15 Maj 2012

Trender inom sponsring

Den nuvarande sponsringsmarknaden

Sponsring handlade tidigare om att främst söka exponering. Fokuset låg på att försöka att finnas överallt och på sätt få mycket uppmärksamhet. Det viktiga var att varumärkets behov uppnåddes och människor skulle kunna skapa en association till ett visst värde.

Nu har kraven bytts ut och fokus har skiftat till att istället skapa en upplevelse mellan sändare och mottagare och därmed få igång en långsiktig och hållbar dialog. Det är inte längre företagen som ska få uppmärksamhet, utan det är målgruppen. Att både vara relevant och lösa målgruppens behov är därför numera A och O. Genom att lyckas med att få kunderna att känna ett slags känslomässigt band mellan dem och ditt företag kan det därmed leda till ett ökat förtroende och inte minst en ökad varumärkeslojalitet.

Exempel

Ett tydlig exempel på detta är att framför allt väldefinierade och nischade samarbeten ökar. Brummer & Partners, som är en av de ledande förvaltarna av hedgefonder i Europa, sponsrar Svenska Matematikersamfundet och deras tävling »Skolornas Matematiktävling«. Idag tävlar ca 1000 elever från drygt 150 gymnasieskolor. Brummer & Partners måste attrahera och samtidigt bibehålla medarbetare där de med bra matematiska färdigheter värderas högt och därför är den typen av sponsring både fördelaktig för verksamheten och deras varumärke. De hjälper till med kompetensutvecklande frågor samtidigt som deras s.k. »goodwill« blir större.

Källa: tangosponsring.se