall och klickar på den betalda annonsen som leder till Företaget AB (Betald trafik).
  2. Efter att ha tittat runt i flera e-butiker bestämmer sig Pelle för att köpa av Företaget AB. Han kommer dock inte ihåg webbadressen så han googlar företagsnamnet och klickar sig sedan in via den vanliga träfflistan (Organisk sökning).

I normala fall ser det ut som ordern kom in via den vanliga träfflistan. Då får annonsen ingen markering på att det var den som först lockade in kunden till butiken. Men med hjälp av indirekta omvandlingar kan du i Google Analytics se flera steg tillbaka i processen.

Du hittar Indirekta omvandlingar under Omvandlingar >> Kanaler med flera kanaler

 

Kanalgrupperingar

Det skapas med automatik en uppsättning av kanalgrupperingar, till exempel Direkt trafik, länk, betald trafik och organisk sökning. I kategorin Organisk sökning hamnar all trafik som kommer från den vanliga resultatlistan på sökmotorerna oberoende av vad de sökt på. Av olika anledningar brukar mycket trafik komma via sökningar på företagsnamnet eller till och med hela domännamnet. För att få en mer rättvis bild av hur mycket trafik som kommer in gör mer generiska sökningar kan de vara en bra idé att flytta över dessa till en egen kanalgruppering eller in i gruppen för direkttrafik.

Innehåll i nästa artikel om analytics

I nästa del kommer vi bland annat gå igenom:

  • Målkanaler för att följa flödet genom till exempel en kassafunktion
  • Skapa egna översikter för snabbt få en överblick av utvalda delar av besökarna
  • Upplysningshändelser
  • Skapa adresser för att spåra anpassade kampanjer

Ämnen:

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Annonsering på Facebook

Det är dock inte det stora antalet du kan nå via Facebook som gör annonseringen så bra utan möjligheten att Läs mer

Grundkurs i sökmotoroptimering

Lär dig grunderna inom sökmotoroptimering genom en handbok utgiven av Google. Handboken finns att ladda ner som en pdf.

Spam i loggen på facebooksidan

Har du problem med att du får in spamkommentarer i loggen på din facebooksidan. Under landsrestriktioner fyller du i de Läs mer

Hur ska jag utforma mina nyhetsbrev?

Vad är nyttig information för din mottagare och hur ska den presenteras? Detta är viktiga frågor för dig. Med E-postmarknadsföring Läs mer

Vad får mottagaren att öppna och läsa mina nyhetsbrev?

Tre variabler styr hur många som öppnar ditt e-postutskick. Ämnesraden ska locka och beskriva utskickets viktigaste innehåll. Inled med en Läs mer

Pressmeddelande om webbyrån

Vi lanserar nu officiellt vår nya webbyrå. Pressmeddelandet är dels skickat till de lokala mediaföretagen samt via webbtjänsten Mynewsdesk. QuickNet Läs mer