04 Jan 2012

Målgrupper för riktade facebookannonser

Möjligheten att rikta annonser på Facebook är i det närmaste oändlig. Förutom de vanliga kriterierna som ålder, kön, intressen och bostadsort kan du styra annonsen efter personernas relations- och familjestatus samt eventuella barns ålder. Förutom det går det även att visa annonser efter vissa förändringar i personernas liv, till exempel födelsedagar, giftermål och flyttar. Siffrorna grundar sig på den information användarna fyllt i om sig själv så de ska inte ses som någon korrekt fördelning över invånarna.

Familjestatus

  • Singel (781 360 st)
  • Har ett ett förhållande (760 080 st)
  • Förlovad (294 920 st)
  • Gift (834 560 st)

Förändringar

  • Förlovad (<1 år)  (65 460 st)
  • Förlovad (<6 månader) (37 320 st)
  • Nygifta (<1 år) (109 400 st)
  • Nygift (<6 månader) (116 360 st)
  • Fyller år om <1 vecka (59 760 st)
  • Flyttat nyligen (20 620 st)

Siffran för flyttat grundar sig antagligen endast på dem som ändrat bostadsorten. Av dem som är gifta senaste sex månaderna är 980 markerade som singlar. Snabb krasch på äktenskapet men kanske lite väl begränsad som målgrupp.

Barn

  • Föräldrar (barn: 0-3 år) (30 560 st)
  • Föräldrar (barn: 4-12 år) (28 640 st)
  • Föräldrar (barn: 13-15 år) (132 420 st)
  • Föräldrar (barn: 16-19 år) (185 120 st)

Förklaringen till den stora andelen äldre barn är antagligen att det är då barnen skaffar sig egna facebookkonton och då familjekopplas med sina föräldrars konton.

Mer facebookstatistik