01 Okt 2012

6 metoder för att driva försäljning via nätet – Benny Kvist

Fler upptäcker internet som en viktig försäljningskanal, näthandeln växer i snabbt takt och alltfler grundar sina köpbeslut på fakta som hämtats in online. Oavsett om det handlar om att boka flygbiljetter eller köpa hus så startar det allt som oftast med informationsinhämtning från Google, relevanta webbsidor eller genom rekommendationer från bekanta och trovärdiga kontakter via sociala nätverk som tex Facebook och Twitter. Men vilka konkreta metoder kan man då använda sig av för att påverka kundernas köpbeslut och öka sin försäljning online?

1. Via organiskt sökresultat

I de flesta fall börjar många med att göra en sökning på Google eller någon annan sökmotor för att hitta webbsidor via det organiska sökresultatet. Genom relevans, trovärdighet, styrka och andra faktorer försöker sökmotorerna på bästa sätt att presentera rätt resultat för den aktuella sökningen. Att satsa på sökmotoroptimering brukar ofta vara lönsamt, men det är en långsiktigt investering som inte brukar ge ett resultat direkt. Kan man uppnå toppositioner på sina nyckelord kan man uppnå en hög och jämn ström av köpsugna kunder.

2. PPC och sponsrade länkar

Det går även att synas i sökresultaten genom sponsrade länkar och ppc-marknadsföring (Pay Per Click). Med Google Adwords betalar man för klick på utvalda sökord och genom små textannonser syns budskapet vid sidan om det organiska sökresultatet eller andra webbsidor genom Googles displaynätverk. På Facebook går det att annonsera genom Facbook Ads där man kan rikta in sin annonsering mot utvalda demografiska målgrupper som stämmer in på kundprofilen. På det sociala nätverket Linkedin som passar mer för b2b finns Linkedin Ads som också är ett ppc baserat annonseringssystem. Fördelar med ppc-system som Google Adwords är att det går att köpa sig till förstasidan och hamna framför kundernas ögon direkt, till en relativt låg kostnad jämfört med andra typer av marknadsföring. Dessutom går att mäta avkastning och spåra sina marknadsföringsaktiviteter direkt.

3. Affiliatemarknadsföring

Genom affiliatemarknadsföring kan man få en helt resultatbaserad modell för att driva försäljning online. Via någon av de större affiliatenätverken som tex Tradedoubler, Adrecord eller Adtraction knyts annonsörer ihop med ett stort antal publishers (som driver trafik tex via webbsidor, e-postlistor och ppc). En annonsör betalar en ersättning som grundar sig helt på det resultat som en publisher lyckas åstadkomma. Ersättningsmodellerna kan se olika ut beroende på behov, men vanligtvis utgår ersättning för sales (besökare som gör köp) eller leads (besökare som tex gör intresseanmälan), ibland kan även ersättningen grunda sig på klick. Den stora fördelen för annonsören är den låga risknivån eftersom man bara betalar för faktiska resultat, samt att man kan snabbt nå ut till många anslutna
publishers via affiliatenätverket som spårar all trafik.

4. Annonsering på webbplatser

På internet finns det något för de flesta intressen vilket leder till att målgrupper och kunder lättare kan ringas in på olika webbplatser, bloggar och forum. Som ett konkret exempel kan vi ta en modebutik som säljer kläder och mode online med målgruppen unga trendmedvetna kvinnor. Här finns det ett stora möjligheter att anpassa sin annonsering mot rätt målgrupp eftersom det finns mängder av modebloggare med stora skaror läsare som passsar in på den eftersökta profilen. Betalningsmodellen grundar sig vanligtvis antingen på antal visningar (CPM står för Cost Per Mille, anger kostnad för 1000 annonsvisningar) eller klick (Cost Per Click) som annonsbanners får. Fördelar för annonsören är att man kan förhandla helt skräddarsydda annonskampanjer direkt med publishern, och främst att man kan säkra annonsytor för en längre tidsperiod. Visningsbaserad annonsering kan passa annonsörer i varumärkesbyggande syfte men även större publishers som vill ha säkrade annonsersättningar (affiliatemarknadsföring innebär risk för lägre intäkter om trafiken inte blir tillräckligt hög eller konvertar dåligt). Om det inte passar att förhandla med enskilda publishers kan man gå via annonsnätverk som tex Google Adwords displaynätverk för att komma åt flera webbsidor, som bla YouTube.

5. E-postmarknadsföring

Ett företag som sitter på stora listor med kunduppgifter och epostadresser till rätt målgrupp kan på rätt sätt använda dem för direktmarknadsföring. Med e-postmarknadsföring har man en direkt kontaktyta mot den potentiella kunden och om relevansen av erbjudandet för kunden är stor kan man nå en relativt hög konverteringsgrad, eller enklare uttryckt hur stor andel av alla utskickade mail som faktiskt ger kunder. Antingen samlar man epostadresser själv genom sitt eget nätverk av kunder genom tex att bygga upp ett nyhetsbrev eller så kan man köpa utskick av företag som har stora kundregister. Viktigt att tänka på är att bara skicka ut epost till dem gett sitt godkännande att ta emot utskick av nyhetsbrev och erbjudanden, det finns roligare mail att få i inboxen än reklammail som man inte bett om.

6. Sociala medier

Genom sociala nätverk som Facebook och Twitter kopplas massor av människor ihop och det finns någon sorts relation mellan alla som ingår nätverket. Vi människor tenderar att oftare lita på rekommendationer från bekanta och bli influerade istället för råd från en ren försäljare. Om man som företag kan skapa och ta till vara på relationerna finns det möjlighet att uppnå stora virala effekter med sina kampanjer eftersom budskapet kan spridas vidare i flera led och man kan dra fördel av det högre förtroendet som finns i inbyggt nätverken.

Om gästbloggaren

Mitt namn är Benny Kvist och jag jobbar med internetmarknadsföring i eget bolag och driver bla sajten Matkasse.se. Jag är bosatt i Västerås men med gränslöst arbetsfält. Vill du hitta mer om mig online är BennyKvist.com en bra utgångspunkt.

Tack för att du läste mitt inlägg om försäljningsmetoder på nätet!

Är du intresserad av att gästblogga eller har du något tips på skribent så hör gärna av dig till .

Läs mer om vår tanke med gästbloggare.

Tidigare gästbloggare
Var stolt över ditt varumärke! – Tommy Hedlund
Var som helst, när som helst – Per Wolf
25 års erfarenhet, vad är det värt? – Pia Nordlander
Det bästa med affiliatebranschen – Erik Bergman