22 Maj 2012

Corporate Social Responsibility

Vad är Corporate Social Responsibility?

Corporate Social Responsibility (CSR) handlar om att företag ska ta ansvar för hur deras verksamhet påverkar samhället, både ur ett ekonomiskt, ett miljömässigt samt ett socialt perspektiv. Genom ett större ansvartagande inom dessa tre områden kan företagets lönsamhet öka.

Det ekonomiska ansvarstagandet handlar bl.a. om affärsetiken. Ett exempel på det är att man som företag ser till att arbetsförhållandena, både på ens egna företag men även hos ev. underleverantörer, är rimliga. Det miljömässiga ansvarstagandet lägger sitt fokus på att företagets arbete är hållbart för miljön, dvs. att man bl.a. ser till att ens resurser utnyttjas på bästa sätt. Det sociala ansvarstagandet handlar bl.a. att man ser till att alla anställda är nöjd och det är en jämn demografisk spridning i verksamheten.

Corporate Social Responsibility som sponsring

CSR är det snabbast växande sponsringsområdet och fler och fler CSR-projekt är idag direkt kopplade till sport. Exponering är inte längre mest prioriterad för sponsorerna, utan det är istället fansens intresse, engagemang och lojalitet med fokus på personligt engagemang och löpande kommunikation som styr projektet. Några exempel på sportinriktade CSR-projekt är Barclays »Spaces for Sports«, »Friends Arena« och »Livestrong Sporting Park«. Dessa tre projekt vilar på samma grund: de är sponsrade av olika företag som är med och bygger arenor och miljöer där olika typer av sporter kan utföras. Det sponsrar något som många har glädje och på så vis blir de positivt uppmärksammade i och med det.

Källa: tangosponsring.se