04 Okt 2010

Annonsering på Facebook

Det finns idag 4 093 540 svenskar som har ett konto registrerat på Facebook. Det motsvarar runt 45 procent av befolkningen så trots att inte alla är aktiva når du en stor andel av befolkningen. Det är dock inte det stora antalet du kan nå via Facebook som gör annonseringen så bra utan möjligheten att du genom annonsverktyget kan rikta dina annonser beroende på till exempel målgruppens ålder, hemort och intressen. Så fort du lägger till eller tar bort alternativ uppdateras antalet användare som kommer se annonsen.

För att ytterligare förklara användningsområdet ser du nedan två exempel på utförda annonskampanjer.

London Tickets på facebookLondon Tickets
Företaget som säljer biljetter och resor till fotboll i London har via annonser ökat från runt 200 till över 2300 fotbollsintresserade fans. Annonserna riktades mot svenskar äldre än 18 år som markerat att de gillar lagen vars matcher företaget säljer biljetter till. En annons skapades per lag med budskapet ”gilla oss om du gillar lagnamnet”. Se exempel till höger med annons riktade till fans till Chelsea.

London Tickets på Facebook
London Tickets webbplats

Skottlandsresor på facebookSkottlandsresor
Företaget säljer guidade rundresor till Skottland och har via facebookannonseringen femdubblat sina fans. Annonserna användes för att marknadsföra företagets whiskyresor mot de 9000 svenskar äldre än 31 år som markerat att de gillar whisky.

Skottlandsresor på Facebook
Skottlandsresors webbplats

Några ytterligare tips för din facebooksida.

  • Se till att fylla din sida med innehåll innan du startar marknadsföringen. Väldigt få väljer att gilla en sida där det enbart finns en logotype och en företagsbeskrivning. Ta hjälp av dina vänner för att få in kommentarer och bilder innan du köper annonserna.
  • Har du fler än 25 personer som gillar din sida kan du få en kortare adress genom att gå in på http://www.facebook.com/username/ och fylla i det namn du vill ha. Du kan korta ner namnet både för din personliga profil samt din företagssida.
  • Visa på er vanliga webbplats att ni har en facebooksida. Antingen genom en länkad ikon eller genom en ruta där besökaren kan se antalet fans och direkt klicka för att gilla din sida.
    Här kan du ladda ner en fans-ruta