Facebook
17 Apr 2012

Svenska företag på Facebook

Marabou

Marabous Facebook-sida innehåller en stadig uppdatering med många bilder och frågor som publiken gillar och som dessutom får dem att svara tillbaka. Deras uppdateringar handlar dessutom inte bara om deras produkter, utan om allt möjligt i stil med ”Påsk – en färgglad högtid och framförallt gul! Tur det finns stora påskägg så en chokladkaka i påskens färg går i :) Vad lägger ni mer i påskägget?”.

Funktioner och appar

  • Husregler (regler för deras sida).
  • Våra produkter (visar deras chokladkakor med möjlighet att klicka på varje och få info).
  • Glädjemätaren (”Glädjeprofilen är en analys av vad som egentligen gör dig gladast och visar vilken typ av glädje du föredrar”).

IKEA Sverige

IKEA Sverige publicerar många produktbilder, vilket gör att man får en bra uppfattning om hur deras produkter ser ut och man kan dessutom bli inspirerad. Inom IKEAs typ av verksamhet är det verkligen bra att försöka visa upp ens produkter på bästa sätt.

McDonald’s Sverige

McDonald’s Sverige kopplar en aktuell händelse (t.ex. internationella lakritsdagen) till deras sortiment (”skulle du vilja prova en McFlurry Lakrits?”). Ett annat exempel är ” Bara för att det är påsk behöver man inte äta målade ägg. Funkar lika bra att äta en McMuffin med ägg”.

Funktioner och appar

  • Nu på McDonald’s (Aktuell kampanj, Burgare, Tillbehör, Video, Övrigt).
  • 1000 bönder (en film om deras köttleverantörer).
  • Presentkort.

Tele2

Tele2 använder Evenemang filtigt och deras Kundservice-funktion är dessutom mycket fiffig.

Funktioner och appar

  • Kundservice (som fungerar som en chatt).
  • Mitt Tele2 (ger en möjligheten att logga in på Tele2s inloggningstjänst).
  • Policy (deras regler för sidan).

Nelly.com

Nelly.coms handel är webbaserad och är riktad till en yngre publik vilket gör att de verkligen kan utnyttja Facebook som en marknadsföringskanal eftersom merparten av deras publik har en profil där.

Funktioner och appar

  • Nelly High Heels (Nelly åker runt till olika städer och de första hundra som kommer dit får välja ett par skor som sen skickas på posten).

Liseberg

Även om Lisebergs verksamhet ligger nere stora delar av året uppdaterar de sin Facebook året runt genom att bl. a. publicera bilder på deras ombyggnationer och liknande händelser.

Funktioner och appar

  • Öppettider (schema med öppettider).
  • Youtube.

Junkyard

Junkyards verksamhet har en speciell nisch (extremsport) och de ser därför till att publicera relevanta inlägg och sponsra väldigt många evenemang inom extremsporten. De har även varit smarta och kopplat sitt Twitter-flöde till en speciell flik  som gör att deras logg inte blir fylld med uppdateringar från den sidan.

Funktioner och appar

  • Wallpapers.
  • Mixtapes (spellistor från Spotify).
  • Youtube.
  • Fedagstväling (varje fredag har de en tävling utifrån ett speciellt tema).
  • Twitter.

Vingresor

För ett tag sedan genomförde Ving ett samarbete med ett annat företag (som säljer ljudböcker) där gillarna fick en gratis bok, vilket är en kul idé.

De har även en funktion som hjälper till med att hitta rätt resemål.

Funktioner och appar

  • Välkommen! (Kort information om deras arbete på Facebook).
  • Semesterguiden.
  • Jobba på Ving.
  • Policy.
  • Youtube.

SAS

SAS är verkligen ett företag som utnyttjar funktioner och appar till max. Deras appar har dock en relevans för företaget och publiken och fyller en funktion.

Funktioner och appar

  • Welcome to SAS (en välkomstskärm med länkar till olika sektioner på deras hemsida och deras s.k. low cost calendar).
  • EuroBonus (information om deras bonusprogram).
  • EuroBonus 20th Anniversary (olika tävlingar relaterade till EuroBonus).
  • Instagram feed.
  • Scanorama (länkar till deras tidning).
  • SAS Flights (sök efter flyg).
  • SAS Group Jobs (platsannonser).
  • SAS Crew Guide (en app med personalens personliga restips).
  • Design our coffee cups (en tävling där man kan designa SAS nya kaffekoppar).
  • Time for sale (en av SASs konceptvideor).

ICA

ICA publicerar mycket recept vilket passar alldeles perfekt utifrån deras verksamhet. Det har även valt att samla alla sina reklamfilmer eftersom de är populära. Det finns även ett register över alla deras butiker som finn Facebook.

Funktioner och appar

  • Reklamfilmer.
  • ICA-butiker på Facebook.

En kort sammanfattning

  • Alla företagen uppdaterar regelbundet.
  • De publicerar många bilder för att liva upp inläggen.
  • De hittar en anknytning till ett aktuellt ämne.
  • De förenklar mycket genom att använda olika funktioner.

// Ellen Gummesson