Att skriva på nätet

Det finns en uppsjö av artiklar om att det är bra att skriva kort på nätet. Men är det verkligen så? Och i så fall, varför? Vi skriver om några tips som du kan tänka på när du skriver dina texter för webben.

Det finns en uppsjö av artiklar om att det är bra att skriva kort på nätet. Men är det verkligen så? Och i så fall, varför?

Mycket har förstås att göra med informationsbruset som omsluter vår vardag. För att ta ett exempel är det sagt att i en veckas publicerade ”New York Times”-tidningar finns mer information än vad en person på 1900-talet möter under en hel livstid. Ha sedan i åtanke att vi läser ca 20% långsammare när vi sitter framför en datorskärm! Vi människor har därför utvecklat ett behov av att sålla för att enbart ta in det som är viktigt för oss.

Det är sant att du bara har några få sekunder att fånga läsaren, men en variabel som sällan nämns är hur villig din målgrupp är att läsa. Om du som företagare har kunder som är oerfarna läsare på nätet, finns det ett motstånd att rulla texten på sidan (att scrolla). Då måste du ju skriva kort. Har du däremot en erfaren nätläsare som målgrupp, kanske du har råd att exprimentera med texterna på exempelvis hemsidan. Ungefär som vi på QuickNet gör nu, med en artikelblogg. Mycket kan vinnas på att bena ut företagets typläsare!

Som tidigare nämnt läser vi långsammare vid skärmen, men i takt med att människan vant sig vid det datoriserade samhället läser vi allt snabbare. Därför är inte denna faktor lika viktig att ta hänsyn till som den var förr. Desto viktigare är det att skriva lättläst och konkret. Vi kommer således in på vikten av att disponera den text du faktiskt har, kort som lång. Innan du sätter dig ner för att skriva, tänk igenom vad du vill berätta. Det är ännu viktigare när du skriver på nätet, eftersom läsarna har kortare tålamod. Och hur vill du disponera texterna? Enligt ett tema? Hierarkiskt?

Här kommer några råd:

  • Försök få en uppfattning om vilken målgrupp du vill skriva till.
  • Skriv kärnfullt utifrån syftet. Skriv lättläst!
  • Tänk över strukturen av texterna och låt alla texter följa samma mall. På det viset känner läsaren igen sig i och tar in innehållet snabbare.
  • Ta hjälp med att designa hemsidan om det känns övermäktigt. En sida utan god menystrukur och tydlig design är att kasta innehållet i sjön.

Ämnen:

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Annonsering på Facebook

Det är dock inte det stora antalet du kan nå via Facebook som gör annonseringen så bra utan möjligheten att Läs mer

Grundkurs i sökmotoroptimering

Lär dig grunderna inom sökmotoroptimering genom en handbok utgiven av Google. Handboken finns att ladda ner som en pdf.

Spam i loggen på facebooksidan

Har du problem med att du får in spamkommentarer i loggen på din facebooksidan. Under landsrestriktioner fyller du i de Läs mer

Hur ska jag utforma mina nyhetsbrev?

Vad är nyttig information för din mottagare och hur ska den presenteras? Detta är viktiga frågor för dig. Med E-postmarknadsföring Läs mer

Vad får mottagaren att öppna och läsa mina nyhetsbrev?

Tre variabler styr hur många som öppnar ditt e-postutskick. Ämnesraden ska locka och beskriva utskickets viktigaste innehåll. Inled med en Läs mer

Pressmeddelande om webbyrån

Vi lanserar nu officiellt vår nya webbyrå. Pressmeddelandet är dels skickat till de lokala mediaföretagen samt via webbtjänsten Mynewsdesk. QuickNet Läs mer