05 Nov 2012

Fem böcker med konkret nytta för ditt företagande – Christian Rudolf

Genom åren har jag läst många böcker om entreprenörskap och företagande, och de jag minns bäst är de som har givit mig konkret nytta i mitt eget företagande: böcker skrivna av personer som själv har upplevt hur det är att starta, bygga och driva framgångsrika företag. Speciellt nyttigt är det att läsa om hur dessa personer har misslyckats eller stött på hinder, för det kan bespara mig att göra samma misstag som de en gång gjorde.

Seth Godin – The Bootstrappers Bible
Det här är en ganska kort bok, bara dryga 100 sidor, men Seth Godin behöver sällan mer utrymme än så för att få igenom sin poäng. Enligt mig är Seth Godin en av de absolut största auktoriteterna när det kommer till företagande och marknadsföring i den nya digitala världen. Seth har skrivit många böcker och The Bootstrappers Bible från 2004 är
ett av hans tidigaste, men också i mina ögon viktigaste, verk.

Bootstrapping handlar om att bygga företag trots att man inte har de resurser som etablerade aktörer har, en mycket viktig lärdom. Det viktigaste är dock att den här boken inspirerar! Jag vet ingen som inte har läst The Bootstrappers Bible utan att vilja starta ett (till) företag eller skrida till handling på något annat sätt! Läs den fritt på webben eller ladda ner som pdf.

Peter F Drucker – Innovation and Entreprenurship
Den här boken har en mer vetenskaplig ansats än Godins, och inspirerar också på ett annat sätt. Som entreprenör är det många gånger lätt att känna sig ensam och ouppskattad: samhället gör det inte alltid lätt för småföretagaren. Den här boken hjälper dig att sätta saker och ting perspektiv, och får dig att förstå vilken roll vi företagare och entreprenörer spelar i samhället, och att vi har gjort så i alla tider. Det är helt klart tidlösa tankar som kommer att vara till god nytta under din resa som entreprenör. Detta gäller speciellt om du arbetar med uppfinningar.

Neil Rackham – Personlig Försäljning
De som känner mig vet att den viktigaste aktiviteten i ett företag i mina ögon är att sälja Många säljböcker är riktigt bra, men faktum är att de ofta skrivs av duktiga säljare – säljare som kanske säljer på helt andra sätt än du och jag. Rackham har närmat sig säljandet från det vetenskapliga hållet och undersökt hur försäljning egentligen går till och fungerar. Det gör att kunskapen är lättare att ta till sig, oavsett vilken bakgrund du har.

Cooper & Vlaskovits – The Entrepreneurs Guide to Customer
Development

Det här är en ganska okänd e-bok som jag stötte på av en slump för flera år sedan. Fokus ligger på processer som förkortar tiden från idé till marknad, och borde vara obligatorisk läsning för alla startups (speciellt de som verkar digitalt). Processerna som beskrivs kan
översättas till de flesta sammanhang, och allt som allt har den här boken definitivt gjort mig till en mer effektiv affärsutvecklare.

Om Gästbloggaren
Christian Rudolf bloggar om internet och entreprenörskap på disruptive.nu sedan 2007. När Christian inte bloggar frilansar han i ämnet sökmotorer. Vill du lära du veta mer om hur Christian tänker i ämnet Entreprenörskap finns det mer +300 bloggposter i ämnet Entreprenörskap här

Är du intresserad av att gästblogga eller har du något tips på skribent så hör gärna av dig till .

Läs mer om vår tanke med gästbloggare.

Tidigare gästbloggare
Hur ska vi tänka gällande mobil webb och native appar? – Patrik Järmens
Varför rankar din konkurrent bättre än dig? – Björn Trolin
Förtjäna ditt rykte i Sociala Medier – Lena Nordin-Andersson
6 metoder för att driva försäljning via nätet – Benny Kvist
Var stolt över ditt varumärke! – Tommy Hedlund
Var som helst, när som helst – Per Wolf
25 års erfarenhet, vad är det värt? – Pia Nordlander
Det bästa med affiliatebranschen – Erik Bergman