06 Dec 2010

Att skriva på nätet

Det finns en uppsjö av artiklar om att det är bra att skriva kort på nätet. Men är det verkligen så? Och i så fall, varför?

Mycket har förstås att göra med informationsbruset som omsluter vår vardag. För att ta ett exempel är det sagt att i en veckas publicerade ”New York Times”-tidningar finns mer information än vad en person på 1900-talet möter under en hel livstid. Ha sedan i åtanke att vi läser ca 20% långsammare när vi sitter framför en datorskärm! Vi människor har därför utvecklat ett behov av att sålla för att enbart ta in det som är viktigt för oss.

Det är sant att du bara har några få sekunder att fånga läsaren, men en variabel som sällan nämns är hur villig din målgrupp är att läsa. Om du som företagare har kunder som är oerfarna läsare på nätet, finns det ett motstånd att rulla texten på sidan (att scrolla). Då måste du ju skriva kort. Har du däremot en erfaren nätläsare som målgrupp, kanske du har råd att exprimentera med texterna på exempelvis hemsidan. Ungefär som vi på QuickNet gör nu, med en artikelblogg. Mycket kan vinnas på att bena ut företagets typläsare!

Som tidigare nämnt läser vi långsammare vid skärmen, men i takt med att människan vant sig vid det datoriserade samhället läser vi allt snabbare. Därför är inte denna faktor lika viktig att ta hänsyn till som den var förr. Desto viktigare är det att skriva lättläst och konkret. Vi kommer således in på vikten av att disponera den text du faktiskt har, kort som lång. Innan du sätter dig ner för att skriva, tänk igenom vad du vill berätta. Det är ännu viktigare när du skriver på nätet, eftersom läsarna har kortare tålamod. Och hur vill du disponera texterna? Enligt ett tema? Hierarkiskt?

Här kommer några råd:

  • Försök få en uppfattning om vilken målgrupp du vill skriva till.
  • Skriv kärnfullt utifrån syftet. Skriv lättläst!
  • Tänk över strukturen av texterna och låt alla texter följa samma mall. På det viset känner läsaren igen sig i och tar in innehållet snabbare.
  • Ta hjälp med att designa hemsidan om det känns övermäktigt. En sida utan god menystrukur och tydlig design är att kasta innehållet i sjön.