28 Nov 2011

Google Analytics V5

Nyligen lanserades version fem av det populära statistikverktyget Google Analytics. Den nya versionen är omkodad från grunden och förutom att den är betydligt snabbare än den tidigare finns det en hel del nya funktioner.

Analytics i Realtid
Än så länge i beta-version men du kan numera i real-tid se hur många besökare din webbplats har och vilka sidor de tittar på. Här kan du direkt följa vilka av dina marknadsföringskampanjer ger för utfall och därmed underlätta för beslutstagande om eventuell fortsättning. Har du till exempel skickat ett nyhetsbrev kan du direkt se hur många som via det kommer in på din hemsida och sedan följa vilka sidor de tittar på. För att komma åt analaytics i realtid loggar du in på ditt konto, ser till att du använder den nya versionen och klickar sedan på fliken home. I översikten ser du då hur många besökare din hemsida har just nu, vilka sidor de tittar på, vilka ord de sökte på innan de hamnade på din sida samt en kartbild på var i världen de sitter.

Ny kontolista
För den som har flera webbplatser och dessa är utspridda på flera profiler finns det nu en ny sökbar kontolista som gör det betydligt enklare att hitta rätt webbplats.

Sammankoppling med googles verktyg för webbansvariga
Du kan nu koppla ihop Analytics med verktyget för och därmed får du data om vad som visas för användarna i sökresultaten på Google innan de bestämmer sig för att klicka på din webbplats. För att göra detta går du in under ”trafikkällor >> sökmotoroptimering >> frågor ” och följer sedan guiden.

Spåra engagemang i sociala medier
Under fliken besökare finns det numera en undermeny för socialt där du kan följa upp din webbplats kopplingar mot sociala medier.  För Googles +1 knapp sker detta med automatik men för bland annat Twitter och Facebook behöver du lägga in en del kod på din webbplats.
http://code.google.com/intl/sv-SE/apis/analytics/docs/tracking/gaTrackingSocial.html

Besökarflöde
Här kan du få en överblick över hur besökaren rör sig över din webbplats och var de väljer att lämna den. Ett utmärkt och bra sätt att se om din webbplats är svårnavigerad eller om något steg i till exempel en kassafunktion gör att en stor andel inte slutför beställningen.

Analytics för appar
En funktion som finns men som ånga inte använder är att det går att använda Google Analytics för att spåra användningen av dina appar för iPhone och Android.